کنترات برق

7 نکته که در هنگام واگذاری کنترات برق باید به آن‌ها توجه کنید!

634 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید واگذاری کنترات برق به چه صورتی انجام می‌شود؟ در هر نوع پروژه ساختمانی که تأسیسات برقی بایستی برای آن راه‌اندازی شود، حضور فردی که بتواند کنترات برق را بر اساس طرح و نقشه اولیه با کیفیت عالی انجام دهد ضروری است. در ادامه این راهنما، تمرکز اصلی ما بر روی بررسی مهم‌ترین نکاتی بوده که در زمان واگذاری کنترات بایستی در نظر داشت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره نحوه واگذاری کنترات برق بدانید!

با پرس و جو از افراد قابل اعتماد یک پیمانکار برق حرفه ای استخدام کنید

فرقی ندارند که قصد دارید یک چراغ چشمک‌زن را راه‌اندازی کنید یا برق‌کاری ساختمانی نوساز را به انجام رسانید؛ در هر دو حالت بایستی از یک فرد متخصص در حوزه جریان برق کمک بگیرید.

در ادامه مطلب قصد داریم مواردی که باید برای واگذاری کنترات برق در نظر داشته باشید را به شما معرفی کنیم:

جست‌وجو از شبکه اطرافیان و افراد قابل اعتماد

قبل از واگذار کردن کنترات برق بهتر است در ابتدا از اطرافیان و آشنایان خود در این باره سوال بپرسید. چنان‌چه یکی از اطرافیان شما به تازگی ساخت ساختمان، نوسازی سیم کشی ساختمان یا پروژه پیمانکاری را به اتمام رسانده باشد، می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد. بهتر است به سراغ شخصی بروید که قابل اعتماد باشد و بتواند اطلاعاتی دقیق به شما ارائه دهد.

علاوه بر این، می‌توانید در فضای مجازی با انتشار پستی پیرامون این موضوع نیز اطلاعاتی در رابطه با نحوه عملکرد برقکار، سرعت انجام کار و نحوه ترک کار پس از اتمام پروژه کسب کنید. پیمانکاران، سازندگان، مشاوران املاک و مستغلات و افرادی از این دسته نیز می‌توانند اطلاعات مورد نیازتان را در اختیار شما قرار دهند.

بررسی خدمات پیمانکاران پیش از واگذاری کنترات برق

بررسی خدماتی که پیمانکار به شما ارائه می‌کند بسیار حائز اهمیت است. شما بایستی این مورد را مد نظر داشته و از برق‌کاران کنتراتی درباره خدمات تخصصی پرس و جو کنید. توجه داشته باشید که برخی از افراد مذکور تنها در انجام یک سری مسئولیت‌های محدودتر متخصص هستند؛ به عنوان مثال همة پیمانکاران نمی‌توانند از عهده کنترات برق خانه‌های هوشمند برآیند. برخی از پیمان‌کاران تنها در زمینه پروژه‌های مسکونی یا سازه‌های تجاری فعالیت می‌کنند. بنابراین، بهتر است که در زمان ملاقات با پیمانکار یا تماس تلفنی با وی، خدماتی که ارائه می‌کند را جویا شوید.

در نظر داشتن چند گزینه برای واگذاری کنترات برق

اگر قصد دارید برای اولین بار با یک شخص یا شرکت همکاری کنید، پیشنهاد می‌شود که گزینه‌های دیگری را نیز مد نظر داشته باشید تا بتوانید با مقایسه بین آن‌ها بهترین مورد را پیدا نمایید. توجه داشته باشید که ارزان‌ترین گزینه به معنای کیفیت بالای کار نبوده؛ در نتیجه بهتر است کیفیت را فدای کمیت نکنید. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه‌ها و همچنین یافتن بهترین پیمانکار، گزینه‌های خود را به سه الی چهار پیمانکار محدود کنید. از این طریق شما می‌توانید درک بهتری از نحوه قیمت‌گذاری کنترات برق داشته باشید.

بررسی تجربه پیمانکاران برق

مورد بعدی که لازم است حتماً در رابطه با واگذاری کنترات در نظر داشته باشید، بررسی تجربه پیمانکاران است. بهتر است که سوابق پیمان‌کاران مورد نظر را جویا شده و ببینید که چه مدت مشغول به کار بوده‌اند. به طور معمول پیمانکارانی که سال‌های زیادی است در این حوزه فعال هستند، به خوبی می‌دانند که به چه صورت کارهای الکتریکی بایستی صورت بگیرد.

چنان‌چه قصد همکاری با یک شرکت تازه تأسیس را دارید، بهتر است که به تجربه برقکاری و اعتبار شرکت مورد نظر نهایت دقت را داشته باشید. توجه کنید که برای کنترات برق همواره استانداردها و فناوری‌های جدیدی عرضه می‌شوند تا پروژه به بهینه‌ترین شکل ممکن انجام شود؛ در این رابطه می‌توانید از پیمانکار مورد نظر خود سوال بپرسید..

بررسی مجوزها، الزامات و گواهینامه‌های اعتبار برقکاران در واگذاری کنترات برق

واگذاری کنترات برق

ساختمان‌های جدید و تأسیسات الکتریکی نوین به روز و در عین حال پیچیده هستند؛ به همین خاطر نمی‌توان تنها به صرف داشتن تجربه یا انجام کار عملی استادکاران صلاحیت پذیرفتن کنترات برق تمامی‌ پروژه‌ها را پیدا کرد. بایستی مواردی هم‌چون نصب ژنراتور، سیستم‌های هشدار حریق، دزدگیر‌ها، سیم کشی خانه‌های هوشمند و حتی تأسیسات الکتریکی آپارتمان‌های پر جمعیت نیز مورد بررسی قرار گیرند.

توجه داشته باشید که اغلب برقکاران ماهر و متخصص در زمان کار بایستی دارای پروانه کسب یا گواهی عضویت در صنف باشند. در زمان بروز حوادث تصادفی، شرکت‌های بهینه فقط در صورت داشتن صلاحیت پیمانکار می‌توانند مسئولیت خسارات را بپذیرند. افزون بر این، اگر شخص بدون داشتن تخصص کافی اقدام به کنترات برق کند، ناظران پروژه پایان کار را صادر نخواهند کرد.

بررسی فرایند انجام پروژه و مراحل مختلف آن

از دیگر اموری که در رابطه با واگذاری کنترات برق بایستی در نظر داشته باشید، این است که در رابطه با فرایند انجام پروژه و مراحل مختلف آن از برقکاران سوال بپرسید. توجه کنید که زمان آغاز و پایان پروژه بسیار حائز اهمیت است. به طور معمول افراد پروژه‌های خود را به صورت کنتراتی واگذار می‌کنند تا با کمترین دردسر و در موعد مقرر به خواسته خود برسند، اما از فرایند انجام کار نیز نباید غافل شد. پروژه‌ای که به موقع تمام شود اما مطابق خواسته شما نباشد، باب میل نخواهد بود.

توافق در خصوص شیوه تعیین قیمت کنترات برق، ملزومات مورد نیاز، هزینه‌های جانبی و غیره

از جمله مهم‌ترین موارد در واگذاری کنترات برق، برآرود هزینه‌ها است. توجه کنید که ریافت برآورد هزینه هیچ الزامی‌برای شما ایجاد نمی‌کند، شما می‌توانید با خیال راحت در این خصوص از پیمانکار مدنظر خود اطلاعات بخواهید و در پایان اگر با هم به توافق نرسیدید سراغ شخص دیگری بروید، اما برای دریافت برآورد هزینه ابتدا می‌بایست نسبت به مشخصات پروژه خود، خدمات و خواسته‌های مورد نیاز، تجهیزات جانبی و سایر موارد مشابه اشراف داشته باشید.

سخن پایانی

در این راهنما با مهم‌ترین نکات پیرامون واگذاری کنترات برق آشنا شدیم. شما چه نکات دیگری را می‌شناسید که بایستی در زمان واگذار کردن کنترات برق مد نظر قرار گیرند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کنترات برق و مهم‌ترین نکاتِ مربوط به آن در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

634 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط