چراغ نورافکن یا پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ نورافکن یا پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

437 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

یکی از وسایلی که کاربرد بسیار زیادی برای روشنایی و نورپردازی مکان‌های و محیط‌های وسیعی همچون استادیوم‌ها و ورزشگاه‌های ورزشی، ساختمان‌ها و مجتمع‌های یزرگ، بیلبوردهای تبلیغاتی، سالن‌های سینما و تئاتر، استخرها و … دارد، چراغ‌های نورافکن و پروژکتورها هستند. چراغ نورافکن و پروژکتور کاربرد زیادی در انواع مکان‌ها داشته و دارای تنوع بالایی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی چراغ نور افکن یا پروژکتور پرداخته و کاربرد آن‌ها را بیان کنیم.

چراغ نورافکن یا پروژکتور چیست؟

چراغ‌های نورافکن یا پروژکتورها وسایلی برای روشنایی و نورپردازی اماکن وسیع و بزرگ بوده و می‌توانند به راحتی منطقه وسیعی را روشن نمایند. این چراغ‌ها بازتاب نوری بالایی داشته و به شکلی طراحی شده‌اند که دارای حفاظ نوری مناسبی باشند. در واقع پروژکتور نوعی چراغ منعکس‌کننده قوس‌دار است که این لامپ در مرکز و وسط پروژکتور قرار داشته و باعث پخش یکسان و یکنواخت نور در محیط می‌شود.

چراغ نورافکن و کاربرد آن

اجزا چراغ نورافکن (پروژکتور)

هر وسیله و یا چراغی از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر سبب خلق یک پدیده می‌شوند. چراغ نورافکن یا همان پروژکتور با استفاده از اجزا و قسمت‌های مختلفی که دارد سبب ایجاد روشنایی بسیار زیادی شده و محدوده وسیعی را شامل می‌شود. این اجزا عبارتند از:

1- منعکس‌کننده نور: منعکس‌کننده نور یا به عبارتی رفلکتور، ورقی قوس‌دار از جنس آلومینیوم بوده که سبب تابش نور تولید شده در یک جهت خاص (قسمت مورد نظر جهت روشنایی و تابش نور) می‌گردد.

2- سرپیچ: سرپیچ به لامپ درون چراغ نورافکن وصل شده و باعث عدم تاثیرگذاری لامپ بر کیفیت نور در دماهای بالا می‌شود.

3- لامپ یا ال‌ای‌دی نوری: منبع اصلی تولید نور در پروژکتورها، لامپ یا ال‌ای‌دی بوده که با توجه به نوع پروژکتور نوع لامپ متفاوت است (جلوتر به بررسی انواع چراغ و لامپ نورافکن خواهیم پرداخت).

4- بدنه: بدنه قسمت بیرونی نورافکن بوده و تمامی قسمت‌های سرپیچ، لامپ و منعکس‌کننده روی آن نصب می‌شوند.

5- پایه: از یک سو به دوار متصل بوده و از سوی دیگر به نورافکن متصل گشته است. پایه‌ها عموما دارای پیچ بوده و امکان تعیین جهت پروژکتور یا نورافکن را دارا هستند.

6- جعبه اتصالات: تمامی تجهیزات شامل مدارها، سیم‌کشی‌‌های مدار، استارتر و ترمینال چراغ درون این قسمت قرار داشته و تمامی این تجهیزات سبب روشن شدن نورافکن می‌شوند.

اجزای پروژکتور

انواع چراغ نورافکن

چراغ‌های نورافکن با توجه به تکنولوژی به کار رفته در لامپ و قاب آن‌ها به چندین دسته تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها عبارتند از:

پروژکتورهای SMD

پروژکتورهای SMD یا به عبارتی Surface Mounted Device، پروژکتورهایی هستند که فاقد هر گونه سوراخ‌کاری روی بورد الکترونیکی دستگاه یا همان پروژکتور بوده و قطعات و تجهیزات الکترونیکی از طریق لحیم‌کاری بر روی بورد نصب شده‌اند.

آی‌سی نصب شده در این مدل نورافکن‌ها پایه کوتاه بوده و چیپ‌های الکترونیکی با فصله بسیار کمی نسبت به یکدیگر روی بورد نصب شده‌اند که این امر سبب ایجاد نوری پراکنده و وسیع شده که فاقد سایه نور بوده و به خوبی فضا را روشن می‌نماید. از مهم‌ترین مزایای این تکنولوژی می‌توان به عمر بالای این پروژکتورها (بیش از 50000 ساعت) اشاره کرد.

پروژکتور COB

یکی دیگر از انواع چراغ نورافکن، چراغ‌ها یا پروژکتورهای COB هستند. پروژکتور COB یا همان Chips On Board نوعی تکنولوژی است که باعث ایجاد نوری متمرکز شده و در این مدل پروژکتورها، چیپ‌های الکترونیکی با فاصله‌ای معین در کنار یکدیگر نصب شده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایای این مدل نورافکن‌ها صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی بوده و به طور کلی مصرف انرژی بسیار پایینی دارند اما (برخلاف این مزیت مهم) دارای عیب بزرگی هم هستند که آن هم ایجاد نوری بیش از اندازه متمرکز و درخشنده بوده که به خودی خود برای چشم و افراد بسیار آزار دهنده است. به همین دلیل در بسیاری از پروژکتورهای COB از پخش‌کننده نور استفاده می‌شود تا آن نوری بیش از اندازه دخشنده، ملایم‌تر شود.

تفاوت لامپ‌ها و پروژکتورهای COB با پروژکتورهای SMD در تمرکز و وسعت نور بوده و در مقایسه با تکنولوژی LED  معمولی دارای نور چندین برابری هستند. پروژکتورهای COB برای استفاده تک رنگ بسیار مناسب بوده اما برای تنظیم در حالت چندگانه یا چند رنگ دارای نواقص زیادی بوده و به سختی می‌توانند نور متغیر را باکیفیت مناسب تولید کنند، از این رو از این تکنولوژی در رقص نور (با چندین رنگ مختلف) استفاده نمی‌شود.

پروژکتور COB

پروژکتور LED

پروکتورهای ال‌ای‌دی یا همان LED یکی دیگر از تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت انواع پروژکتور و چراغ نورافکن است. این مدل پروژکتورها (همانند پروژکتورهای SMD) از مصرف برق و انرژی پایینی برخوردار بوده و از همین رو عمر بسیار بالایی (بیش از 50000 ساعت) دارند. از طرف دیگر و از آنجا که در این تکنولوژی از برقی با ولتاژ پایین بهره برده می‌شود، در هزینه‌های کابل‌کشی بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

پروکتورهای ال‌ای‌دی دارای طیف نوری وسیع و زیادی بوده و نوری که ایجاد می‌کنند دارای کیفیت و خلوص بالایی است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها در این مدل نورافکن‌ها، امکان تغییر زاویه تابش و افزایش یا کاهش برد نوری و یا کاهش و افزایش شدن نور با استفاده از یک لنز نوری است. از آنجا که این تکنولوژی مصرف انرژی کمی داشته و از ولتاژ پایینی بهره می‌برد، سرعت روشن و خامش شدن آن (به ویژه روشن شده) بسیار بالا بوده و برای مواردی که احتمال قطع و وصل برق بالاست، بسیار مناسب است.

پروژکتور LED

کاربرد چراغ نورافکن

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، چراغ‌های نورافکن دارای کاربردهای بسیار زیادی در انواع معابر و مکان‌ها هستند. از مهم‌ترین کاربرد‌های پروژکتورها و چراغ‌های نورافکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین روشنایی و نورپردازی استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی
  • نورپردازی سالن‌های نمایش و کنسرت‌ها
  • روشنایی آتلیه‌ها و سالن‌های عکاسی
  • نورپردازی فضاهای باز و محیط‌های خارجی ساختمان‌ها
  • نورپردازی انبارها، سوله‌ها و پارکینگ‌ها و معابر
  • نورپردازی کارخانجات و محیط‌های صنعتی
  • روشنایی و نورپردازی بیلبوردها
  • نورپردازی گالری‌ها، موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی
  • روشنایی نما و ابنیه تاریخی

خرید چراغ نورافکن (پروژکتور)

همان طور که گفته شد، پروژکتورها و چراغ‌های نورافکنی در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود بوده و افراد می‌توانند نسبت به خرید چراغ نورافکن مورد نظر خود اقدام کنند اما نکته‌ای که این بین مطرح می‌شود، اصل و یا تقلبی بودن نوع چراغ نورافکنی مورد نظر شما است. از این رو باید در هنگام خرید پروژکتور مناسب دقت کرده و یا به مراکز و سایت‌های معتبر مراجعه فرمایید. برای خرید پروژکتور و انواع چراغ نورافکن می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

خرید چراغ نورافکن و پروژکتور

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین چراغ‌ها در انواع صنایع و اماکن، چراغ‌های نورافکن یا همان پروژکتورها هستند. چراغ‌های نورافکن کاربرد بسیار زیادی داشته و در انواع و اشکال مختلفی موجود هستند که باید با توجه به کار مورد نظر، چراغ یا پروژکتور صحیح و مناسبی را انتخاب کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چراغ نورافکن و پروژکتور پرداخته و انواع و کاربرد آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

437 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط