کولر خورشیدی

زندگی راحت و کم هزینه در مناطق گرم و خشک با کولر خورشیدی

337 بازدید آموزش در صنعت برق

زندگی در محیط‌های گرم و خشک معایب خاص خود را دارد که برجسته‌ترین آن‌ها وضعیت آب و هوایی طاقت فرسای آن است. این وضعیت را می‌توان به کمک کولر‌های آبی قابل تحمل نمود اما هزینه‌های ناشی از آن را هم باید پذیرفت. خوشبختانه پیشرفت علم و توسعه تجهیزات خورشیدی جایگزین‌های کم هزینه‌تری را برای ما به ارمغان آورده است. کولر خورشیدی می‌تواند با تغذیه از انرژی خورشید، آب و هوای مطبوعی را برای ما فراهم سازد. در واقع کولر خورشیدی ترکیبی از سیستم‌های خنک کننده وابسته به رطوبت و پنل‌های حرارتی خورشیدی هستند.

این همکاری شگفت انگیز یکی از کارآمدترین تجهیزات برای مقابله با گرمای مناطق گرم و خشک را در اختیار ما قرار داده است. میزان صرفه جویی در مصرف برق می‌تواند در مدت کوتاهی هزینه صرف شده برای راه اندازی کولر خورشیدی را جبران کرده و پس از آن منجر به افزایش سود آوری شود.

کولر خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

برخلاف کولرهای معمولی یا تهویه مطبوع که از برق استفاده می‌کنند، کولر خورشیدی از طریق انرژی تولید شده مستقیم از پنل‌های خورشیدی یا باتری تغذیه می‌شوند. در طی روز، پنل خورشیدی جریان DC تولید می‌کند که این جریان مستقیماً توسط کولر استفاده می‌شود. به طور هم زمان با این فرایند، باتری‌های پشتیبان نیز توسط پنل خورشیدی شارژ می‌شوند تا در طول شب یا روزهایی که شدت تابش کم است مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین بزرگترین مزیت استفاده از کولر خورشیدی مقرون به صرفه بودن آن است زیرا هزینه‌های مربوط به مصرف برق متناوب برای سیستم‌های سرمایش محیطی را به طور کامل حذف می‌کند. این سیستم صرفاً با انرژی خورشیدی یا باتری با توان 12/24 ولت کار می‌کند.

اما مکانیسم عملکردی بخش خنک کننده در کولر خورشیدی با سیستم‌های تهویه مطبوع و کولر‌های گازی خورشیدی تفاوت‌های بسیاری دارد. این کولر‌ها از یک اصل خنک کننده تبخیری ساده برای کاهش دمای محیط داخل استفاده می‌کنند. در این دستگاه هوای خشک و گرم از بیرون جمع آوری شده و با استفاده از یک توربین به محیط داخل دمیده می‌شود. اما پیش از آن، این هوای گرم و خشک با عبور از یک لایه نفوذپذیر مرطوب مانند پوشال دمای خود را به سرعت از دست می‌دهد. بنابراین هوایی که وارد فضای داخلی می‌شود مرطوب، مطبوع و خنک است.

  1. انرژی تابشی از خورشید با استفاده از سلول‌های خورشیدی به الکتریسیته تبدیل می‌شود. سپس انرژی DC تولید شده مورد استفاده کولر خورشیدی قرار می‌گیرد و مازاد آن در باتری ذخیره می‌شود.

تابش نور خورشید به صفحات خورشیدی

2. هوای گرم و خشک توسط فن به داخل کولر خورشیدی کشیده شده تا از میان پدهای خنک کننده مرطوب عبور داده شود. در نتیجه هوای خشک محیط خارج به هوای خنک تازه تبدیل می‌شود.

عبور هوای گرم از پدهای خنک کننده

3. پد‌ها به طور یکنواخت توسط آبی که از مخزن روی آن‌ها ریخته می‌شود، از آب اشباع می‌گردند. هوای داغ بیرون ضمن عبور از میان پد‌های مرطوب، با تبخیر رطوبت، به سرعت گرمای خود را از دست می‌دهد. در نتیجه هوای گرم و خشک ورودی به هوای مرطوب و خنک خروجی تبدیل می‌گردد. در ادامه فرایند، فن‌های دمنده این هوای مطبوع را به محیط داخل هدایت می‌کنند.

خنک شدن هوای گرم

از کولر خورشیدی در چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

کولر خورشیدی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در هر مکانی نصب و راه‌اندازی شود. بیشترین کاربرد‌های آن پس از خانه‌های شهری در مناطق روستایی که شبکه برق وجود ندارد و همچنین در مناطق صنعتی می‌باشد. علاوه بر این، از کولر خورشیدی می‌توان در فضاهای داخلی مانند انبارها، ادارات، کشتی‌های صنعتی و غیره نیز استفاده نمود.

مزایای استفاده از کولر خورشیدی

مزایای استفاده از کولر خورشیدی بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌توانید تصور کنید. استفاده از انرژی خورشیدی برای سیستم‌های تهویه مطبوع و تجهیزات خنک کننده مرکزی یکی از بهترین کار‌های انجام شده در زمینه سولار سیستم‌ها بوده است. شما حتی می‌توانید با اندکی تغییرات در پنل‌های خورشیدی و باطری‌های ذخیره، از انرژی خورشیدی برای سایر لوازم منزل نیز استفاده نمایید. نکته مثبت استفاده از این پنل‌های خورشیدی این است که ماندگاری و عمر مفید آن‌ها به طور میانگین در حدود 20 سال برآورد شده است. بنابراین شما به مدت تقریباً دو دهه از انجام هزینه‌های بازسازی مصون خواهید بود. سایر مزایای استفاده از کولر خورشیدی را در ادامه ملاحظه می‌فرمایید.

مزایای استفاده از کولر خورشیدی

  • این سیستم‌ها قادرند همانند سایر تجهیزات خنک کننده محیطی، با همان سرعت و قدرت دمای هوا در فضا‌های بزرگ و کوچک را تعدیل کنند.
  • اغلب کولر‌های آبی خورشیدی قابلیت اتصال به برق شهری و تغذیه از آن را نیز دارا هستند؛ در نتیجه زمانی که پنل‌های خورشیدی دچار آسیب‌های ناخواسته نیز بشوند از مزایای هوای خنک محروم نخواهید شد.
  • از آن جایی که کولر‌های آبی خورشیدی نقش بسیار مهمی‌ در پایداری محیط زیست دارند، واحد‌های صنعتی مجهز به این تأسیسات قادر خواهند بود از مزایای مالیاتی مربوط به این مسئله و همچنین امکان دریافت استاندارد‌های بین المللی مدیریت محیط زیست بهره مند شوند.
  • استفاده کولر خورشیدی برخلاف خنک کننده‌های متکی به CFC کمترین خطر زیست محیطی را متوجه ساکنان و خانواده‌ها می‌کنند.
  • در برخی از کشور‌ها کمک هزینه‌هایی برای تجهیز واحد‌های صنعتی به سیستم‌های خنک کننده خورشیدی در نظر گرفته شده است که صاحبان صنایع می‌توانند از این موقعیت بهره‌‌مند شوند.
  • این تجهیزات کاملاً متکی به انرژی خورشید هستند، بنابراین به جز هزینه نصب و راه‌اندازی اولیه هیچ گونه هزینه مازاد دیگری را برای شما در بر نخواهند داشت.

سرویس‌های دوره ای و شیوه نگهداری از کولر خورشیدی چگونه است؟

نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای از کولر خورشیدی هیچ تفاوتی با سایر کولر‌های آبی ندارد. تنها کافی است در فصل زمستان کولر و پوشال‌ها را از هجوم گرد و غبار ایمن نگه داشت و با شروع فصل گرما سرویس‌های معمول را انجام داد. برای مراقبت از پنل‌های خورشیدی هم تنها کافی است در زمان‌های مشخصی گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک نمود تا تأثیر منفی در فرایند جذب نور خورشید نداشته باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کولر خورشیدی، کلیک کنید.

337 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط