مجازات برق دزدی از تیر برق چیست ؟

مجازات برق دزدی از تیر برق چیست؟

2058 بازدید آموزش در صنعت برق

در جامعه امروزی برای مقابله با دزدی قوانین مختلفی وضع شده است. اما موضوعی که در مقاله امروز قصد بررسی آن را داریم دزدی برق از تیر برق است. به عبارت دیگر، فرد از برقی که شخص دیگری برای آن پول داده است استفاده کرده و هزینه برق مصرفی خود را نمی‌پردازد. بر اساس قانون، برق دزدی جرم بوده و مجازات مخصوص به خود را دارد. در این مطلب به بررسی مجازات برق دزدی از تیر برق می‌پردازیم با ما همراه باشید.

مجازات برق دزدی از تیر برق چیست؟

به گفته« مصطفی رجبی مشهدی»، سخنران صنعت برق، طبق قانون ماده ۱۹ مجازات سرقت برق از دو تا ۸ میلیون تومان است. سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد؛ موارد ذکر شده مربوط به مجازات برق دزدی برای منازل است و البته برای مکان‌های بزرگتر رقم جریمه به مراتب بیشتر است.

لازم به ذکر است که، بر اساس قانون، هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبکه فاضلاب کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده محکوم می‌ گردد.

تاریخچه قانونی مجازات برق دزدی

قبل از انقلاب، قانونگذار مواد پراکنده ای برای حمایت از برق و آب اختصاص داده بود. قانون مجازات خلل ایجاد کنندگان در تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات کشور، مصادف  ۱۲ / ۱۰ / ۵۱ مجازات حبس از سه تا ده سال، برای مرتکب جرم های تخریب یا ایجاد آتش سوزی یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر، در نظر گرفته بود و حتی در مواردی که این جرایم منجر به مرگ شخصی شود، مجازات اعدام در این قانون پیش بینی شده بود.

در سال ۱۳۵۹با آغاز انقلاب اسلامی و تحولاتی که انقلاب به دنبال خود داشت، شورای انقلاب در سال ۵۹ لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور را در ده ماده به تصویب رساند. در ماده یک این قانون «استفاده غیرمجاز» و «دخالت غیرقانونی» در تأسیسات صنعت آب و برق جرم انگار داشته شد. طبق این قانون چنانچه شخصی بدون حق انشعاب، از برق استفاده می‌کرد و یا اینکه حق انشعاب را پرداخت می‌کرد ولی بدون گرفتن انشعاب مبادرت به استفاده از برق می کرد نمونه استفاده غیرمجاز می‌شد.

جریمه برق دزدی از تیر برق

همچنین چنانچه در تأسیسات آب و برق دخالت می کرد به پرداخت مبلغ 20 تا 50 هزار ریال جزای نقدی و رفع تجاوز و اعاده وضع پیشین محکوم می‌شد و در صورت تکرار این روند علاوه بر رفع تجاوز و اعاده وضع سابق به حبس جنحه ای از ۶۱ روز تا ۶ ماه و در هر حال به جبران خسارت ایجاد شده، محکوم می‌شد؛ در ادامه که چنانچه عمل مرتکب بر طبق قوانین دیگرشامل مجازات بیشتری باشد به مجازات اشد محکوم خواهد شد

تشخیص دقیق انشعاب های غیرمجاز با استفاده از دستگاه بازتاب سنج حوزه زمان (TDR)

در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات زیاد اقتصادی و رشد ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق، این پدیده نیز روند رو به رشدی را به خود گرفته است. در این نوشته راه حلی با استفاده از وسیله بازتاب سنج حوزه زمان (TDR) به منظور تشخیص و تعیین انشعابات غیر مجاز بر روی کابل ورودی به کنتور برق مصرف کننده ارائه شده است. در این روش به منظور حذف نقاط کور دستگاه، راهکاری با استفاده از یک قطعه کابل ارائه و بررسی شده است. روش پیشنهادی ملزم به هیچ تجهیز اضافی و استفاده از کنتور دیجیتال نبوده و در شرایط متنوع قابل استفاده است. این روش مکمل روش های مبتنی بر تحلیل داده ها و آمار به منظور تشخیص محدوده وجود برق دزدی می باشد.

درمورد برق دزدی حکم شرعی داریم یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخگویی به این سؤال که آیا درباره استفاده غیر مجاز از انشعابات، حکم شرعی داریم یا نه؟ می‌گوید: در رسانه‌های عملی به چنین مطلبی اشاره نشده است اما چون حکومت ما جمهوری اسلامی است و قوانینی که وضع می‌شود از سوی شورای نگهبان پذیرفته می‌شود، اگر قانونی در شورای نگهبان تصویب می‌ شود انطباقش با قانون اساسی و شرع قطعی خواهد بود. اگر خلاف قانون انجام بگیرد استنباط بر این است که خلاف شرع هم رخ داده است و بی‌تردید مردم هم چنین موضوعی را نمی‌خواهند؛ بنابراین با تصویب این لایحه همه‌ی تردیدها هم برطرف می‌ شود.

2058 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط