پروژکتور خورشیدی

روشنایی کم هزینه و ماندگار با پروژکتور خورشیدی  

478 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

زمان زیادی از ساخت فانوس‌های دریایی که به عنوان نخستین پروژکتور‌ها شناخته می‌شدند می‌گذرد. امروزه منابع نوری زیادی توسط کمپانی‌های داخلی و خارجی تولید می‌شوند. اما در این میان می‌توان از پروژکتور خورشیدی به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت‌های بشر یاد کرد. آن‌ها کاملاً متناسب با محیط زیست هستند و حداقل آلودگی را دارند. هزینه نگهداری و تأمین انرژی پروژکتور‌های خورشیدی به مراتب پایین‌تر از سایر انواع چراغ‌های روشنایی است و علاوه بر این موضوع، دوام و ماندگاری پروژکتور نوری بسیار بالا است. به نحوی که برخی از متخصصان از آن به عنوان یک سرمایه گذاری یاد می‌کنند که امکان صرفه جویی در هزینه‌ها را برای مدت زمان طولانی مقدور می‌سازد.

با این حال، از آنجایی که پروژکتور‌های خورشیدی برای بسیاری از افراد جدید هستند، سؤالاتی پیرامون آن مطرح می‌شود که در این مقاله، به صورت مختصر به آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

ساختار عمومی‌پروژکتور خورشیدی چگونه است؟

پروژکتور خورشیدی از قطعات الکترونیکی مختلفی تشکیل می‌شود و مکانیسم عمل آن اینگونه است که از طریق مهار انرژی تابشی خورشید جریان الکتریسیته تولید می‌کند. انرژی تابشی خورشید پس از تابیدن به پنل‌های خورشیدی به صورت وات ذخیره می‌شود تا در مواقع نیاز قادر به تأمین برق مورد نیاز برای روشنایی لامپ‌ها باشد. پروژکتور‌های خورشیدی بسته به شرکت سازنده آن‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود اما اجزای زیر تقریباً در تمامی‌ آن‌ها مشترک است.

پروژکتور خورشیدی با نوردهی بالا

پنل خورشیدی

پنل‌های خورشیدی بخشی از سیستم هستند که سلول‌های خورشیدی را در خود نگه می‌دارند. این سلول‌های خورشیدی، انرژی تابشی را در طول روز جذب می‌کنند و پس از تبدیل این انرژی به جریان الکتریسیته، آن را به سمت باطری‌ها هدایت می‌کنند. معمولاً ابعاد پنل در یک پروژکتور خورشیدی متناسب با توان آن است.

باتری ذخیره کننده

باتری‌های خورشیدی جریان الکتریسیته تولید شده در طول روز را ذخیره می‌کنند. این باطری‌ها در هنگام شب پس از فرمان کنترل کننده، وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز لامپ‌ها را به عهده دارند. باطری‌های یک پروژکتور خورشیدی جزء بخش‌های مهم آن در نظر گرفته می‌شود. زیرا هم باید توانایی ذخیره جریان الکتریسیته را متناسب با توان تولیدی پنل داشته باشد و هم این که بتواند لامپ‌ها را برای زمان طولانی روشن نگه دارد. در بهترین پروژکتور‌های خورشیدی، عمر باتری به دستگاه اجازه می‌دهد تا در طول شب در حالت خودکار، بدون هیچ مشکلی کار کند.

چراغ‌های نور افکن و بخش ساطع کننده نور

طبیعتاً لامپ‌ها بخش مصرف کننده انرژی در این سیستم هستند، از این رو عمدتاً آن‌ها را از نوع LED انتخاب می‌کنند. زیرا لامپ‌های LED ضمن مصرف کم جریان برق، روشنایی زیادی دارند. با این وجود باید تناسب لازم بین لامپ یک پروژکتور خورشیدی با باطری آن برقرار باشد، در غیر این صورت تخلیه سریع باطری و عمر کوتاه آن را شاهد خواهیم بود.

منظور از بخش ساطع کننده، قسمتی از سیستم است که نور را تقویت و منعکس می‌کند. ساطع کننده نور از این جهت اهمیت دارد که زاویه تحت پوشش یک پروژکتور خورشیدی را مشخص می‌کند. هرچه این زاویه گسترده تر باشد تمرکز نوری کمتر و هر چه زاویه ساطع کننده کمتر باشد، میزان روشنایی بیشتر خواهد بود. به طور معمول توصیه می‌شود از پروژکتور‌های خورشیدی استفاده کنید که زاویه روشنایی آن‌ها 270 درجه است.

پروژکتور خورشیدی مجهز به سنسور تشخیص نور و حرکت

سنسور‌های تشخیص حرکت و نور

از آن جایی که پروژکتور‌های خورشیدی برای مصرف بهینه طراحی شده‌اند، برخی از انواع آن‌ها مجهز به سنسور تشخیص حرکت و سنسور تشخیص نور هستند. این دو سنسور به صورت متقابل عمل می‌کنند. به این معنی که منبع روشنایی تنها در صورت تاریک بودن هوا و تشخیص حرکت روشن می‌شود. محدوده تشخیص حرکت و میزان حساسیت آن در اغلب پروژکتور‌های نوری قابل تنظیم است. اگر پروژکتور خورشیدی به این دو سنسور مجهز باشد، خیال شما از بابت روشنایی مورد نیاز در تمام طول شب راحت خواهد بود.

ماندگاری پروژکتور‌های خورشیدی چقدر است؟

این سیستم‌های نوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در فضای باز برای مدت زمان زیادی کارایی داشته باشند. حتی ساختار آن‌ها با روشن و خاموش شدن‌های مداوم سازگاری پیدا کرده است. اما بخش اصلی پروژکتور‌های خورشیدی که معمولاً دچار فرسایش و خرابی می‌شود، باتری‌های آن‌ها است. سلول‌های خورشیدی و لامپ‌ها عمر بسیار طولانی دارند، اما همه باطری‌ها دارای چرخه عمر باتری هستند. چرخه شارژ در باتری‌ها مقدار مشخصی است که توسط شرکت سازنده به صورت حدودی روی بسته بندی باتری‌ها درج می‌شود. اما عوامل زیادی می‌تواند روی کوتاه یا طولانی شدن چرخه شارژ باتری یک پروژکتور خورشیدی نقش داشته باشند.

به طور مثال شرایط آب و هوایی مختلف از جمله دما و رطوبت شدید می‌تواند روی عملکرد باتری خورشیدی تأثیر منفی داشته باشد. این تأثیرات مخرب به صورت کاهش عملکرد ذخیره سازی و ماندگاری شارژ باتری خود را نشان می‌دهد. برای رفع این مشکل، بسیاری از شرکت‌های سازنده پروژکتور خورشیدی، محفظه باتری را به صورت ضد آب و مقاوم به حرارت طراحی می‌کنند تا مدت زمان عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند. در این نمونه‌ها عمر مفید پروژکتور خورشیدی به صورت میانگین در حدود 100،000 ساعت متوالی (بیش از 8،000 شب) برآورد شده است.

استفاده از پروژکتور خورشیدی برای نورپردازی منازل

ویژگی‌های کاربری و قابلیت نصب پروژکتور‌های خورشیدی چگونه است؟

این سیستم‌های نوری یکی از گزینه‌های عالی برای تأمین روشنایی انبار‌ها، فضا‌های باز و حتی نورپردازی ساختمان‌ها هستند. نکته مثبت آن‌ها این است که شما می‌توانید بدون نیاز به برق‌کار و تغییرات کابل کشی آن‌ها را نصب و راه اندازی نمایید. تنها چیزی که نیاز دارید یک پیچ گوشتی و تشخیص محل درست برای نصب آن‌ها است. با توجه به خودکار بودن اغلب آن‌ها، کاربری پروژکتور خورشیدی نیز بسیار راحت است. تنها کافیست تا آن را یک بار نصب کنید و بعد از آن تا مدت زیادی خیال شما آسوده خواهد بود. برای مشاهده آگهی‌های مربوط به پروژکتور خورشیدی و اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

478 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط