یخچال خورشیدی

یخچال خورشیدی حامی محیط زیست و اقتصاد خانواده

416 بازدید آموزش در صنعت برق

در یخچال‌های خورشیدی، انرژی خورشید باعث به کار افتادن یخچال می‌شود. این سیستم‌های تبریدی از تمامی اجزای یخچال‌های سنتی مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور یا فریزر برخوردار هستند. تنها تفاوت آن‌ها با یخچال‌های معمولی این است که الکتریسیته مورد نیاز نه از طریق شبکه تأمین برق خانگی، بلکه به کمک پنل خورشیدی فراهم ‌می‌شود. بنابراین ‌می‌توان آن ها را به دو بخش Solar unite (واحد خورشیدی) و سیستم تبرید تقسیم کرد.

سیستم تبرید این یخچال تفاوتی با یخچال‌های معمولی ندارد؛ اما واحد خورشیدی از پنل خورشیدی تشکیل شده است که انرژی خورشیدی را جمع آوری ‌می‌کند. این پنل‌ها نیز دارای سلول‌های فتوولتائیک هستند که انرژی نور آفتاب را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و در باتری ذخیره ‌می‌کنند. در طول کارکرد معمولی یخچال خورشیدی، برق مستقیماً توسط پنل خورشیدی تامین ‌می‌شود، اما زمانی که توان خروجی پنل‌های خورشیدی کمتر از نیروی مورد نیاز یخچال باشد، برق اضافی توسط باتری تامین ‌می‌شود. باتری زمانی شارژ ‌می‌شود که مقداری انرژی اضافی توسط پنل‌های خورشیدی تولید شود.

مکانیسم عمل یخچال‌های خورشیدی چگونه است؟

منبع خروجی باتری‌ها و پنل خورشیدی برق DC با ولتاژ حدود 12 ولت است. یک سیستم خورشیدی معمولی بسته به اندازه یخچال مورد نظر 300 وات الی 600 وات برق تولید ‌می‌کند. تنظیم کننده ولتاژ Regulator) (voltage به باتری متصل ‌می‌شود تا منبع تغذیه DC ولتاژ پایین را به منبع AC ولتاژ بالا تبدیل کند. در نتیجه کمپرسور قادر خواهد بود به فعالیت خود ادامه دهد. در یخچال خورشیدی استفاده از کمپرسور منبع AC برای عملکرد صحیح سیستم بسیار مفید است زیرا ‌می‌تواند با منبع برق خانگی نیز به کار خود ادامه دهد. برخی از یخچال‌های خورشیدی از کمپرسورهایی استفاده ‌می‌کنند که ‌می‌توانند مستقیماً با منبع DC کار کنند.

یکی از جاهایی که انرژی خورشیدی می تواند بسیار مفید باشد، سیستم تبرید جذب بخار است. در این سیستم ها از گرمای بخار برای گرم کردن آب مخلوط با لیتیوم برومید یا آمونیاک که به عنوان مبرد یخچال خورشیدی عمل ‌می‌کنند استفاده ‌می‌شود. در سیستم‌های تبرید خورشیدی گرمای تولید شده توسط بخار ‌می‌تواند با گرمای تولید شده توسط انرژی خورشیدی جایگزین شود.

بخش های مختلف یخچال خورشیدی

مزایای استفاده از یخچال‌های خورشیدی چیست؟

مزایای یخچال خورشیدی مشابه مواردی است که توسط سایر دستگاه‌های انرژی خورشیدی ارائه ‌می‌شود. از آنجایی که این یخچال با انرژی خورشیدی کار ‌می‌کند، تا حد قابل توجهی در انرژی الکتریکی صرفه جویی ‌می‌شود. برق شهری توسط نیروگاه‌های معمولی تولید ‌می‌گردد که این مسئله آلودگی‌های زیست محیطی بسیار زیادی را به همراه دارد. اما انرژی خورشیدی به صورت رایگان و فراوان در دسترس ‌می‌باشد و به عنوان یک منبع پاک برای تأمین انرژی قابل استفاده است.

یکی از مزیت‌های جانبی استفاده از یخچال‌های خورشیدی این است که برق اضافی تولید شده توسط پنل‌های یخچال خورشیدی ‌می‌تواند برای سایر مقاصد خانگی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این سیستم تبرید خورشیدی امکان بهره برداری در مکان‌های دوردست که امکان اتصال به برق شهری وجود ندارد را فراهم ‌می‌کند. امروزه بسیاری از کشتی‌های صید ماهی، از پنل‌های خورشیدی به جای ژنراتور برای تازه نگه داشتن ماهی‌ها در یخچال خورشیدی استفاده ‌می‌کنند. اغلب خودروهای RV که امروزه تولید ‌می‌شوند، به جای مصرف سوخت، مجهز به پنل خورشیدی هستند. بنابراین ‌می‌توان نتیجه گرفت که کاهش هزینه‌های مربوط به تأمین انرژی یکی از قابل لمس ترین مزایای این یخچال‌ها است.

طرح شماتیک فناوری یخچال خورشیدی

معایب استفاده از یخچال‌های خورشیدی چیست؟

بزرگترین ایراد یخچال خورشیدی این است که تولید جریان برق در آن‌ها یکنواخت نمی‌باشد زیرا انرژی خورشیدی در تمام طول 24 ساعت به صورت یکنواخت در دسترس نیست و همچنین در فصول مختلف سال شدت آن تغییر ‌می‌کند. از این رو، ‌می‌توان از آن فقط در مکان‌هایی استفاده کرد که پرتو‌های خورشیدی در طول سال و بیشتر اوقات روز با شدت مناسب در دسترس است. البته برخی از سیستم‌های مدرن امروزی توانسته‌اند تا حدی این مشکل را برطرف نمایند، اما همچنان برای بهبودی این قابلیت جای پیشرفت وجود دارد.

یکی دیگر از معایب اصلی یخچال خورشیدی، اندازه کلکتور خورشیدی است که مناطق وسیعی از خانه را اشغال ‌می‌کند. برای تولید برق کافی و مورد نیاز یخچال، پنل‌های خورشیدی بزرگی باید نصب شود. کلکتورهای خورشیدی را ‌می‌توان در تراس یا روی پشت بام راه اندازی کرد، اما همچنان فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. در این زمینه هم پنل‌های خورشیدی در حال توسعه و پیشرفت هستند تا بهره وری بیشتری را حاصل کنند.

یخچال صندوقی خورشیدی

بنابراین اگر قصد خرید یخچال خورشیدی را دارید، حتماً در خصوص تکنولوژی‌های ساخت و امکانات آن اطلاعات لازم را کسب کنید. زیرا علاوه بر دو عامل فوق مسئله اندازه این یخچال‌ها و میزان کارایی آن‌ها نیز تا حد زیادی به پیشرفته بودن تکنولوژی ساخت سیستم تبرید خورشیدی بستگی دارد. امروزه یخچال‌های خورشیدی که ساخته ‌می‌شوند را ‌می‌توان با موفقیت مورد استفاده قرار داد. اما فناوری تولید یخچال‌های خورشیدی در برخی از برند‌های نامعتبر توسعه چندانی نداشته است. عملکرد ضعیف برخی از تولید کننده‌ها سبب شده است تا این تصور در جامعه ایجاد شود که هزینه‌های بالای تجهیزات خورشیدی، راندمان پایین یخچال خورشیدی و اندازه بزرگ آن‌ها صرفه لازم را برای مصرف کننده ندارد. برای همین بسیار مهم است که دقت کنید سیستم تبرید خورشیدی خود را از کدام فروشندگان و با چه برندی خریداری ‌می‌کنید.

جمع بندی

عملکرد مثبت یخچال‌های خورشیدی در تأمین انرژی الکتریکی پاک و کم هزینه سبب شده است افراد زیادی نسبت به خریداری و نصب این سیستم‌های تبریدی مشتاق شوند. اما در عین حال عملکرد ضعیف برخی از تولید کنندگان و فناوری‌های قدیمی آن ها سبب مخدوش شدن تصورات گروهی دیگر شده است. فناوری‌های مرتبط با انرژی خورشیدی به نسبت حتی پنج سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

کلکتور‌های خورشیدی امروزی بیش از دو برابر گذشته کارایی را دارند. بنابراین قادر هستند برق مورد نیاز را در فضایی کمتر تولید کنند یا این که در همان فضا بیش از دو برابر گذشته انرژی الکتریکی را در دسترس ما قرار دهند. باتری‌های خورشیدی امروزی نیز توانایی ذخیره سازی بسیار بالا و امکان تنظیم جریان برق را دارند. در نتیجه یخچال خورشیدی ‌می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی سیستم تبرید سنتی باشد، به شرطی که انتخاب آن با تحقیق و آگاهی کامل انجام شود. برای مشاهده آگهی‌های مربوط به یخچال خورشیدی و اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

416 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط