کلید لمسی پرده چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید لمسی پرده چیست و چه کاربردی دارد؟

169 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

پرده بخش مهمی از دکوراسیون منزل یوده و هوشمندسازی آن از جهت راحتی، صرفه‌جویی در زمان، انرژی و زیبایی بسیار مهم است. از همین رو، با پیشرفت تکنولوژی کلید لمسی پرده وارد بازار شدند. از پرده‌های هوشمند و کلید لمسی پرده علاوه بر استفاده در منازل می‌توان در آمفی‌تئاترها، سینماها، نمایشگاه‌ها و سالن‌های کنفرانس استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلید لمسی پرده پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

کلید لمسی پرده

‌کلید لمسی هوشمند پرده

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای هوشمندسازی پرده‌ها، کلیدهای لمسی پرده هستند. اولین نکته در هوشمندسازی پرده‌ها، استفاده از رله به‌جای استفاده از میله‌های قدیمی پرده است. پس از رله‌ها، مورد بعدی کلید لمسی پرده است. تجهیزاتی که برای هوشمندسازی پرده نیاز هستند عبارت‌اند از؛ رله، ماژول الکتریکی، موتور و کلید لمسی.

کلید لمسی پرده بسته به نوع آن ممکن است دارای دو، سه و یا چهار بخش یا بیشتر در صفحه (کلیدهای روی نمایشگر) باشد. یک بخش عموما برای باز کردن پرده، یک بخش برای توقف و یک بخش برای بستن پرده می‌باشد. در حالت کلی این کلیدها به دو دسته  کلید لمسی ساده و کلید لمسی هوشمند هستند.

در مدل لمسی ساده فقط می‌توان با لمس کلیدها پرده را باز و یا بسته کرد، اما در کلیدهای هوشمند می‌توان از طریق اپلیکیشن موبایل و یا یک ریموت این کار را انجام داد. همچنین در کلیدهای لمسی هوشمند برای باز و بسته‌شدن پرده می‌‌توان زمان‌بندی تعریف کرد. علاوه بر آن می‌توان میزان ‌باز و بسته‌شدن پرده را تعیین و یا این میزان را بر اساس تابش نور نیز تنظیم کرد.

کلیدهای لمسی پرده بسته به نوع سیستم هوشمندسازی منزل متفاوت هستند. برخی از آن‌ها به‌صورت سنتی و سیمی بوده و برخی دیگر به‌صورت بی‌سیم (به‌صورت اتصال به وای‌فای) هستند.

نصب کلید لمسی پرده

محل اتصال کلید لمسی پرده به ماژول و موتور

نصب کلید لمسی پرده دارای مراحلی است که باید قدم به قدم رعایت و انجام شوند. این مراحل عبارتند از:

  • برای نصب صحیح کلید لمسی پرده در ابتدا باید ریل‌های پرده را نصب کرده و سپس موتورهای متحرک روی ریل‌ها قرار دهید.
  • برای نصب پرده هوشمند به یک ماژول و یک موتور نیاز است. موتور برای تامین برق مورد نیاز برای جابه‌جایی پرده بوده و ماژول وظیفه دریافت فرمان‌ها را از مرکز کنترل که همان کلید لمسی است، دارد. این ماژول به موتور تامین‌کننده برق و موتورهای متحرک روی ریل و کلید لمسی وصل می‌شود.
  • بنا به نوع کلید لمسی این کلیدها به سه یا چهار پایه از ماژول متصل می‌شوند. یک پایه به عنوان ورودی انتخاب شده و سه پایه دیگر برای دریافت فرمان‌ها از کلیدهای باز، بسته و توقف به کار می‌روند.
  • برای نصب صفحه‌کلید می‌توان از همان سیم‌کشی قدیمی خانه نیز استفاده کرد. این کلیدها عموما دارای صفحه‌های لمسی از جنس کریستال با خازن‌های هوشمند و حساس بوده و بر روی آن‌ها از نشان‌های ال‌ای‌دی‌دار برای باز و بسته‌شدن پرده وجود دارد.

انواع کلید لمسی پرده

برد کلیدهای لمسی پرده

کلیدهای لمسی پرده هم مانند سایر وسایل داارای انواع مختلفی هستند. کلیدهای لمسی پرده مانند سایر کلیدهای لمسی از لحاظ مدار الکتریکی دارای انواعی هستند. انواع کلیدهای لمسی پرده بر اساس مدار الکتریکی آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کلید لمسی خازنی؛
  • کلید لمسی مقاومتی؛
  • کلید لمسی پیزوالکتریک.

۱. کلیدهای لمسی خازنی

یکی از انواع کلیدهای لمسی پرده، کلید لمسی خازنی است. این کلیدها برای شروع عملکرد فقط به یک الکترود نیاز دارند. این الکترود باید پشت یک صفحه غیرهادی از جنس چوب، شیشه، پلاستیک و… قرار بگیرد. کلیدهای خازنی با استفاده از شارژ و دشارژ الکتریکی تولید شده به‌وسیله لمس صفحه توسط انسان کار می‌کند.

با لمس صفحه و شارژ و دشارژ خازن ظرفیت خازن افزایش و کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین با لمس صفحه خازن شارژ می‌شود و ظرفیت خازن افزایش پیدا می‌کند و کلید ورودی را دریافت می‌کند. باتوجه‌به نوع کلید با لمس هر یک از کلیدهای مربوط به باز و بسته‌شدن و توقف، خازن موردنظر شارژ می‌شود و دستور را به ماژول انتقال می‌دهد و پرده باز یا بسته می‌شود.

۲. کلیدهای لمسی مقاومتی

کلیدهای لمسی مقاومتی نوع دیگری از کلیدهای لمسی هستند. این کلیدها بر خلاف کلیدهای لمسی خازی به‌واسطه شارژ و دشارژ الکتریکی کار نمی‌کنند؛ بلکه عملکردشان بر اساس دو الکترود است که این دو الکترود باهم در تماس هستند. این دو الکترود میزان مقاومت بین دو قطعه فلز را کاهش می‌دهند؛ بنابراین در هنگام لمس کلید توسط کاربر میزان مقاومت بین دو قطعه فلز کاهش‌یافته و موجب عملکرد کلید می‌شود.

۳. کلیدهای لمسی پیزوالکتریک

نوع دیگر و سوم کلیدهای لمسی، کلیدهای لمسی پیزوالکتریک هستند. این‌گونه از کلیدها بر مبنای خاصیت پیزوالکتریک طراحی و تولید شده‌اند که معمولاً پشت یک سطح صاف ساخته می‌شوند. با لمس صفحه توسط انسان باتوجه‌به میزان تغییرات مقاومتی سطح کلید خروجی فعال یا غیرفعال می‌شود.

نتیجه‌گیری

امروزه استفاده از پرده‌های هوشمند در منازل و سالن‌های عمومی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. استفاده از این تکنولوژی نیازمند استفاده از کلیدهای لمسی پرده است. این کلیدها هم به‌صورت لمسی هوشمند و هم به‌صورت کلیدهای لمسی ساده موجود بوده و در دسترس هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلید لمسی پرده پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

169 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط