تجهیزات PLC

تجهیزات PLC چیست؟ بررسی هر 6 قطعه PLC

375 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

تجهیزات PLC چیست؟ در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع مختلف از رایانه‌هایی به اسم رایانه‌های صنعتی استفاده می‌شود که به کنترل فرآیندهای گوناگون می‌پردازند. این رایانه‌ها PLC نام دارند که مخفف عبارت programmable logic controller است. در بسیاری از موارد استفاده از مدارهای فرمان می‌تواند حجم کاری را به شدت افزایش دهند و با مشکلات متعددی روبرو ‌شوند؛ اما اگر از رله‌های PLC استفاده کنیم، می‌توانیم فرایند برنامه ریزی مدارهای فرمان را راحت‌تر پیش ببریم.

از PLC برای خطوط مونتاژ فرآیندهای تولید دستگاه‌های رباتیک و غیر استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل راجع به تجهیزات PLC با شما صحبت کنیم و اطلاعات کافی را در این زمینه به شما دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

PLC چیست؟ 

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، PLC یک دستگاه صنعتی است که از آن در کارخانه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شود و این دستگاه می‌تواند به عنوان یک کنترل کننده برنامه‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد؛ به همین منظور از آن برای فرایندهایی که به کنترل دقیق و اطمینان نیاز دارند استفاده می‌شود زیرا می‌تواند این فرایندها را تسهیل بخشد. نحوه پردازش PLC به صورت دریافت اطلاعات به شکل باینری است و می‌تواند تمامی برنامه‌ها را به طور دقیق در خود ذخیره کند و نتیجه نهایی را به سمت گیرنده‌ها بفرستد. در ادامه به تجهیزات PLC می‌پردازیم.

تجهیزات PLC

تابلو پی ال سی از قطعات و تجهیزات متفاوتی تشکیل شده‌اند که تمامی این تجهیزات در کنار هم می‌توانند باعث درست عمل کردن PLC شوند. هر یک از این قطعات نقش بسیار مهمی در رابطه با نحوه صحیح عملکرد PLC دارند و به همین دلیل در ادامه هر یک از این قطعات را معرفی می‌کنیم و راجع به نحوه عملکرد آن‌ها توضیح کاملی خواهیم داد.

PLC چیست؟
منبع تغذیه

یکی از مهم‌ترین قطعات و تجهیزات PLC منبع تغذیه آن است که می‌تواند میزان جریان و ولتاژی که برای واحد CPU و دیگر قسمت‌های PLC مورد نیاز است را تامین کند و در واقع این ولتاژ و جریان را به صورت دقیق و درست به مقصد می‌رساند. در منبع تغذیه PLC از ولتاژهای ۲۴ ولت ۱۱۰، ولتاژ ۵ ولت  DC و۲۲۰ ولت AC استفاده می‌شود.

ماژول ارتباط پردازش PLC

ماژول ارتباط پردازش PLC نقش مهمی در این رایانه دارد و باعث ایجاد ارتباطی موثر بین CPU مرکزی با CPUهای جانبی می‌شود. برای برقراری این ارتباط از ماژول ارتباط پروسسوری استفاده می‌کنند.

CPU (واحد پردازش مرکزی) 

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات PLC، این دستگاه، واحد پردازش مرکزی یا همان CPU است که در واقع به عنوان مغز PLC شناخته می‌شود و اگر این قطعه وجود نداشته باشد و یا دچار مشکل شود، به هیچ عنوان نمی‌توان از PLC استفاده کرد.

CPUها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع PLC از CPU کوچک و یا بزرگ استفاده می‌شود. در واقع کار اصلی این دستگاه گرفتن اطلاعات از تمامی واحدهای PLC و پردازش آن‌ها است و می‌تواند فرمان‌هایی دستوری را به قطعات مختلف ارسال کند. در واقع سرعت PLC به سرعت پردازش CPU بستگی دارد و هرچه سرعت CPU  بالاتر باشد، PLC نیز سرعت بالاتری خواهد داشت.

واحد ورودی

برای انتقال سیگنال‌ها از واحد پردازنده PLC به قسمت کنترل کننده، از واحد ورودی استفاده می‌شود. در واقع این بخش از قطعه‌هایی مانند حسگرهای فشار، کلید و ورودی‌های اپراتور تشکیل شده است. PLCها دو نوع واحد ورودی مختلف دارند که به صورت آنالوگ و دیجیتال هستند و بسته به نوع PLC مورد نیاز می‌توان ورودی آن را انتخاب کرد. PLCها می‌توانند واحدهای ورودی مختلفی داشته باشند که هر یک از آن‌ها وظیفه دریافت اطلاعات مختلفی را دارند.

واحد خروجی

از واحد خروجی می‌توان برای ارسال فرمان‌های ورودی و پردازش شده به قسمت کنترل کننده دستگاه استفاده کرد. در واقع واحد خروجی اطلاعات داخل دستگاه PLC را به خارج از آن منتقل می‌کند. شما باید نوعی از واحد خروجی را انتخاب کنید که با واحد ورودی یکی باشد و در آنالوگ و دیجیتال بودن واحد خروجی و ورودی دستگاه دقت کنید.

اجزای PLC
واحد برنامه‌نویسی

به واحد برنامه‌نویسی PLC کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به کنترل خط تولید پرداخت. در واقع برنامه‌نویسی PLC باید توسط برنامه‌نویس آن انجام شود و دارای کدهای به خصوص خود است. برنامه‌نویسی می‌تواند عملکرد دستگاه را تعیین کند و هر یک از واحدهای مختلف PLC نیاز به برنامه‌نویسی مخصوص  دارد.

شاسی و بدنه

همان‌طور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم، تجهیزات مختلف PLC باید به خوبی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا این دستگاه عملکرد درستی داشته باشد؛ به همین دلیل باید از یک شاسی و یا بدنه برای جمع کردن تمامی اجزای آن در کنار یکدیگر استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین نکات در شاسی و بدنه این دستگاه، استحکام آن است؛ زیرا در صورت آسیب‌پذیر بودن بدنه، PLC با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

مزایای PLC چیست؟ 

به طور کلی PLC فواید بسیار زیادی دارد اما می‌توان از مهم‌ترین مزایای آن به نصب آسان، سرعت بالا در کنترل، مدت زمان کوتاه در پاسخ دهی، برنامه‌نویسی سریع و آسان و سرعت بالا در بررسی مشکل اشاره کرد. از دیگر مزایای PLC مقاومت آن‌ در برابر نویز الکتریکی، گرد و خاک، دمای بالا و یا پایین، رطوبت، نوسان برق و غیره است.

در واقع تمامی رایانه‌ها در این شرایط به شدت آسیب می‌بینند اما رایانه PLC در برابر این گونه شرایط، کاملا مقاوم عمل می‌کند و هیچ مشکلی در آن به وجود نخواهد آمد. PLCها می‌توانند تمامی اطلاعات را در خود ذخیره کنند و دارای دو نوع حافظه دائم و موقت هستند. در بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و صنایع از PLCها برای فعال کردن رله‌های مغناطیسی، موتورهای الکتریکی، سیلندرهای پنوماتیکی و غیره استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب راجع به تجهیزات PLC صحبت کردیم و گفتیم که هر یک از این تجهیزات چه نوع عملکردی دارند. در همین راستا راجع به مزایای PLC و کاربردهای آن نیز صحبت شد تا با این رایانه بیشتر آشنا شوید. امیدواریم که با خواندن این مطلب، اطلاعات کافی و مفید راجع به پی‌ال‌سی و تجهیزات PLC به دست آورده باشید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تجهیزات PLC، کلیک کنید.

375 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط