دکل مخابراتی

دکل مخابراتی؛ ستون ارتباطات نوین

185 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید دکل مخابراتی چیست و چه انواعی دارد؟ دکل‌های مخابراتی متشکل از سازه‌های فلزی بوده که وظیفة آن‌ها ایجاد ارتباطات مخابراتی و اینترنتی است. تجهیزاتی نظیر آنتن‌های رادیو، دیش‌های ماکروویو، آنتن موبایل، آنتن‌های بی سیم و مواردی از این قبیل بر روی دکل‌های مذکور قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی بررسی دکل‌های مخابراتی است. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره دکل مخابراتی بدانید!

دکل خودایستا

معرفی دکل مخابراتی

دکل مخابراتی یا BTS که به فور در شهرها وجود داشته، برای نصب و نگهداری از انواع آنتن‌ها نظیر آنتن تلویزیون، رادیو و مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که تلفن‌های همراه عضوی جداناپذیر از جوامع بشری در حال حاضر به حساب می‌آیند، دکل‌های مخابراتی در این حیطه نیز خدمات بسیار ارزشمندی را به جامعه عرضه می‌کنند. قابل ذکر بوده که نحوه ارتباط در این دسته از دکل‌ها از طریق امواج رادیویی صورت می‌گیرد؛ از این رو سرعت پوشش‌دهی شبکه در هر منطقه به تعداد دکل وابسته است.

هر اندازه تعداد دکل‌های مخابراتی موجود در یک منطقه بیش‌تر باشد، به همان نسبت پوشش‌دهی شبکه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مورد بعدی که بایستی در رابطه با دکل مخابراتی بدانید این است که محل نصب آن‌ها وابسته به ساختارشان بوده که جایگاه‌ آن‌ها را بر حسب این که روی زمین، پشت بام یا برج باشد، مشخص خواهد کرد. همان‌طور که گفته شد،

نحوه برقراری ارتباط در این دکل‌ها به صورت امواج رادیویی است؛ به این شکل که زمانی که ما با شخصی تماس می‌گیریم، دکل نزدیک‌ترین سیگنال موبایل را شناسایی کرده و تعدادی پیام ارسال خواهد شد. سپس، پیام‌های سیگنالی از طریق فیبر نوری دریافت شده و در نهایت ارتباط برقرار خواهد شد.

انواع دکل مخابراتی

دکل‌های مخابراتی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه با انواع این دکل‌ها آشنا خواهیم شد:

۱. دکل خود ایستا

این دسته از دکل‌ها از 3 الی 4 پایه تشکیل شده که پایه‌ها به کمک اجزایی تحت عنوان خرپایی به یک دیگر متصل می‌شوند. قطعات دکل‌های خود ایستا از یک دیگر جدا بوده و به منظور جلوگیری از زنگ زدن، پایه دکل‌ها را با کمک گالوانیزه گرم پوشش خواهند داد. در ادامه با انواع دکل‌های خود ایستا آشنا می‌شویم:

  • دکل خود ایستا 3 پایه

این دسته از دکل‌های مخابراتی از سه پایه تشکیل شده و دارای ساختار شبکه‌ای هستند. به طور معمول جنس پایه‌ها و اجزای داخلی آن خرپایی و نبشی است. در فرایند تولید پایه‌ها ضمن نبشی از میله گرد توپر و پروفیل خمکاری نیز بهره‌گیری شده که برای نصب آنتن‌های مایکروویو، آنتن موبایل و بی‌سیم نیز کارایی دارد.

  • دکل خود ایستا 4 پایه

همان‌طور که از نام این مدل دکل مخابراتی مشخص بوده، از 4 پایه تشکیل شده که کلیة قطعات آن از نبشی بوده و با استفاده از پیچ و مهره به هم دیگر متصل شده است. لازم به ذکر است که از این دسته دکل‌ها معمولاً برای ارتفاعات بیش‌تر از 24 متر بهره‌گیری می‌شود.

۲. دکل مهاری

نحوه اتصال این دسته از دکل‌های مخابراتی به زمین یا تکیه‌گاه‌های دیگر با کمک سیم‌های مهاری است. از جمله مزیت‌های دکل‌های مهاری می‌توانیم به وزن پایین و سبک اشاره داشته باشیم. به دلیل ویژگی‌های ساختاری دکل‌های مهاری، عمدتاً از آن‌ها برای شبکه تلفن همراه، رادیو و بی‌سیم بهره‌برداری می‌شود.

ناگفته نماند که امکان نصب این دکل‌ها در پشت بام منازل و ادارات نیز وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های دکل‌های مخابراتی مهاری می‌توانیم به هزینة ارزان‌ترِ آن‌ها در مقایسه با سایر دکل‌ها به علت وزن سبکی که داشته اشاره داشته باشیم. این دکل‌ها در انواع مختلف G25-G35-G45 قابل تولید هستند و در زمان نصب در هر 9 متر با استفاده از سیم مهار از 3 الی 4 طرف مهار خواهند شد.

۳. دکل بازتابی

نمونة دیگری از انواع دکل‌های مخابراتی، دکل‌های بازتابی بوده که امواج رادیویی را مثل آینه انعکاس می‌دهند. به طور معمول از این دسته از دکل‌های مخابراتی در مناطق کوهستانی که عمدتاً برای انتقال امواج با مشکل روبه‌رو هستند، بهره‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که این دکل‌ها پنل‌های بزرگی دارند؛ از این رو امکان تنظیم زاویه را نیز دارا هستند.

آیا دکل مخابرتی سلامت انسان را تهدید می‌کند؟

دکل مهاری

آن چه که در انواع دکل مخابراتی حائز اهمیت بوده، میزان تشعشعات آن‌ها در ارتفاعات خواهد بود. هر اندازه تعداد دکل‌های مخابراتی در یک منطقه بیش‌تر باشد، به همان نسبت خطر تشعشعات کاهش پیدا خواهد کرد. میزان تشعشعات رادیویی را اصطلاحاً RF می‌گویند و امواج انتشار یافته از دکل‌های مخابراتی ایرانسل، همراه اول و رایتل نیز از همین نوع هستند؛ از این رو مقدار آن به ویژه زمانی که امواج آر اف را با امواج ایکس و گاما مقایسه می‌کنیم، بسیار کم‌تر خواهد بود.

انرژی RF که از انواع دکل مخابراتی ساطع می‌شود به علت ضعیف بودن، توانایی کافی برای شکستن پیوندهای بین مولکولی دی ان ای را ندارد؛ از این جهت نمی‌تواند در ایجاد سلول‌های سرطانی تأثیری داشته باشد.

نصب دکل‌های مخابراتی

چنان‌چه فرآیند نصب دکل‌های مخابراتی به طور اصولی صورت نگیرد، بهره‌برداری از آن با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. در فرایند نصب چنین دکل‌هایی در درجه اول بایستی که به نوع دکل توجه کرد؛ چرا که تجهیزات نصبِ هر یک از انواع دکل‌هایی که معرفی کردیم با یک دیگر تفاوت دارد. از دیگر مواردی که بایستی در نصب این تجهیزات مد نظر داشت می‌توان به میزان ظرفیت آنتن‌های دکل، کاهش تشعشعات و تعداد مشترکین اشاره داشت. چنان‌چه در یک مسیر چند آنتن مخابراتی مختلف نصب گردد، میزان تشعشعات آن به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی دکل مخابراتی، به معرفی انواعِ این دکل‌ها و ویژگی‌های ساختاری هر کدام از آن‌ها پرداختیم و دانستیم که دکل‌های مخابراتی تأثیر منفی بر روی سلامت انسان نخواهند داشت. دکل‌های مخابراتی انواع گوناگونی داشته که هر یک از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون دکل‌های مخابراتی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع دکل‌های مخابراتی و ویژگی‌ هر یک از آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

185 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط