بخاری هیزمی

بخاری هیزمی؛ بخاری نوستالژیک اما پرکاربرد

490 بازدید آموزش در صنعت برق

بخاری هیزمی یا همان بخاری چوبی، یکی از انواع بخاری‌های رایج در بازار است که برای گرم‌کردن فضاهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. این نوع بخاری‌ها به دلیل سادگی و کم هزینه بودن، محبوبیت زیادی در بین مردم داشته و پرکاربرد هستند. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از بخاری‌های هیزمی در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در تنفس و سردرد شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی بخاری هیزمی و انواع آن پرداخته و مزایا و معایب این نوع بخاری را بیان کنیم.

انواع بخاری هیزمی

بخاری هیزمی

همان‌طور که از نام بخاری‌های هیزمی مشخص است، بخاری هیزمی یکی از انواع بخاری‌های رایج در بازار است که سوخت مصرفی آن از جنس هیزم و یا چوب بوده و ظاهر زیبا و نوستالژیکی دارد. از آنجا که این بخاری‌ها زیبا و پرکاربرد هستند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. انواع مختلفی از بخاری‌ هیزمی در بازار موجود هستند که این بخاری‌‌ها برای بخش‌های مختلف ساختمان و همچنین فضای آزاد طراحی شده و اقداماتی جهت حفظ بهتر انرژی برای هر کدام از آنها انجام شده و صورت گرفته است. در این قسمت به بررسی برخی از رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع بخاری هیزمی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان می‌کنیم. انواع بخاری‌های هیزمی عبارتند از:

1. بخاری‌های هیزمی مدرن

این نوع بخاری‌ها واحدهای مستقلی هستند که می‌توانند در هر نقطه‌ای از اتاق قرار گرفته و به گرمایش محیط بپردازند. این نوع بخاری‌ها در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف طراحی و ساخته شده و در بازار موجود هستند.

2. بخاری‌های هیزمی سنتی

این نوع بخاری‌ها برای نصب در فضاهای داخلی و خارجی مناسب بوده و کاربرد دارند. در صورتی که بخواهید برای فضاهای داخلی ساختمان از این نوع بخاری‌ها استفاده کنید، حتما باید دودکش آن‌ها را به سمت بیرون گذاشته و از سینی مخصوص این کار نیز استفاده کنید.

3. بخاری‌های هیزمی کمپینگ

همان‌طور که از نام بخاری‌های هیزمی کمپینگ مشخص است، این نوع بخاری‌ها سیار و قابل حمل بوده و بیشتر برای کارهای خارج از ساختمان کاربرد دارند. با توجه به در دسترس بودن چوب، می‌توانید از این نوع بخاری‌ها برای سفرهای خود استفاده کرده و بهره ببرید.

4. بخاری‌های هیزمی چدنی

همان‌طور که از نام این نوع بخاری‌ها نیز پیدا است، جنس این بخاری‌ها از جنس چدن بوده که هم حرارت را به خوبی تحمل می‌کنند و هم می‌توانند آن را به خوبی حفظ و پخش کنند.

5. بخاری‌های هیزمی چندکاره

بخاری‌های هیزمی چندکاره علاوه‌بر گرم‌کردن محیط و فضا، دارای قابلیت طبخ غذا نیز بوده و بدین منظور، از آن‌ها با عنوان بخاری چندکاره یاد می‌شود.

موارد ذکر شده در قسمت بالا، کاربردی‌ترین و مهم‌ترین انواع بخاری‌های هیزمی موجود در بازار هستند. دقت کنید که در هنگام انتخاب و خرید بخاری هیزمی، مهم است که عواملی مانند اندازه اتاق، میزان گرمای مورد نیاز و بودجه خود را در نظر گرفته و با توجه به آن‌ها، اقدام به خرید بخاری مناسب خود کنید. در ضمن دقت کنید که بخاری مربوطه دارای تمامی استانداردها و گواهینامه‌های لازمه باشد تا از هر گونه آسیب احتمالی در امان بوده و هیچ‌گونه خطری شما را تهدید نکند.

مزایای بخاری‌های هیزمی

بخاری هیزمی

در حالت کلی، بخاری‌های هیزمی می‌توانند به صورت دستی و یا اتوماتیک عمل کرده و برای گرم‌‌کردن فضا و یا آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بخاری‌ها از دیرباز تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و در برخی مناطق هم هنوز کاربرد دارند. علت این استفاده زیاد و مکرر از بخاری‌های چوبی یا همان هیزمی در مزایا این نوع بخاری‌ها نهفته است. از این رو، در قسمت زیر به ذکر و بررسی چندین مزیت مهم بخاری‌های هیزمی می‌پردازیم. از جمله مهم‌ترین مزایا بخاری‌های هیزمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرمایش مقرون‌به‌صرفه: چوب اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر از سایر سوخت‌های گرمایشی و فسیلی بوده و از این رو، بخاری‌های چوبی گزینه‌ای ارزان‌تر و مناسب‌تر برای گرم نگه داشتن خانه و ساختمان شما هستند.
  • استقلال انرژی: استفاده از بخاری چوبی یا همان هیزمی می‌تواند احساس استقلال انرژی را ایجاد کند زیرا برای نیازهای گرمایشی خود به شرکت‌های برق وابسته نبوده و تنها نیاز به هیزم و چوب خشک برای تولید گرما دارند.
  • منبع انرژی تجدیدپذیر: چوب یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که باعث شده تا بخاری‌های چوبی در مقایسه با سوخت‌های فسیلی گزینه‌ای پایدارتر محسوب شده و کاربرد زیادی داشته باشند.
  • گرمایش پشتیبان در هنگام قطع برق: بخاری‌های چوبی می‌توانند منبع قابل اعتمادی از گرما را در هنگام قطعی برق و گاز فراهم کرده و تضمین کنند که شما می‌توانید حتی زمانی که برق قطع است، گرم بمانید.
  • مزایای زیست محیطی: بخاری‌های چوبی زمانی به درستی و به خوبی کار می‌کنند که بتوانند منبع گرمای نسبتاً تمیز و کارآمدی داشته باشند. دود و خاکستر چوب و هیزم این بخاری‌ها برای محیط زیست ضرر چندان زیادی نداشته و چندان خطرناک نیست.

با این حال، برای استفاده موثر از بخاری هیزمی، نیاز به نگهداری منظم و استفاده بهینه از آنها است تا از بهینه‌سازی مصرف سوخت و حفظ کیفیت هوا در داخل محیط مسکونی اطمینان حاصل شود. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از بخاری‌های چوبی با ملاحظاتی نظیر نیاز به نصب، نگهداری مناسب و رعایت مقررات محلی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی، تضمین ایمنی و … همراه است.

معایب بخاری‌های هیزمی

بخاری هیزمی

اگر چه بخاری های هیزمی به دلیل محیط دنج و گرمایش مقرون به صرفه خود نسبتا محبوب بوده و پرکاربرد هستند اما مانند هر محصول دیگری، دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در انجام یک خرید به صرفه کند. برخی از مهم‌ترین معایب بخاری‌های هیزمی عبارتند از:

  • تعمیر و نگهداری: بخاری‌های چوبی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم مانند تمیزکردن دودکش، دفع خاکستر و دوده و … داشته و عدم نگهداری صحیح این نوع بخاری می‌تواند منجر به خطرات ایمنی و کاهش راندمان بخاری شود.
  • نگرانی‌های بهداشتی: علاوه‌بر آلودگی هوای بیرون، بخاری‌های چوبی می‌توانند بر کیفیت هوای داخل خانه نیز تأثیر بگذارند.دود و ذرات حاصل از سوزاندن چوب می‌توانند شرایط تنفسی و آلرژی را تشدید کنند (به ویژه در فضاهایی که تهویه مناسبی ندارند). از این رو، از این بخاری‌ها در شرایط محیطی و ساختمانی فاقد تهویه مناسب، ترجیحا استفاده نکرده و بهره نبرید.
  • خطرات ایمنی: نصب یا عملکرد نامناسب هیترهای چوبی می‌تواند باعث افزایش خطر آتش‌سوزی شود.تجمع کرئوزوت در دودکش می‌تواند منجر به آتش‌سوزی در دودکش شده و از این رو، خطر سوختگی تصادفی در مقایسه با سایر روش‌های گرمایش بیشتر است.
  • محدودیت‌های نظارتی: در برخی مناطق، محدودیت‌هایی برای استفاده از بخاری‌های چوبی و یا هیزمی به دلیل تاثیرات زیست‌محیطی آنها وجود دارد. این مشکل می‌تواند شامل ممنوعیت سوزاندن چوب در زمان‌های خاصی از سال و یا الزامات خاصی برای بخاری‌های چوبی کم انتشار باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از انواع بخاری‌های پرکاربرد در کشور، بخاری هیزمی است. بخاری هیزمی از انرژی موجود در چوب، برای گرم‌کردن محیط استفاده می‌کند. این بخاری‌ها انواع مختلفی دارند که به صورت مدرن، سنتی، چندکاره و … طراحی شده و کاربرد دارند. بخاری‌های هیزمی، مقرون‌به‌صرفه بوده و از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند اما با این حال، نصب و نگهداری آنها کمی سخت و دشوار بوده و نیازمند رعایت نکات ایمنی جهت جلوگیری از بروز هرگونه خطری هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بخاری هیزمی و انواع آن پرداخته و مزایا و معایب این نوع بخاری را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

490 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط