سینی کابل پی وی سی

سینی کابل پی وی سی چیست؟

191 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

سینی کابل پی وی سی به‌طورکلی جزء یکی از مهم‌ترین تجهیزات در اکثر صنایع بوده و اغلب افراد برای این تجهیزات هزینه زیادی می‌کنند. نوع فرمولاسیون سینی کابل پی وی سی اساساً به شیوه‌ای تنظیم شده که در مقابل دماهای بسیار بالا مثل آتش و گرمای بیش‌ازاندازه پایدار است؛ در اصل این وسیله به‌عنوان یک ماده نسوز و غیرقابل‌احتراق به‌کار می‎‌رود. از سینی‌های کابل اکثراً در پروژه‌های ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی کامل آن، ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد، خواهیم پرداخت.

سینی کابل پی‌وی‌سی

سینی‌های کابل پی‌وی‌سی به‌صورت کلی از انواع مهم سینی کابل برق هستند که بیشتر در جهت کابل‌کشی‌های تأسیسات الکترونیکی، در ساختمان‌ها و مکان‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‎گیرند. از این تجهیز اکثراً برای هدایت، منتقل کردن و مراقبت ویژه از کابل‌های برق در سقف ساختمان، زمین و دیوار استفاده خواهد شد؛ البته توجه شود که این قطعه، برای هدایت کردن مجموعه‌ای از کابل‌های سبک مناسب نیست.

سینی کابل پی‌وی‌سی بیشتر برای نصب و راه‌اندازی سیم و کابل‌های نوری ظریف و حساس، همانند کابل‌کشی‌های فیبر نوری که دارای ماهیت پیچیده‌ای هستند، استفاده خواهد شد. کابل‌ها در سینی کابل در زاویه‌های مختلفی قرار گرفته و در آن تحت ‌فشار نخواهند بود و به‌آسانی در سینی قرار می‌گیرند.

قابلیت‌ها

در اصل می‌توان اذعان نمود که سینی کابل پی‌وی‌سی، یک سیستم پشتیبانی بسیار خوب بوده که از قابلیت نصب بر روی زمین، سقف و دیوار برخوردار است. برای نصب سینی کابل PVC، معمولاً نیازی به قرارگیری در درون دیوار یا زمین نیست؛ زیرا قطعه‌ای نارسانا است که هیچ‌گونه مشکل یا اختلالی در سیگنال‌ها به وجود نمی‌آورد که در کنار وزن بسیار کمی که دارد، از استحکام و قدرت بالایی نیز برخوردار است.

انواع

همان‌طور که گفته شد سینی کابل پی‌وی‌سی در سایزهای متفاوتی ساخته می‌شود که ازجمله سایزهای پرطرفدار آن، می‌توان به سایزهای 80*50، 150*60، 200*60 و همچنین سایز 250*60 آن اشاره داشت.

انواع سینی کابل پی وی سی

مشخصات و ویژگی‌های سینی کابل پی‌وی‌سی

سینی کابل پی‌وی‌سی به‌طورکلی در اندازه و رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شود؛ بعضی از مدل‌های آن از ویژگی درهای قفل شو برای ثابت نمودن سینی برخوردار هستند و دیگر نیازی به بست برای بستن آنان نیست. یکی از ویژگی‌های مهم و منحصربه‌فرد سینی‌های کابل pvc، این است که تمامی این سینی‌ها غیرقابل‌احتراق بوده و موقعی که در معرض شعله‌های آتش یا حرارت قرار گیرند، با آزاد نمودن گاز HCL که بسیار سنگین‌تر از گاز (O2) هوا است، مانع رسیدن هوا به شعله‌ها می‌شوند.

نارسانا بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سینی کابل پی‌وی‌سی است و در صورت آسیب دیدن جزئی کابل، جریان برق توسط سینی کابل منتقل نشده و کابل پاره یا زخمی نخواهد شد؛ زیرا سینی از زوایای صاف برخوردار است.

قابل توجه است که اکثر سینی‌ کابل‌های پی‌وی‌سی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی روز دنیا ساخته می‌شوند؛ از دیگر ویژگی‌های مهم آنان می‌توان به طولانی بودن عمر سینی، کیفیت بسیار زیاد و مقاومت این قطعات در برابر اشعه UV خورشید و جوندگی جانورانی مثل موش اشاره داشت.

مزایای استفاده از سینی کابل پی‌وی‌سی

سینی کابل‌های پی‌وی‌سی از مزایای بسیاری برخوردارند که در این بخش، به آنان اشاره خواهیم کرد:

1- سینی کابل اساساً از مقاومت، استحکام و پایداری بسیار زیادی برخوردار بوده و در مکان‌های باز و رطوبتی و در تماس با انواع بخارهای شیمیایی و اسیدی، مقاومت خوبی خواهد داشت.

2- باگذشت زمان این قطعه دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شود.

3- از قابلیت نصب و راه‌اندازی بسیار سریع و آسانی برخوردار است و استفاده از آن سبب زیباتر شدن نمای تأسیسات برقی و الکتریکی می‌شود.

4- غالباً در مکان‌های مختلفی ازجمله ساختمان‌ها، مکان‌های صنعتی مثل پتروشیمی، پالایشگاه، مکان‌های مرطوب مثل بندرها، استخرها، تأسیسات دریایی و … استفاده خواهد شد.

5- سینی کابل پی‌وی‌سی غیرقابل اشتعال بوده و تا آستانه‌ی دمای 20 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل نماید.

6 تعمیرات و نوسازی آن بسیار کم است.

7- مواد پی‌وی‌سی استفاده ‌شده در سینی کابل غالباً با توجه به نوع پلیمری آنان، از سازگاری بسیار بالایی در محیط‌زیست برخوردار هستند؛ ازلحاظ شیمیایی و فیزیکی، 100 درصد قابل بازیافت خواهند بود.

قطعه‌ها و اتصالات سینی کابل پی‌وی‌سی

غالباً سینی‌ کابل‌های پی‌وی‌سی در طول فرایند ساخت خود، نیاز به انرژی کم‌تری در مقایسه با سینی‌های کابل فلزی دارند که این موضوع باعث شده تا بیشتر سازندگان سینی‌ کابل‌ها، توجه خاص و ویژه‌ای به این نوع مواد داشته باشند. در بخش زیر به معرفی مهم‌ترین قطعات استفاده‌ شده در سینی کابل ،PVC پرداخته‌ایم:

1- مفصل (رابط): از مفصل (مسی یا آلومینیومی) غالباً برای متصل کردن سربه‌سر سینی کابل به یکدیگر استفاده می‌شود.

2-لولا (زانو): از زانو برای تشکیل زاویه‌های مسطح، چندراهی و سطوح غیر هم‌سطح استفاده خواهد شد.

3- پروفیل پایه: از پروفیل پایه اساساً برای گذاشتن پایه‌های سینی کابل با قابلیت تغییر سطح توسط پین استفاده می‌شود.

قطعات سینی کابل

4- کلیپس: برای جدا کردن کانال‌ها برای سیم‌ها و کابل‌های گوناگون از یکسری گیره‌های اتصال قطعات جانبی به‌طور عمده استفاده می‌شود.

5- صفحه اتصال: با استفاده از این صفحه، می‌توان سینی کابل را بدون نیاز به ابزارآلات، به قسمت‌های بیرونی نصب کرد.

6- پایه سینی کابل (ساپورت): این نوع پایه عموماً برای قرارگیری سینی کابل سایز 50*80 در جهات گوناگون کاربرد دارد.

7- الگوی مکمل: از الگوی مکمل برای پوشاندن کامل زوایای سینی کابل استفاده می‌شود.

8- گیره‌های مخصوص: این گیره‌ها برای متصل نمودن لولا و مفصل به روی بدنه سینی کابل کاربرد دارند.

قطعات سینی کابل

جمع‌بندی کلی

در مقاله فوق به شکلی جامع به معرفی سینی کابل پی‌وی‌سی، بررسی ویژگی‌ها و مزایای آن پرداختیم. انتخاب درست یک سینی کابل پی‌وی‌سی (که با شناخت کامل آنان حاصل می‌شود و هدف ما نیز در این مقاله همین بود)، در اصل می‌تواند سبب پشتیبانی و حفاظت کامل از سیم و کابل‌ها شود و آنان را در برابر حرارت و آسیب‌های جزئی محافظت کند؛ توجه نمایید که شرط اول و اساسی در هر کاری، ایمنی افراد و وسایل است

191 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط