سیم و کابل خودرویی

سیم و کابل خودرویی؛ با شریان‌های جریان برق خودرو آشنا شوید!

228 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات / راهنمای خرید امن

این نوع سیم‌ها و کابل‌ها یکی از اجزا مهم و حیاتی در ماشین‌های امروزی هستند که از آن‌ها برای انتقال برق به تمامی قسمت‌های خودرو استفاده شده و به کار می‌روند. این سیم و کابل کاربردی شامل یک سری سیم‌ها و کابل‌های الکتریکی می‌شوند که درون یک لوله حفاظتی قرار داشته و در تمامی نقاط خودرو قرار گرفته‌اند. در واقع، این سیم‌ها و کابل‌های خودرویی برق تولید شده توسط دینام و باتری را به تمام نقاط خودرو منتقل کرده و باعث به کار افتادن هر یک از قسمت‌های الکتریکی و برقی خودرو می‌شوند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سیم و کابل خودرویی پرداخته و ویژگی آن‌ها را بیان کنیم.

سیم و کابل خودرویی

 سیم و کابل خودرویی

سیم‌ها و کابل‌های خودرویی از جمله مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات در ماشین‌ها و خودروهای امروزی هستند که باعث انتقال برق به تمام قسمت‌های الکترکی خودرو شده و قسمت‌های الکتریکی و برقی خودرو را راه‌اندازی می‌کنند. سیم و کابل خودرویی که از آن‌ها با نام سیم و کابل ماشین نیز یاد می‌شود، مجموعه‌ای از سیم‌های الکتریکی هستند که درون شاسی خودرو و در میان قطعات دیگر نصب شده و به همراه مبدل برق و باتری خودرو، به تامین برق مورد نیاز برای اجزای مختلف خودرو می‌پردازند.

سیم‌های و کابل‌های خودرویی وظیفه انتقال برق، انتقال اطلاعات و ایجاد سیستم‌ها و مدارات الکتریکی را در خودرو برعهده دارند. انتقال برق وظیفه‌ی اصلی سیم و کابل خودرویی است، به گونه‌ای که وظیفه شامل انتقال جریان الکتریسیته از منبع تولید (باتری یا دینام) به سایر اجزای الکتریکی و الکترونیکی خودرو مانند چراغ‌ها، موتورها، سیستم‌های صوتی و تصویری و … است.

علاوه بر انتقال برق، سیم‌ها و کابل‌های خودرویی می‌توانند برای انتقال اطلاعات و داده‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و به کار روند. به عنوان مثال، در سیستم‌های CAN bus که در خودروهای مدرن به کار می‌روند، اطلاعات مختلف بین اجزای مختلف خودرو از طریق سیم و کابل منتقل می‌شود. استفاده از سیم و کابل خودرویی، باعث ایجاد عنصری اساسی در ساختار سیستم‌های الکتریکی خودرو می‌شود که بدون وجود آن‌ها، عملکرد صحیح این سیستم‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

از آنجایی که سیم‌ها و کابل‌های خودرویی برق ولتاژ قوی را انتقال می‌دهند، باید از مواد با کیفیت و مقاوم در ساخت آن‌ها استفاده شده و با استفاده از مواد اولیه مرغوب ساخته شوند تا در برابر فشار و حرارت بالایی که در محیط‌های داخلی خودرو وجود دارد، مقاوم بوده و استقامت مناسبی داشته باشند. علاوه‌بر این، سیم‌ها و کابل‌های خودرویی باید در برابر خوردگی، ضربه و رطوبت‌های حاضر در محیط خودرو نیز مقاوم بوده و عمر کاری زیادی داشته باشند.

در حالت کلی، توجه به کیفیت سیم‌ها و کابل‌های خودرویی بسیار مهم است زیرا این سیم‌ها و کابل‌ها نقش بسیار حیاتی و چشمگیری در عملکرد و ایمنی خودرو داشته و باعث انتقال برق از باتری به تمام نقاط و اجزا الکتریکی خودرو می‌شوند. اگر کابل‌ها و سیم‌های برق خودرویی از کیفیت پایینی برخوردار باشد، ممکن است باعث ایجاد شوک الکتریکی، خرابی قطعات الکتریکی، کاهش عمر باتری و حتی حریق در خودرو شده و آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری را به خودرو و افراد درون آن وارد کند. از این رو، باید از سیم‌های بسیار با کیفیت برای سیستم‌های برق خودرو استفاده کرده و بهره برد.

سیم‌ها و کابل‌های خودرویی باید دارای ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای باشند تا بتوان از آن‌ها در خودرو بهره برده و استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های سیم و کابل خودرویی می‌توان به مقاومت حرارتی و فیزیکی بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، دارای قابلیت عیق‌بندی و استاندارد بودن سیم یا کابل مورد نظر اشاره کرد. سیم‌ها و کابل‌های خودرویی باید در برابر لرزش، ارتعاش، گرما، سرما، مواد شیمیایی و سایر عوامل محیطی مقاوم بوده و به زودی خراب نشوند.

علاوه بر مقاومت بالا، انعطاف‌پذیری نیز در این سیم‌ها و کابل‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که نیاز داریم تا سیم‌ها و کابل‌های خودرویی را از خم و پیچ‌های متعدد در مسیر سیم‌کشی خودرو عبور دهیم، انعطاف‌پذیری مناسب این نوع سیم‌ها و کابل‌ها برای جلوگیری از پارگی و آسیب‌دیدگی آن‌ها بسیار مهم بوده و ضروری است.

عایق‌بندی نیز در این نوع سیم‌ها و کابل‌ها ‌اهمیت زیادی داشته و باعث کاهش احتمال اتصالی و برق‌گرفتگی می‌شود. مازاد بر تمامی ویژگی‌های ساختاری بالا، استفاده از سیم و کابل‌های خودرویی دارای استانداردهای بین‌المللی، تضمین‌کننده کیفیت و عملکرد صحیح آنها بوده و استاندارد بودن آن‌ها اهمیت ویژه و زیادی دارد.

انواع سیم‌ها و کابل‌های خودرویی

انواع سیم‌ها و کابل‌های خودرویی

همان‌طور که گفته شد، سیم‌ها و کابل‌های خودرویی کاربرد بسیار زیادی داشته و استفاده از آن‌ها در انواع خودروهای سواری و سنگین الزامی است. از آنجا که سیم و کابل‌های خودرویی کاربرد زیادی در خودروهای مختلف دارند، در انواع مختلف و متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این انواع سیم‌ها و کابل‌های خودرویی دارای کاربرد و ویژگی‌های خاص خود بوده و برای سایر موارد و کارها مناسب نیستند. برخی از رایج‌ترین انواع سیم و کابل خودرویی عبارتند از:

۱. سیم‌های افشان

این نوع سیم‌ها از رشته‌های مسی نازک و انعطاف‌پذیرث تشکیل شده‌اند که برای مصارف مختلفی مانند سیم‌کشی داخلی خودرو، سیم‌کشی موتور و … مناسب بوده و کاربرد دارند.

۲. سیم‌های مفتولی

دیگر سیم خودرویی پرکاربرد در انواع خودروها و به خصوص خودروهای سواری، سیم مفتولی است. این نوع سیم از رشته‌های مسی ضخیم و صافی تشکیل شده است و برای مصارف با جریان بالا مانند سیم‌کشی باتری، سیم‌کشی دینام و … مناسب بوده کاربرد دارد.

۳. کابل‌های کواکسیال

این نوع کابل‌های خودرویی از یک هسته مسی رسانا و یک عایق تشکیل شده‌اند که برای انتقال سیگنال‌های فرکانس بالا مانند آنتن رادیو و سایر موارد انتقال و دریافت اطلاعات و داده‌ها در خودرو مناسب بوده و کاربرد دارند.

۴. کابل‌های شیلددار

دیگر کابل خودرویی پرکاربرد در انواع خودروها، کابل شیلددار است. این نوع کابل‌ها دارای یک لایه محافظ فلزی هستند که برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی (EMI) به کار رفته و کاربرد زیادی در انواع خودروها دارند.

نتیجه‌گیری

جالب است بدانید سیم و کابل‌ها، علاوه‌بر بر استفاده در موارد ساختمانی و برقی، در خودرو نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به سیم و کابل مورد استفاده در خودرو که وظیفه انتقال برق، انتقال اطلاعات و ایجاد سیستم‌ها و مدارات الکتریکی را در خودرو برعهده دارند، سیم و کابل خودرویی گفته می‌شود.

سیم‌ها و کابل‌های خودرویی کاربرد بسیار زیادی در انواع خودروها داشته و در انواع مختلف و متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیم و کابل خودرویی پرداخته و ویژگی آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

228 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط