یراق آلات شبکه توزیع برق و انواع آن

یراق آلات شبکه توزیع برق و انواع آن

1603 بازدید آموزش در صنعت برق

یراق آلات شبکه توزیع برق، بخش مهمی از شبکه برق را شامل می‌شوند که بدون آن‌ها نمی‌توانستیم شاهد امنیت، سرعت و راحتی برق رسانی در دنیای امروز باشیم. برای محافظت از کابل‌ها در مسیرهای طولانی و تشخیص خطای پیش آمده یا جلوگیری از خطرات احتمالی در شبکه برق، وجود همه این یراق آلات لازم است. در ادامه مقاله با لیستی از مهم‌ترین و پرکاربردترین یراق آلات شبکه توزیع برق آشنا می‌شویم.

یراق آلات شبکه توزیع برق و انواع آن

یراق یعنی چه؟

در لغت نامه دهخدا معنی کلمه یراق این است «سلاح، اسلحه سپاه مثل شمشیر و سپر و کمان و…». همچنین اصطلاح حاضر یراق هم داریم که به معنای سلاح پوشیده، مسلح، آراسته و آماده است. در واقع در زمان‌های دور و قدیم، یراق یک نوع سلاح فلزی بوده که در جنگ‌ها استفاده می‌کردند مانند کمان و شمشیر که از جنس فلز بودند. به این ابزارهای جنگی و فلزی، یراق می‌گفتند.

انواع یراق آلات برای توزیع برق

در ادامه با انواع یراق آلات شبکه توزیع برق آشنا می‌شویم:

کراس آرم

برای نگهداری سیم‌ها و مقره‌ها روی تیر، از کنسول کراس آرم استفاده می‌شود. به شکل T یا دو بازوی متقاطع است که کمک می‌کند فاصله سیم‌ها از یکدیگر حفظ شود و میدان الکترومغناطیسی آن‌ها با یکدیگر تداخل پیدا نکند.

با توجه به شرایط آب و هوایی و همینطور وضعیت اقتصادی برای بهره برداری از کنسول‎ها، جنس و نوع هادی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

سه نوع کراس آرم معروف داریم:

  • کراس آرم چوبی: در گذشته برای انتقال خطوط تلفن، تلگراف و برق استفاده می‌شد. از چوب درختانی مانند صنوبر، ممرز، افرا، انجیلی، راش و کاج ساخته می‌شود. به روغن یاپنتا کلروفنل آغشته می‌شود که ماندگاری بیشتری داشته باشد. رطوبت این کراس موقع ساخت باید کمتر از 22% باشد.
  • کراس آرم فلزی: در مقایسه با نوع چوبی، از مقاومت بیشتری برخوردار است. برای نگهداری تیرهای بتنی و فولادی به کار می‌رود.
  • کراس آرم جناقی: شبیه استخوان جناغ است و سه سیم را با فاصله مساوی به شکل مثلث متساوی الاضلاع نگه می‌دارد.

انواع یراق آلات

راک

راک یکی از مهم‌ترین یراق آلات شبکه توزیع برق است. راک محفظه‌ای است که سرور و روتر و سایر تجهیزات شبکه را در آن جمع کرده و نگهداری می‌کند. علاوه بر محافظت از سرور، برای تهویه نیز استفاده می‌شود ضمن اینکه از صدمات فیزیکی مانند ضربه و فشار از سرور محافظت به عمل می‌آورد. البته با توجه به گزینه‌های امنیتی که به آن اضافه شده، از سرقت نیز جلوگیری می‌کند.

دو نوع کلی راک وجود دارد: راک دیواری و راک ایستاده.

راک

کلمپ آویز عبوری فشار متوسط

برای اتصال کابل به قلاب در تیرهای میانی یا گذر از این یراق آلات استفاده می‌شود. در کابل‌های خودنگهدار فشار متوسط با مسنجر بدون عایق یا عایق‌دار کاربرد دارد. در برابر شکست، پارگی و شوک مکانیکی، مقاومت بسیار بالایی دارد. بدنه آن از جنس آلومینیوم است و از استحکام کششی بالایی برخوردار می‌باشد.

کلمپ آویز عبوری فشار متوسط

کلمپ انتهایی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

در شبکه‌های هوایی کابل خودنگهدار فشار ضعیف که دارای مسنجر مستقل و روکش‌دار هستند، به کار می‌رود. بدنه این یراق نیز از جنس آلومینیوم با تراکم بالاست که منجر به افزایش استحکام کششی آن شده است. سبک است، حالت گوه‌ای دارد و به پیچ و مهره برای نصب آن نیاز نیست.

کلمپ انتهایی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

آچار L و F

از این آچارها برای ایجاد فاصله بین رشته‌های کابل استفاده می شود و با کمک آن کلمپ انشعابات برای انشعابات مشترکین نصب می‌شود. همچنین برای سهولت در نصب کلمپ ارتباط خط جهت انشعابات فرعی شبکه به کار می‌رود.

آچار L و F

کلمپ  بی‌متال

برای گرفتن انشعاب از شبکه کابل خودنگهدار و ایجاد خطوط فرعی، از این یراق استفاده می‌شود. این یراق مختص کابل‌های روکش دار است بنابراین نیازی نیست روکش را جدا کنیم. یک چنگک دندانه‌دار دارد که به کمک آن جریان را هدایت می‌کند. این چنگک به کمک قلع و روی و مس آبکاری شده و دیگر دچار خوردگی نمی‌شود. مهم‌ترین خصوصیت آن، ضد آب بودن است.

بی‌متال

پیچ دم خوکی

این یراق آلات شبکه توزیع برق، نام جالبی دارد و برای اینکه کابل خودنگهدار را روی پایه‌های بتنی به همراه کلمپ آویز یا انتهایی قرار دهیم، از این پیچ استفاده می‌کنیم. یک قلاب فولادی با آبکاری گالوانیزه دارد که کمک می‌کند یراق در شرایط مختلف محیطی پایدار باقی بماند.

پیچ دم خوکی

کلمپ انتهایی پلی آمیدی

پلی آمیدی یک نوع یراق آلات در شبکه توزیع برق است که در انتهای شبکه فشار ضعیف یا عبور کابل از زوایای کمتر از 90 درجه یا بیشتر از 180 درجه به کار می‌رود.

پلی آمیدی

کلمپ سر خط فشار ضعیف

جهت اتصال کابل سر خط فشار ضعیف مسی به شبکه کابل خودنگهدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  از جنس بی متال است و برای استفاده از آن، باید از روکش عایق هر دو کابل به اندازه طول کلمپ برداشته شود.

کلمپ سر خط فشار ضعیف

کلمپ جمپر

یکی دیگر از یراق آلات شبکه توزیع برق، جمپر است که به کمک آن می‌توانیم خطوط فرعی 20 کیلوولت ایجاد کنیم، ارتباط بین جمپرهای خطوط رو برقرار کنیم. بدنه آن از جنس آلومینیوم با تراکم مولکولی بالاست که همین امر موجب افزایش استحکام کششی در نقطه تسلیم شده است. مقاومت بالا در برابر پارگی، شکستگی، ضربه‌های ناگهانی و شوک‌های مکانیکی دارد.

جمپر

مفصل فشار ضعیف

برای اینکه دو هادی هم جنس و هم مقطع از نوع آلومینیوم را به هم متصل کنیم، از مفصل فشار ضعیف استفاده می‌کنیم. این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات یراق آلات شبکه توزیع برق است که روکش آن از جنس پلی آمید می‌باشد و اشعه UV  را جذب نمی‌کند.

مفصل فشار ضعیف

سرکابل

برای اتصال کابل زمینی به کابل هوایی یا اتصال کابل زمینی به شین، از سرکابل استفاده می‌کنند. سرکابل باید طوری بسته شود که هیچ باران و رطوبتی به آن نفوذ نکند و روغن داخل کابل هم بیرون نریزد. انواع مختلف سرکابل وجود دارد که هر کدام برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرکابل

جمع بندی

یراق آلات شبکه توزیع برق بخش مهمی از شبکه برق را شامل می‌شوند که کمک می‌کنند ارتباطات بین شبکه‌ای خیلی راحت و سریع صورت بگیرد. اگر این یراق آلات وجود نداشتند، این میزان امنیت و سرعت و راحتی در برق رسانی را هم شاهد نبودیم.

در این مقاله با انواع مختلف و مهم از یراق آلات شبکه توزیع برق آشنا شدیم و دانستیم که هر کدام چه کاربردی دارند. ویژگی‌ها و ساختمان آنها را نیز بررسی کردیم و شناختیم.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به یراق آلات شبکه های فشار متوسط، کلیک کنید.

1603 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط