انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل؛ لیست قیمت و مشخصات

71 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید انواع سیم و کابل به چه صورت قیمت‌گذاری می‌شوند؟ با مدل‌های مختلف سیم و کابل‌هایی که در بازار قابل خرید هستند آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف به حساب می‌آیند که آشنایی با نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها برای خریداران عمده بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این راهنما علاوه بر آشنایی با سیم وکابل‌های پُرفروش، به فاکتورهای موثر بر قیمت آن‌ها نیز می‌پردازیم.

هر آنچه که باید درباره انواع سیم و کابل و نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها بدانید!

انواع سیم و کابل

همانطور که گفته شد، سیم و کابل‌ها دنیای گسترده‌ای دارند و در انواع مختلف و مدل‌های متنوع تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با برخی از مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا می‌شویم:

انواع سیم و کابل بر حسب تعداد رشته

سیم و کابل مفتولی

هادی این دسته از سیم و کابل‌ها معمولاً از فلز مس تهیه شده و دارای پوششی از ماده پی وی سی است. ولتاژ اسمی چنین سیم و کابل‌هایی 450/750 ولت بوده و برای جریان‌های مختلف با سطح مقاطع 5/1 الی 240 میلی‌متر مربع تولید می‌شود. معمولاً از این دسته سیم و کابل‌ها می‌توان در تابلوهای برق و تأسیساتی که به شکل ثابت نصب می‌شوند در نقاط خشکی هم‌چون لوله، بر روی دیوار، درون دیوار و بیرون از آن با کمک مقره بهره برد. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از سیم مفتولی درون دیوار به شکل مستقیم غیرمجاز است.

سیم و کابل نیمه افشان

نمونه دیگری از انواع سیم و کابل، سیم و کابل‌های نیمه افشان هستند که مشابه با مدل مفتولی دارای ولتاژ اسمی 450/750 ولت بوده و مصارفی مثل سیم و کابل‌های مفتولی دارند. زمانی که نیاز باشد از سیم و کابل‌هایی با میزان انعطاف‌پذیری بیش‌تری بهره‌گیری شود، این دسته از سیم و کابل‌ها روی کار می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که این مدل از سیم و کابل‌ها ترکیبی از سیم و کابل‌های افشان و مفتولی هستند و خصوصیات خود را از این دو مدل محصول به ارث برده‌اند.

سیم و کابل افشان

نمونه دیگری از سیم و کابل‌ها به حساب آمده که دارای ساختاری مشابه با سیم‌های مفتولی و نیمه افشان هستند. ولتاژ اسمی این دسته از سیم و کابل‌ها 500/300 ولت بوده و میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها در مقایسه با دو مدل قبلی بیش‌تر است. ناگفته نماند که در این مدل از سیم و کابل‌ها، طول حقیقی رشته‌ها به غیر از رشته یا رشته‌های وسط از طول سیم عایق‌دار بیش‌تر بوده و به همین خاطر، مقاومت این مدل سیم و کابل حدوداً چند درصد از مقاومتی که بر اساس طول سیم محاسبه می‌کنیم بیش‌تر خواهد بود.

انواع سیم و کابل بر اساس کارایی

انواع سیم و کابل

از این لحاظ می‌توانیم سیم و کابل‌ها را بر حسب کارکرد به دو دسته مختلف کابل‌های مسلح و غیرمسلح تقسیم‌بندی نماییم. منظور از کابل‌های مسلح نوعی از کابل‌ها هستند که به منظور تحمل ضربه‌ها و فشار مورد استفاده قرار گرفته و در برابر نفوذ رطوبت و سایر عوامل خارجی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند؛ چرا که مجهز به نوارهایی از جنس فولاد و غلاف سربی هستند. در مقابل، کابل‌های غیر مسلح را داریم که فاقد این مدل ساختار بوده و تنها از لحاظ نقطه نظر الکتریکی عایق می‌شوند.

فاکتورهای موثر بر قیمت سیم و کابل

اکنون که با انواع سیم و کابل‌های پرطرفدار و رایج‌ترین نوع طبقه‌بندی آن‌ها آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به شما بگوئیم که چه مواردی می‌توانند بر قیمت نهایی این محصولات موثر باشند:

نوع مواد اولیه استفاده شده

یکی از اصلی‌ترین موارد، نوع متریالی بوده که در ساختار این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید کابل‌ها دارای ساختار مشخصی هستند و مهم‌ترین بخش در آن‌ها هادی است. معمولاً هادی استفاده شده در ساختار کابل‌های مختلف می‌تواند از جنس آلومینیوم یا مس باشد که همین موضوع بر قیمت نهایی این محصولات موثر است.

قابل ذکر بوده که شما عزیزان برای دسترسی به لیست قیمت سیم و کابل از برند مورد نظر خود می‌توانید در وب سایت تکه کابل جستجو کرده و با فروشنده مورد نظر تماس حاصل فرمایید. ناگفته نماند که برخی از انواع سیم و کابل موجود در بازار با استفاده از یک آلیاژ خاص تولید می‌شوند که همین ویژگی باعث می‌شود که در مقایسه با سایر سیم و کابل‌ها قیمت گران‌تری داشته باشند.

حجم مواد اولیه مصرفی در سیم و کابل

آن دسته از سیم و کابل‌هایی که رسانایی بیش‌تری دارند، به تبع در ساختار خود از مس یا آلومینیوم بیش‌تری بهره برده‌اند. همین موضوع می‌تواند بر قیمت نهایی آن‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته باشند. علاوه بر این، هر چقدر اندازه سیم و کابل و میزان ضخامت آن‌ها نیز بیش‌تر باشد، به این معنا بوده که هزینه تولید بیش‌تری داشته و به تبع قیمت بالاتری نیز دارد.

ضخامت آبکاری سیم و کابل

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت انواع سیم و کابل موثر باشد، ضخامت آبکاری این محصولات است. بعضی از سیم‌های مسی در ساختار خود دارای یک لایه از جنس نقره آبکاری شده‌اند و همین ویژگی باعث افزایش ضخامت آن‌ها می‌شود. ناگفته نماند که این افزایش ضخامت بر عملکرد سیم و افزایش یا کاهش قیمت آن نیز موثر خواهد بود. در حالت کلی، هر چقدر ضخامت یک سیم بیش‌تر شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که قصد دارید اقدام به خرید کابل سفارشی کنید، این مورد را باید در زمان سنجش قیمت در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع سیم و کابل، به بررسی برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند بر قیمت تمام شدة این محصولات موثر باشد نیز پرداختیم. سیم و کابل‌ها محصولاتی مهم و کارآمد در صنایع مختلف به حساب می‌آیند که می‌توانیم از آن‌ها در سیستم‌های سیم‌کشی و برق‌رسانی بهره ببریم.

چنان‌چه قصد خرید سیم و کابل را دارید، ضمن در نظر گرفتن بودجه بایستی انواع مختلف این محصولات را بشناسید تا بتوانید متناسب با نیاز خود خرید کنید. ناگفته نماند که برای دسترسی به لیست قیمت سیم و کابل می‌توانید با فروشنده مورد نظر خو در وب سایت تکه کابل تماس حاصل فرمایید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌ها و قیمت آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

71 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط