تجهیزات پمپ آب

بررسی کامل تجهیزات پمپ آب

396 بازدید آموزش در صنعت برق

هر وسیله‌ یا مجموعه،‌ از تجهیزات و اجزای کوچکتری تشکیل شده است. این اجزا با یکدیگر هماهنگ بوده و در راستای به وجود آوردن و انجام کار یک مجموعه بزرگتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. هر کدام از این اجزا و تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند زیرا خرابی هر کدام بر کل کار مجموعه تاثیر منفی می‌گذارد.

یکی از وسایل یا مجموعه‌هایی که کاربرد زیادی در صنعت، کشاورزی و انتقال آب دارد، پمپ آب می‌باشد. پمپ آب هم همانند سایر وسایل از قطعات و اجزای خاص خود تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تجهیزات پمپ آب و اهمیت آن‌ها بپردازیم.

تجهیزات پمپ آب

اجزا و تجهیزات پمپ آب در هر مدل پمپ آب متفاوت هستند اما در این اینجا به بررسی تمامی اجزا و تجهیزات پمپ آب می‌پردازیم.

  • الکتروموتور: الکتروموتورها در واقع موتورهایی هستند که توان لازم برای پمپاژ آب را تامین می‌کنند. هنگامی که موتور پمپ آب روشن می‌شود، برق از طریق و داخل سیم‌پیچ‌ها عبور کرده و یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند که سبب حرکت 180 درجه‌ای روتور می‌شود. با چرخش روتور، پروانه پمپ نیز به چرخش درآمده و به آب نیرو وارد می‌کند.
  • محفظه یا پوسته پمپ: محفظه یا پوسته پمپ عبارت است از پوسته و قسمت بیرونی و خارجی پمپ که وظیفه حفاظت از تجهیزات داخلی پمپ آب را دارد. این قسمت از پمپ در برابر سایش و ضربه مقاوم بوده و از مواد مناسب و مخصوصی ساخته شده است.

پوسته پمپ آب

  • پروانه پمپ: این قسمت از پمپ وظیفه پمپاژکردن آب را در پمپ‌های سانتریفیوژی و یا پروانه‌ای برعهده دارد. پروانه شامل یکدیسک چرخان با مجموعه‌ای از پره‌های متصل به شفت می‌باشد که باعث سرعت بخشیدن به آب می‌شود. هنگامی که پروانه می‌چرخد​​ انرژی درونی خود که از موتور دریافت کرده است را به مایعات منتقل کرده و باعث القای جریان به آب می‌شود. مشخصات جریان پمپ براساس نوع، شکل و طراحی پروانه بسیار متفاوت است. در پمپ از پروانه برای افزایش انرژی جنبشی جریان سیال مایع و به خصوص آب استفاده می‌شود. پروانه‌ها متناسب با نیاز و اهداف طراحی پمپ دارای انواع مختلفی هستند.
  • موتور پمپ: هر نوع پمپ آب دارای یک موتوری است که باعث پمپاژ آب می‌شود؛ به عبارتی می‌توان گفت موتور پمپ آب، قلب پمپ آب می‌باشد. موتور،منبع تغذیه پمپ بوده و شفت درون پمپ آب را به حرکت در می‌آورد. موتورهای متناوب متداول‌ترین نوع منبع تغذیه پمپ‌ها هستند اما موتورهای احتراق داخلی ICE، قدرت هیدرولیک و بخار از دیگر موارد موتورهای پمپ هستند.
  • ولوت: ولوت یکی از اصلی‌ترین قطعات در پمپ آب گریز از مرکز است. این پوشش حاوی مایع بوده و به عنوان یک ظرف مهار فشار پمپ گریز از مرکز عمل کرده و جریان مایع را به داخل و خارج پمپ گریز از مرکز هدایت می‌کند. ولوت یک قیف منحنی ‌شکل است که با نزدیک شدن به محفظه تخلیه (قسمت خروجی ولوت)، مساحت آن افزایش می‌یابد.
  • شفت پمپ: یکی از قسمت‌هایی که در پمپ آب اهمیت بالایی دارد و گاها هم بر اثر فشار و یا نیروی زیاد آسیب می‌بیند، شفت پمپ است. شفت پمپ به موتور متصل بوده و باعث انتقال نیروی موتور می‌شود. شفت موتور را به پروانه متصل کرده و نیروی موتور را به پروانه انتقال می‌دهد.
  • بلبرینگ پمپ: بلبرینگ وسیله‌ای است که امکان چرخش پروانه را فراهم کرده و باید به طور مداوم روغن‌کاری شود. بلبرینگ یاتاقان‌ها حرکت نسبی شفت را محدود کرده و اصطکاک بین شفت چرخان و استاتور را کاهش می‌دهد که این کار باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ آب می‌شود. در حالت کلی، چند نوع یاتاقان داریم که هر یک از آن‌ها با توجه به طراحی و کاربردشان بر اساس اصول مختلف و خاص خود عمل می‌کنند که شامل بلبرینگ ساده، یاتاقان نورد، بلبرینگ تحمل مایعات و یاتاقان مغناطیسی می‌شود.

بلبرینگ پمپ آب

  • هاب: محل اتصال بلبرینگ به موتور پمپ آب، هاب می‌باشد.
  • دیفیوزر: دیفیوزر اطرف پروانه پمپ آب را احاطه کرده و سرعت را به فشار تبدیل می‌کند.
  • کلید اتوماتیک: نوعی کلید برای قطع و وصل جریان و کنترل پمپ است یا به عبارت دیگر یک ست کنترل است که وظیفه کنترل استارت (روشن شدن) و خاموش شدن پمپ را برعهده دارد.
  • گیج فشار پمپ: گیج فشار پمپ یا همان فشارسنج پمپ آب وظیفه نشان دادن فشار درون پمپ آب را دارد.
  • پیستون: در پمپ‌های آب پیستون یه جای پروانه از پیستون استفاده می‌شود. پیستون باعث وارد کردن نیرو به آب شده و به جریان آب سرعت می‌بخشد.
  • رینگ سایشی: ازرینگ سایشی در نواحی که امکان تماس مستقیم پروانه با پوسته پمپ وجود دارد، استفاده می‌شود. در صورت فرسایش سطوح تماس می‌توان با تعویض رینگ‌ها ایراد به وجود آمده را حل کرد و نیاز به تعویض پروانه و پوسته نخواهد بود. مهم‌ترین کاربرد رینگ‌های سایشی پروانه و پوسته، جلوگیری از فرسایش مستقیم این دو قطعه است. لقی بین پروانه و پوسته، که در پشت پروانه وجود دارد، باعث جریان یافتن سیال از دهانه دیس شارژ به پشت پروانه می شود.
  • مکانیکال سیل: مکانیکال سیل یا همان نشت‌بند وظیفه جابه‌جا نمودن آب با کمترین میزان نشتی را دارد. در صورتی که مقصود کمترین میزان نشتی باشد در حین انتقال آب باشد، از مکانیکال سیل استفاده می‌شود.
  • کاسه نمد: کاسه نمد یا مکانیکال سیل (mechanical seal) وظیفه حفاظت از قسمت و تجهیزات داخلی پمپ در برابر آب را دارد.
  • دیافراگم: دیافراگم در پمپ‌های آب دیافراگمی موجود بوده و با حرکت دیافراگمی خود باعث جریان یافتن آب می‌شود.
  • نخ گرافیت: نخ گرافیت هم برای آب‌بندی پمپ آب استفاده شده و از خروج آب درون پمپ جلوگیری می‌کند.
  • واشر کاغذی: واشر کاغذی هم نوعی واشر برای درزبندی و آب‌بندی پمپ آب می‌باشد که توصیه می‌شود با هر بار باز و بسته شدن پمپ تعویض شود.

اجزای پمپ آب

نتیجه‌گیری

پمپ آب دارای تجهیزات مختلف و متفاوتی می‌باشد که این اجزا و تجهیزات مجموعه پمپ آب را تشکیل می‌دهند. تجهیزات پمپ آب با توجه به نوع و مدل پمپ متفاوت هستند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی تجهیزات پمپ آب بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تجهیزات پمپ آب، کلیک کنید.

396 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط