شرکت الکا مهر کیمیا

شرکت سیم و کابل آلومینیومی الکا مهر کیمیا

490 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران

یکی از واحدهای تولیدی سیم و کابل آلومینیومی را می‌توان شرکت سیم و کابل الکا مهر کیمیا دانست. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر با این واحد تولیدی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تاریخچه و معرفی بیشتر شرکت سیم و کابل الکا مهر کیمیا

شرکت سیم و کابل الکا مهر کیمیا اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ تأسیس شد. این شرکت از سال ۱۳۹۰ اقدام به تأسیس کارخانه سیم و کابل و محصولات آلومینیوم آلیاژی کرد و در مردادماه سال ۱۳۹۶ کارخانه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

شرکت الکا مهر کیمیا در حال حاضر با تولید راد آلومینیوم به صورت ریخته گری مداوم، توانایی تولید سالانه ۱۲۰۰۰ تن راد آلومینیوم را دارد. علاوه بر آن توانایی تولید انواع آلیاژهای آلومینیوم، هادی آلومینیوم، هادی‌های آلومینیوم آلیاژی و کشش مس را دارد.
این مجموعه با بهره‌مندی از مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربعی واقع در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز که بزرگترین شهرک صنعتی شمال غرب کشور است، در حال فعالیت است. طرح‌های توسعه شرکت درباره ورود به تولید محصولات مسی در حال اجرا است‌.
با کمک از نیروی کار متخصص تولید، واحد تحقیق و توسعه، مشاورین فنی خبره، تیم بازاریابی داخلی و خارجی در حال بهبود کیفیت، بهبود شرایط زیست محیطی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، توسعه بازار بوده و دارای اهداف و برنامه‌های مشخص و تدوین شده در این زمینه‌ها است.

محصولات شرکت سیم و کابل الکا مهر کیمیا

۱. مفتول‌های مسی

این محصول دارای کشش مفتول مس ۸ میلی متر برای کاربرد مستقیم و یا به عنوان ورودی دستگاه لانچر است. خروجی محصول به صورت اوکتابین با بسته‌بندی در کارتن شش ضلعی مستحکم و همچنین روی قرقره ۶۳۰ میلی نیز قابلیت ارائه دارد‌‌.
دستگاه کشش دارای سیستم آنیل سرخود است و هم‌زمان با کشش آنیل نیز صورت می‌گیرد و خروجی دستگاه با مشخصات استاندارد الانگیشن و تنسایل مناسب کاربرد مستقیم برای هادی‌های مسی و به خصوص برای ورودی دستگاه بانچر برای کشش مجدد به سایزهای پایین‌تر است.

۲. راد نه و نیم میلی‌متری آلومینیوم EC

از رایج‌ترین شکل آلومینیوم به عنوان ماده اولیه صنایع سیم و کابل آلومینیوم، مفتول ۹.۵ م م است که به آن راد آلومینیوم می‌گویند.
ظرفیت آن تولید راد آلومینیوم این شرکت معادل ۵.۵ تن در ساعت است. به دلیل برخورداری از هم زن مغناطیسی در کوره‌های نگهدارنده یک‌نواختی دما در زمان تولید و نیز یک‌نواختی عناصر شیمیایی در ظرفیت ۱۲ تنی هر کوره تأمین شده است. این یک نواختی هدایت الکتریکی در ظرفیت تضمین کرده و همچنین یکنواختی مشخصات مکانیکی را از تغییرات دمای مذاب حفظ می‌کند. استفاده از سیستم فیلترینگ و همچنین دگازینگ در داخل کوره و در مسیر نهایی مذاب، اطمینان خاطر برای کشش در سایزهای پایین را تضمین می‌کند.

۳. مفتول با کاربرد غیر EC

علاوه بر مفتول‌های با کاربرد EC، مفتول‌های با سایز مختلف و با ساختار آلومینیوم خالص یا آلیاژی برای کاربرد در صنایع مختلف در ردیف تولیدات شرکت الکا مهر کیمیا قرار دارد.

۴. مفتول با کاربرد EC

این نوع مفتول به صورت معمول برای کارخانه‌های سیم و کابل، روی قرقره‌های ۶۳۰ قابل تولید و ارائه است. با توجه به سرعت بالای کشش در این شرکت، یا تراکم کاری در کارخانجات سیم و کابل و نیاز به برون سپاری بخشی از روند تولید و یا عدم برخورداری از امکان کشش آلومینیوم است. این شیوه موجب فراهم شدن تولید هادی‌های آلومینیومی و یا افزایش تولید در شرکت‌های همکار می‌شود.
شرکت الکا مهر کیمیا

۵. هادی AAC

این نوع از هادی از آلومینیوم خالص EC۱۳۵۰ ساخته می‌شود. این نوع هادی تمام آلومینیومی به صورت معمول در خطوط فشار ضعیف، متوسط و همچین در پست‌های برق بیشترین استفاده و کارآیی را دارد.

۶. هادی ACSR

این نوع هادی آلومینیومی تقویت شده با فولاد برای کاربردهای با استحکام کششی بالا در خطوط هوایی به کار گرفته می‌شود.
مقاومت الکتریکی به دلیل استفاده از فولاد در این نوع هادی‌ها نسبت به هادی‌هایی که با آلومینیوم خالص تولید شده‌اند، بیشتر است ولی استحکام کششی بالا و کم بودن شکم استفاده از آن بین اسپن‌ها با فواصل طولانی را توجیه می‌کند. علاوه بر فواصل بین اسپن‌ها استفاده از نوع هادی در شرایط جوی مضر مثل بارش‌های سنگین برف، بادهای شدید و طوفان‌ها اطمینان خاطر بیشتری را موجب می‌شود.

۷. هادی AAAC

هادی تمام آلومینیوم آلیاژی از آلومینیوم‌های آلیاژی سری ۶ که شامل منیزیم و سلیس است، تولید و عرضه می‌شود. کاربرد عمده این محصول در ایران اختصاص یک رشته از کابل‌های خودنگهدار به این نوع هادی است که نقش نول و مسنجر را دارد و باعث کاهش تعداد رشته‌های کابل‌های خودنگهدار از ۶ به ۵ می‌شود.
این هادی دارای مزایایی چون: استحکام کششی بالا، هدایت الکتریکی بالاتر، عدم ایجاد پیل الکتریکی، سبکی قابل توجه وزن، قطر کمتر در جریان نامی یکسان و مقاومت سایشی بالاتر است.

۸. سکتور

استفاده از سطح مقطع سکتور به جای سطح مقطع گرد، موجب می‌شود که در ابتدا فیلر داخل روکش کابل حذف شود و بعد قطر کلی کابل کاهش قابل توجهی پیدا کند. در نهایت مواد مصرفی روکش هم کاهش پیدا می‌کند و ارزان‌تر تمام می‌شود. از نظر مسائل کاربردی به دلیل ایجاد فضای کمتر سهولت ایجاد می‌شود.

۹. سیم جوش

یکی از پراستفاده‌ترین سیم جوش‌ها در صنعت آلومینیوم سیم جوش ۴۰۴۳ است. این محصول به دو صورت مفتول و روی قرقره پلاستیکی ۷ کیلویی تولید می‌شود.

۱۰. آلیاژها

این شرکت انواع آلیاژ مختلف را برای صنایع ریخته گری آلومینیوم تولید می‌کند. به دلیل برخورداری از هم زن مغناطیسی در کوره‌های نگهدارنده یک‌نواختی دما در زمان تولید و همچنین یک‌نواختی عناصر شیمیایی در ظرفیت ۱۲ تنی هر کوره تأمین شده است.

اهداف و خط مشی سیم و کابل الکا مهر کیمیا

تولید محصولات با کیفیت  برآورده کردن نیازهای مشتریان از اهداف این شرکت است. این شرکت تاکنون موفق شده به تمامی اهداف تدوین شده خود عمل کند.

آدرس و شماره تلفن سیم و کابل الکا مهر کیمیا

کارخانه
جاده تبریز آذرشهر، شهرک صنعتی شهید سلیمی، ۴۵ متری اصلی، ۳۰ متری چهارم شمالی، ۲۰ متری پنجاهم
دفتر
تبریز، خیابان فارابی، جنب باغ صبا، ساختمان صبا، طبقه سوم
تلفن تماس
۰۴۱۳۶۵۸۹۲۴۵
وب‌سایت
www.elkamehr.com

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح یکی از شرکت های تولیدکننده در آذربایجان شرقی بپردازیم. درباره محصولات مختلف آن گفتیم. شما می‌توانید نظرات خود را درباره این واحد تولیدی با ما و کاربران عزیزمان در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این موضوع، شما می‌توانید برای دسترسی به لیست کامل کارخانجات سیم و کابل ایران و اطلاعات مربوط به آن‌ها، به لینک زیر مراجعه کنید تا از بین ده‌ها شرکت سیم و کابل، مجموعه مورد نظر خود را پیدا کنید.

کارخانجات سیم و کابل ایران از گذشته تا کنون

490 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط