در مورد انواع آباژور بیشتر بدانید

در مورد انواع آباژور بیشتر بدانید

530 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

 

نور و روشنایی در زیبایی خانه و دکوراسیون تأثیر زیادی دارد و یک دکوراسیون زیبا با نورپردازی نامناسب، جلوه زیبای خود را نمی‌تواند نشان دهد. برای پخش نور و روشنایی، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از آباژور است. آباژورها لامپ‌هایی هستند که معمولاً کلاهک دارند و نحوه نورپردازی آن‌ها در یک جهت خاص متمرکز است. معمولاً در اتاق خواب‌ها کنار تخت، آباژورها را دیده‌ایم اما کاربرد آن گسترده است و برای منظورهای دیگر و موقعیت‌های دیگر نیز می‌توان از آن استفاده کرد. در این مقاله با ما همراه باشید و در مورد انواع آباژور بیشتر بدانید.

 

کاربر عزیز، اگر فرصت خواندن این مقاله را ندارید می توانید به پادکست مربوطه آن گوش دهید. 

آباژور چیست؟

آباژور یک نوع چراغ است که کلاه یا لوستر دارد. این کلاهک نور را در یک جهت خاص (معمولاً به سمت پایین) هدایت می‌کند. ساختار آن به این صورت است که چراغ روی یک میله پایه‌ای قرار داد و کلاهک اطراف لامپ را احاطه کرده و به میله متصل می‌شود. به صورت خلاصه آباژور تشکیل شده از: لامپ، کلاهک، بدنه و سیم برق از اجزای اصلی آباژور و سرپیچ لامپ، هارپ، قفل هارپ، لبه گلدانی، گردن بدنه، لوله نای شکل و پایه. در ادامه در مورد آباژور بیشتر بدانید و با انواع آن آشنا شوید.

آباژور چیست؟

فرق آباژور و چراغ خواب چیست؟

برای اینکه در مورد آباژور بیشتر بدانید باید تفاوت آن با چراغ خواب را بدانید:

  • آباژورها طرح زیبا و ویژه دارند و اغلب برای تزئین در دکوراسیون استفاده می‌شوند اما چراغ خواب کاربردش برای اتاق خواب است.
  • چراغ خواب می‌تواند کلاهک داشته باشد یا نداشته باشد اما آباژور دارای کلاهک یا یک شید به شکل ذوزنقه یا استوانه است.
  • آباژورها در انواع مختلف اعم از دیواری، رومیزی، پایه دار یا سقفی هستند ولی چراغ خواب‌ها رومیزی یا دیواری هستند.
  • آباژور شدت نور بیشتری دارد و می‌تواند یک سالن را روشن کند اما چراغ خواب نور ملایم و مناسب شب برای خواب دارد.

انواع آباژور

جهت انتخاب آباژور مناسب برای دکوراسیون خانه یا محیط کار یا هر جای دیگر، باید انواع ان را بدانید. در ادامه با انواع مختلف آباژور بیشتر آشنا می‌شویم.

آباژور رومیزی

این آباژورها بسیار محبوب هستند و پایه کوتاه دارند تا روی میز قرار بگیرند. البته آباژورهای رومیزی در پایه‌های کمی بلند و کوتاه نیز ساخته می‌شوند. نکته جالب این است که اگر ارتفاع آباژور خیلی بلند باشد، سقف را کوتاه نشان می‌دهد. بنابراین با توجه به فضای مورد نظرتان آباژور انتخاب کنید. آباژور رومیزی اغلب در اتاق خواب قرار می‌گیرد و نور ملایم‌ و شید مات دارد تا شدت نور را کاهش دهد و فضا جهت آرامش چشم برای خواب آماده شود.

آباژور رومیزی

آباژور دیواری

این آباژورها یک پایه دارند که روی دیوار نصب می‌شود. مواقعی که می‌خواهید فضای کمتری اشغال شود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته برای حفظ حالت قرینگی دیوار هم می‌توانید از دو آباژور یکسان و دیواری استفاده کنید.

آباژور دیواری

آباژور پایه بلند

این آباژورها همانطور که از نامشان پیداست، پایه بلند دارند و می‌توانید گوشه سالن یا پذیرایی قرار دهید. البته همانطور که گفتیم، اگر ارتفاع آباژور خیلی بلند باشد، سقف را کوتاه نشان می‌دهد. بنابراین با توجه به فضای مورد نظرتان آباژور انتخاب کنید.این آباژورها در مدل‌های مختلف پایه چوبی، فلزی، استیل، برنج و …. ساخته می‌شوند.

آباژور پایه بلند

آباژور سقفی

آباژور سقفی شبیه لوستر است یا این تفاوت که شدت نور آن ملایم‌تر است و نور با شدت پایین‌تر از لوستر اتاق خواب و پذیرایی پخش می‌کند. یکی از مزیت‌های آباژورهای سقفی این است که قرار گرفتن آن‌ها روی سقف، پخش نور را گسترده‌تر می‌کند و نور بیشتری نسبت به انواع دیگر آباژور دارد.

آباژور سقفی

آباژور خمیده

آباژور خمیده همان آباژور پایه بلند است که از قسمت گردن خمیده شده است و شبیه چراغ مطالعه می‌باشد. محل قرارگیری پایه بر روی زمین در بخشی از خانه و کلاهک آن در فاصله یک یا چند متری قرار می‌گیرد. این کلاهک‌ها در کوراسیون‌های مدرن و مینیمال کاربرد زیادی دارد و زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد. این عنصر شیک و لوکس را به خانه خود اضافه کنید.

آباژور خمیده

آباژور مدرن

این آباژورها طرح خلوت و مینیمال دارند، یک رنگ هستند و در حجم‌های مختلف مکعبی، دایره‌ای، میله‌ای، مارپیچی و… ساخته می‌شوند. این آباژورها را برای سبک‌های مدرن استفاده کنید یا با یک ایده خلاقانه در یک دکوراسیون سنتی نیز می‌توانید به کار ببرید.

آباژور مدرن

آباژور کلاسیک

آباژورهای کلاسیک دارای طرح و نقش سنتی دارند که پررنگ هستند و از انواع رنگ‌های مختلف در آن‌ها استفاده شده است. در یک اتاق خواب به سبک کلاسیک که آباژوری پایه کوتاه و رومیزی در دکوراسیون آن قرار گرفته است، زیبایی بصری اتاق را افزایش می‌دهد.

آباژور کلاسیک

آباژور سلطنتی

آباژورهای سلطنتی طرح شلوغ و سلطنتی دارند: پایه‌های چوبی حکاکی شده، شیدهای کار شده، براق،‌ طلایی و طرح‌های ویترای پر نقش و نگار. برای اتاق خواب لوکس با طرح سنتی سلطنتی، گزینه باشکوه و مناسبی است.

آباژور سلطنتی

آباژور مناسب اتاق خواب

همانطور که از نامش پیداست، برای اتاق خواب کاربرد دارد و کنار تخت خواب قرار می‌گیرد. نور ملایم این آباژورها برای افرادی که علاقمند به مطالعه در شب و سایر فعالیت‌ها هستند، مناسب است. این آباژور همچنین در زیبایی محیط نیز تاثیرگذار است.

آباژور مناسب اتاق خواب

آباژور کنار سالنی

کاربرد این نوع آباژور در طراحی دکوراسیون این است: ایجاد نور مناسب، برقراری هارمونی در وزن وسایل، پر کردن فضاهای خالی، ایجاد خط دید مناسب و جدا کردن فضاها با پایه بلند. برای خانه عروس، استفاده از این آباژور برای دکوراسیون و زیبایی بسیار تاثیر گذار است.

آباژور کنار سالنی

آباژور چوبی

آباژورهای چوبی دارای حکاکی‌ها و خراطی‌های زیبای پر نقش و نگار هستند. چوب را برای انواع دکوراسیون داخلی می‌توان به کار برد. در طراحی آباژورهای مدرن و کلاسیک از این عنصر استفاده‌های زیادی می‌شود. گاهی اوقات از یک لایه چوب نازک برای ساخت شید آباژور‌ استفاده می‌کنند.

آباژور چوبی

آباژور رزینی

همانطور که در عکس زیر می‌بینید، آباژورهای رزینی بسیار متفاوت‌تر از آباژورهای دیگر هستند. رزین یک جنس براق است و در طراحی این آباژورها از گل‌های طبیعی خشک در رنگ‌های مختلف و با طراحی‌های گوناگون استفاده شده است. این نوع در مدل‌های مختلف مانند مدرن، فانتزی، عروسکی و… ارائه می‌شود.

آباژور رزینی

سخن آخر

در این مقاله با انواع آباژور آشنا شدیم. اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، با دوستان و افرادی که به آن نیاز دارند، به اشتراک بگذارید.

 

کاربر عزیز، اگر فرصت خواندن این مقاله را ندارید می توانید به پادکست مربوطه آن گوش دهید. 

530 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط