نصب محافظ برق ساختمان

راهنمای نصب محافظ برق ساختمان؛ بررسی طریقه نصب و نکات ایمنی

516 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید بهترین روش نصب محافظ برق ساختمان کدام است؟ به نظر شما نصب اصولی محافظ برق چه تأثیری بر عملکرد آن خواهد داشت؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با محافظ برق، به معرفی طریقه نصب این تجهیز نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد نصب محافظ برق ساختمان بدانید!

 نصب محافظ برق ساختمان

معرفی محافظ برق ساختمان

محافظ برق ساختمان یکی از تجهیزات بسیار مهم و حیاتی در صنعت برق به حساب می‌آید. در صنعت برق در راستای تأمین ایمنی جانِ انسان و همچنین سلامتِ عملکرد تجهیزات الکتریکی از قطعات و تکنیک‌های مختلفی بهره‌گیری می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ایمنی در همه جا حرف اول را می‌زند و درجه اهمیت آن در صنعت برق دوچندان می‌شود.

محافظ برق را می‌توان بر حسب پارامترهای مختلف به انواع متعددی تقسیم‌بندی کرد که متداول‌ترین نوع تقسیم‌بندی آن بر حسب نوع کاربرد آن است. از جمله اصلی‌ترین و رایج‌ترین انواع محافظ برق می‌توان به محافظ برق ساختمان اشاره داشت. این نوع از محافظ برق در مقایسه با سایر محافظ‌های برق قدرت بالاتری داشته و عملکرد مخصوص به خود را دارد. نحوه صحیح نصب محافظ برق برای ساختمان حائز اهمیت است؛ چرا که تأثیر مستقیم بر نوع عملکرد دستگاه خواهد داشت.

طریقه نصب محافظ برق ساختمان

محافظ برق ساختمان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین محافظ‌های برق در بخش ورودی برق ساختمان تعبیه می‌شود. دستگاه مذکور به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند از کل سیستم برق ساختمان در برابر نوسانات احتمالی مراقبت کند. چنان‌چه دستگاه مورد نظر نقصی داشته باشد و نتواند قدرت مورد نیاز برای مقابله با ولتاژ را از خود نشان دهد، در صورت ایجاد نوسانات برقی کل لوازم برقی متصل به جریان الکتریکی دچار آسیب خواهد شد.

با در نظر گرفتن این اصل لازم است که ضمن دقت در خرید به نحوه نصب آن نیز توجه شود. در ادامه با مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در زمان نصب محافظ برق ساختمان در نظر قرار گیرند آشنا خواهیم شد. این نکات عبارتند از:

  • به منظور نصب محافظ برق برای ساختمان در اولین گام باید اقدام به خرید یک محافظ برق متناسب با نیاز خود کرد. چنان‌چه در منزل از لوازم برقی زیاد با قدرت بالا استفاده می‌کنید، می‌بایست محافظی را انتخاب کنید که از قدرت عملکرد بالایی برخوردار باشد.
  • در قدم بعدی به منظور حفظ ایمنی و رعایت استانداردها برای حفظ سلامتی خود لازم است که برق ساختمان را از بخش کنتور قطع کنید.
  • محل درست قرارگیری محافظ برق ساختمان نیز در عملکرد آن تأثیرگذار خواهد بود. مناسب‌ترین مکان برای نصب محافظ برق برای ساختمان در کنار جعبه فیوز هر واحد خواهد بود. چنان‌چه کنتور برق برای چند واحد بوده می‌توان بعد از کنتور اقدام به نصب محافظ برق ساختمان کرد تا کلیه برق ساختمان و واحدها تحت حفاظت قرار گیرند.

مراحل نصب محافظ برق ساختمان

 نصب محافظ برق ساختمان

  • در این مرحله می‌بایست قاب جعبه فیوز باز شده تا امکان دسترسی به کلید مینیاتوری و سیم‌کشی داخل جعبه فراهم شود. لازم به ذکر بوده که در این مرحله می‌بایست کلیه سیم‌های فاز، نول و ارت که به واسطه کابل برق اصلی از کنتور وارد جعبه فیوز شده را مورد بررسی قرار دهید. کلیه سیم‌های مذکور می‌بایست تک به تک از هم دیگر جدا باشند.
  • در وهله بعدی سیم فاز کنتور جدا شده از شینه مینیاتوری می‌بایست به بخش ترمینال ورودی فاز محافظ مرکزی متصل شود. سپس، به کمک سیمی با نمره سیم‌های دستگاه بخشی از آن را به خروجی محافظ مرکزی و بخش دیگر را به شینه مینیاتوری اتصال دهید.
  • اگر محافظ برق ساختمان دو قطبی بوده بایستی عملیات انجام شده برای سیم‌های فاز را برای انشعاب سیم‌های نول نیز به انجام رسانید. اگر محافظ برق ساختمان مجهز به اتصال ارت بوده فقط کافی‌ست که یک انشعاب از شینه ارت به ترمینال ارت اتصال دهید.
  • در این مرحله محافظ مرکزی را با استفاده از پیچ و رولپلاک در کنار جعبه مینیاتوری بر روی دیوار نصب نمائید. می‌توانید برای سیم محافظ مرکزی که از درون جعبه مینیاتوری خارج شده به سادگی یک شیار ایجاد کنید.

نکات ایمنی کار با محافظ برق ساختمان

پس از نصب محافظ برق ساختمان بر اساس مراحلی که در بخش قبلی گفته شد، در این قسمت لازم است که به نکات ایمنی که می‌بایست حین کار با این دستگاه در نظر داشته باشید بپردازیم. دستگاه محفاظتی مذکور در بازار تحت عناوین دیگری نظیر محافظ ولتاژ نیز شناخته می‌شود. این دستگاه در مسیر ورودی جریان برق شهری به منظور کنترل نوسانات برق تعبیه شده و دارای قابلیت‌های جالبی نظیر تشخیص تغییر میزان ولتاژ، آمپر و یا توان مصرفی است.

محافظ برق ساختمان در صورت بروز هرگونه نوسانی به سرعت واکنش نشان داده و با قطع کردن جریان الکتریکی از آسیب‌رسی به دستگاه برقی جلوگیری به عمل خواهد آورد. برای این که یک محافظ برق عملکرد درستی ارائه دهد، لازم است که حین استفاده از آن نکاتی رعایت شوند. توجه داشته باشید که رعایت ایمنی در حین کار با این دستگاه بسیار حائز اهمیت بوده و به همین خاطر لازم است که نکات زیر مد نظر قرار گیرند:

  • در زمان نصب محافظ برق ساختمان از سلامت کامل آن اطمینان حاصل فرمائيد؛ چرا که وجود ایراد در ساختار این دستگاه سبب ایجاد اتصال کوتاه شده و سلامت انسان را تهدید می‌کند.
  • قبل از نصب و یا تعمیر محافظ برق ساختمان می‌بایست در وهله اول برق را توسط کلید مینیاتوری کنتور به طور کامل قطع کرده تا هیچ خطری سلامت شما را در خطر نیندازد.
  • آمپراژ محافظ مرکزی می‌بایست بیش‌تر و یا برابر با آمپراژ کنتور ساختمان باشد؛ چنان‌چه میزان آمپراژ کم‌تر باشد بدون شک کنتاکتور داخلی دستگاه خواهد سوخت.
  • به اتصال سیم‌ها دقت داشته و در صورت وجود هرگونه مشکل آن را برطرف کنید؛ چرا که عدم توجه به این فاکتور می‌تواند خطر برق‌گرفتگی را افزایش دهد.
  • بهتر است که ترمینال به خوبی در محل مورد نظر قرار بگیرد؛ چرا که در غیر این صورت امکان داغ شدن، جرقه و یا ایجاد شوک‌های ناگهانی وجود خواهد داشت.
  • نمره سیم ورودی مینیاتوری می‌بایست با نمره سیم کنتور برق سازگار باشد تا بتواند میزان جریان الکتریکی را متناسب با نوع نیاز دستگاه تأمین کند.
  • کلیه سیم‌های روکار درون جعبه فیوز باید مجهز به داکت باشند تا از ایجاد برق‌گرفتگی جلوگیری شود.
  • پیش از نصب محافظ برق از متناسب بودن نوع محافظ با دستگاه اطمینان حاصل کنید؛ به عنوان مثال محافظ خریداری شده برای یخچال بوده و شما از آن به اشتباه برای لباسشویی استفاده کرده‌اید.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی مراحل و نکات ایمنی نصب محافظ برق ساختمان پرداختیم و دانستیم که این دستگاه از سیستم برق ساختمان در برابر نوسانات برق، اتصالات کوتاه و مواردی از این قبیل محافظت خواهد کرد. لطفاً نظرات خود را پیرامون محافظ برق با ما در میان بگذارید.

516 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط