راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق

راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق

278 بازدید راهنمای خرید

آیا می‌دانید در زمان خرید لوله فلکسی برق بایستی به چه مواردی توجه داشت؟ به نظر شما کاربرد اصلی اتصالات فلکسی برق چیست؟ لوله‌های فلکسی برق از جمله تجهیزات مصرفی در صنعت برق به حساب می‌آیند که انواع مختلفی دارند؛ لذا در راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق قصد داریم ضمن معرفی انواع مختلف این تجهیز، به بررسی سایر موارد مهم لوله‌های فلکسی برق نیز بپردازیم.

هر آنچه که باید در راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق بدانید!

استانداردهای لوله و اتصالات فلکسی برق

هادی‌های جریان برق، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های دوربین مداربسته و هر نوع کابل دیگری که در صنایع مختلف نظیر مخابرات، کشاورزی، ساخت و ساز و… مورد استفاده قرار می‌گیرند به محافظت نیاز داشته تا بتوانند در برابر عوامل خارجی استحکام خود را حفظ کرده و آسیب نبینند.

جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی فلزات یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که همواره مورد بحث است و در این راستا روش‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از رنگ، پی وی سی و سایر پوشش‌ها اشاره داشت. در میان انواع مختلف پوشش‌هایی که به این منظور وجود داشته، یکی از مرسوم‌ترینِ آن‌ها برای محافظتِ دو چندان از فلزات، گالوانیزه بوده که حدوداً شش دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور حفاظت از سیم‌ها عمماً از لوله‌هایی به نام «لوله برق» استفاده می‌شود که جنس آن‌ها می‌تواند از پی وی سی، فلز، گالوانیزه، یو پی وی سی و یا پلاستیک باشد. هر یک از لوله‌های مذکور ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مخصوص به خود را داشته و بر این مبنا در شرایط خاص متناسب با قابلیت‌هایی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق؛ معرفی لوله فلکسی

منظور از لوله فلکسی، لوله‌هایی با قدرت بالا بوده که به منظور محافظت از انواع مختلف کابل‌ها نظیر کابل برق، کابل دوربین مداربسته، کابل مخابرات و هر نوع هادی دیگری به کار گرفته می‌شوند. بیش‌ترین کاربرد این لوله‌ها  در محافظت از کابل دوربین مداربسته بوده که وظیفه انتقال تصاویر به دستگاه‌های DVR و MVR را دارند. ویژگی اصلی که این لوله‌ها داشته، انعطاف‌پذیری عالی آن‌هاست. در راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق قابل ذکر بوده که لوله‌های فلکسی از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به لوله‌های خرطومی دارند.

انواع لوله فلکسی برق

همان‌طور که گفتیم، لوله‌های فلکسی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها مشخصات مخصوص به خود را دارند؛ لذا در راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق لازم است که به انواع مختلف این تجهیز اشاره داشته باشیم تا شما عزیزان بتوانید در زمان خرید، متناسب با نیاز خود بهترین مدل را خریداری کنید. انواع لوله فلکسی عبارت است از:

لوله فلکسی روکش‌دار

این مدل از لوله‌ها مجهز به روکشی از جنس پی وی سی بوده و به دلیل برخورداری از انعطاف بالایی، برای عبور دادن انواع مختلف سیم‌ها و کابل‌ها در محیط‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جایی که لوله‌های مذکور دارای روکش پی وی سی هستند، در اماکن مرطوب و خشک مورد استفاده قرار گرفته و طول عمر بالایی نیز دارند. ناگفته نماند که امکان استفاده از این لوله‌ها هم به صورت روکار و هم به صورت توکار وجود داشته و در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند.

لوله فلکسی بدون روکش

مدل بعدی لوله‌های فلکسی، لوله بدون روکش بوده که همان‌طور از نام آن مشخص است، در فرایند تولید آن از روکش استفاده نمی‌شود. همین ویژگی سبب شده تا لوله‌های مذکور فقط برای عبور دادن سیم و کابل‌ها در فضاهای داخلی مناسب باشند. درست است که در ساختار این لوله‌ها از پوشش گالوانیزه استفاده شده و گالوانیزه در برابر رطوبت مقاوم است، اما با این حال مطابق راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق پیشنهاد می‌شود که از لوله‌های فلکسی بدون روکش در محیط‌های مرطوب استفاده نکنید.

راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق؛ قیمت لوله فلکسی

خرید لوله و اتصالات فلکسی برق

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید پیش از خرید لوله و اتصالات فلکسی برق در نظر داشت، قیمت این محصولات است. در حالت کلی، نمی‌توان برای این لوله‌ها یک قیمت مقطوع در نظر گرفت؛ چرا که فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر قیمت نهایی این محصول موثر باشند. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت لوله فلکسی برق می‌توان به نوع لوله از لحاظ روکش‌دار یا بدون روکش، شرکت تولیدکننده و اعتبار آن، سایز لوله، تعداد و متراژ لوله و قیمت ارز اشاره داشت.

راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق؛ مزایا و معایب لوله فلکسی

از دیگر مواردی که لازم است در راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق به آن اشاره شود، مزایا و معایب محصول مورد بحث است. لوله‌های مذکور به عنوان یک محافظ ایده‌آل برای انواع کابل‌های رسانا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند از آن‌ها در برابر عوامل بیرونی مراقبت کنند. در ادامه، با سایر امتیازات و ایراداتی که این محصول داشته آشنا خواهیم شد:

  • مقاومت کششی و چرخشی این لوله‌ها بسیار مطلوب است؛
  • انعطاف‌پذیری بسیار خوبی داشته و قابلیت این را دارند که در کم‌ترین زاویه ممکن نیز خم شوند؛
  • در مقابل فشارها، ساییدگی و انواع ضربات استحکام خود را حفظ خواهند کرد؛
  • این لوله‌ها قادر به تخلیه الکتریسیته ساکن به زمین هستند؛
  • ماندگاری و طول عمر این لوله‌ها بالا است؛
  • در مقابل عوامل محیطی نظیر نور آفتاب و اشعه‌های فرابنفش و همچنین حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛
  • تنها ایرادی که لوله مذکور داشته، مقاومت پایین آن در برابر فشارهای بسیار سنگین است؛ از این جهت پیشنهاد می‌شود که اگر قرار است لوله در معرض چنین فشاری قرار بگیرد، به جای لوله فلکسی از لوله فلزی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی لوله فلکسی برق، به بررسی انواع، عوامل موثر بر قیمت و همچنین مزایا و معایبی که لوله‌های فلکسی داشته نیز پرداختیم. اگر قصد خرید لوله و اتصالات فلکسی برق را دارید، پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید، راهنمای خرید لوله و اتصالات فلکسی برق را مطالعه نموده و اطلاعات کافی پیرامون این محصولات را کسب نمایید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با لوله و اتصالات فلکسی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لوله‌های فلکسی برق در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

278 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط