مفصل و روکش فشار ضعیف

مفصل و روکش فشار ضعیف

217 بازدید آموزش در صنعت برق

برای کنترل جریان برق و استفاده از آن، امروزه ابزار‌ها و دستگاه‌های پیشرفته‌ای به وجود آمده‌اند که هر کدام کارایی و کاربرد خاص خود را دارند. یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در صنعت برق، مفصل و روکش فشار ضعیف است و به همین دلیل ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد مفصل و روکش فشار ضعیف با شما صحبت کنیم و ویژگی‌های آن را به طور کامل شرح دهیم تا با کارایی این ابزار به طور کامل آشنا شوید؛ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مفصل و روکش فشار ضعیف چیست؟


در صنایع و کارگاه‌ها برای این که بتوانند دو کابل را به یکدیگر متصل کنند، از مفصل فشار ضعیف که حدود یک کیلووات است استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای این که مفصل فشار ضعیف برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده شود، باید بین ۲ کابل را به یکدیگر از طریق این ابزار متصل کنیم. از این ابزار برای کابل‌های آسیب دیده و یا دو کابل جدا از هم نیز استفاده می‌شود. اگر غلاف نهایی کابل شما آسیب دیده باشد شما می‌توانید از مفصل حرارتی تعمیری یا همان زیپی استفاده کنید.

انواع مفصل و روکش فشار ضعیف


هر کدام از مفصل‌ها و روکش‌های فشار ضعیف ساختار و ویژگی‌های متفاوتی دارند و انواع و اقسام آن‌ها در بازار به فروش می‌رسند. در واقع شما باید مفصل و روکش حرارتی خود را بر اساس کابلی که دارید انتخاب کنید. این مفصل‌ها در دو نوع مفصل حرارتی فشار ضعیف و مفصل رزینی فشار ضعیف ساخته می‌شوند که شما باید با توجه به نوع کابلی که دارید یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید.
انواع مفصل و روکش فشار ضعیف

 

 

مفصل حرارتی فشار ضعیف


در صورتی که کابل شما ولتاژ فشار ضعیف داشته باشد شما باید از مفصل‌های حرارتی برای متصل کردن کابل‌هایی که سربی روغنی آرموردار و یا خشک هستند استفاده کنید. این کابل‌ها ساختار بسیار ساده‌ای دارند و در واقع از هادی‌هایی که جنس آلومینیوم و یا مس دارند و یا حتی پلاستیک ساخته می‌شوند و در واقع یک غلاف کلی دور هسته آن را تشکیل می‌دهد.

مفصل رزینی فشار ضعیف

نوع دیگر از این مفصل‌ها وجود دارد که به مفصل‌های رزینی شناخته می‌شوند و در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که کابل در داخل آب گذاشته شده باشد و یا اینکه کابل شما در محیطی که آلودگی‌های شیمیایی در آنجا زیاد است قرار داشته باشد.

کاربرد از مفصل و روکش فشار ضعیف


از مفصل‌های فشار ضعیف معمولاً در خطوط زمینی و هوایی استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که مفصل‌های حرارتی قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به مفصل‌های رزینی دارند و همچنین نصب کردن آن‌ها نیز بسیار راحت است. شما می‌توانید برای عایق کردن و آب‌بندی کردن مفصل خود از روکش عایق چسب دار استفاده کنید که نصب به آن را بسیار راحت‌تر می‌کند و میزان عایق بودن آن را به شدت افزایش می‌دهد. در داخل کیت‌های مفصل یک قطعه روکش حرارتی چسب دار وجود دارد که ضخامت آن زیاد است و در سایز و طول مشخصی شود تا شما بتوانید آن را به عنوان غلاف نهایی کابل مورد استفاده قرار دهید.

کاربرد از مفصل و روکش فشار ضعیف

 اگر کابل شما آرموردار است باید از یک قطعه دیگر که در داخل مفصل حرارتی وجود دارد برای اتصال کابل‌ها استفاده کنید. در کیت مفصل‌های حرارتی معمولاً تیوپ‌هایی وجود دارد که این تیوپ‌ها از جنس پلی اولفین هستند و به عنوان عایق الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع مفصل‌ها زمانی که در حرارت بالای ۱۲۵ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند، کمی از قطر‌شان کاهش پیدا می‌کند که این موضوع در مورد کابل فشار ضعیف نگران‌کننده نیست اما شما می‌توانید با آب‌بندی مناسب، ایمنی و اطمینان خود را از این موضوع بیشتر کنید.

روش نصب مفصل و روکش فشار ضعیف

برای نصب این مفصل‌ها باید ابتدا غلاف خارجی کابل‌ها را به اندازه مناسب جدا کنید تا عایق هادی کابل از آن جدا شود. در این مرحله باید عایق و غلاف نهایی روکش چسب دار را که ضخامت بزرگی هم دارد، داخل کابل قرار دهید. حال روکش‌های چسب دار کوچک‌تر را که به عنوان عایق هادی کابل شما عمل می‌کنند وارد هسته کنید و سپس باید هادی‌ها را توسط رابط‌هایی که در کیت روکش و مفصل وجود دارد به مفصل متصل کنید. بعد از طی این مراحل به یک دستگاه پرست احتیاج دارید که می‌تواند رابط کابلشو و روکش حرارتی چسب دار روی رابط را به یکدیگر پرس کند.

مزایای مفصل و روکش فشار ضعیف


همان‌طور که در قسمت‌های بالا نیز اشاره کردیم، این ابزار بسیار مناسب و پرکاربرد است اما اگر بخواهیم در مورد دیگر مزایای آن صحبت کنیم، باید به شما بگویم که این مفصل‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بسیار مقاومت بالایی دارند و همچنین سایز آن‌ها بسیار کوچک است و خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به سهولت نصب آن اشاره کرد. در واقع نیازی نیست که شما دانش زیادی راجع به مسائل مربوط به برق داشته باشید و می‌توانید این ابزار را از بازار تهیه کنید و خیلی راحت آن را نصب و از آن استفاده کنید. این ابزار امکان آب‌بندی کامل و مطمئن را به شما می‌دهد و اگر آن را به درستی نصب کنید و با توجه به توضیحات گفته شده در بالا آن را عایق‌بندی نمایید، هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

مزایای مفصل و روکش فشار ضعیف

 این ابزار دارای یک روکش نهایی و یک روکش داخلی است و همچنین در داخل کیت آن قطعات مفصل به طور کامل وجود دارند که نصب را برای شما خیلی راحت‌تر می‌کنند. در داخل کیت بعضی از مفصل‌ها دفترچه راهنما نیز وجود دارد که کار با آن‌ها را بسیار برای شما راحت‌تر می‌کند. یکی از مزیت‌های قابل توجه این ابزار نداشتن تاریخ مصرف است و به همین دلیل شما هیچ گونه محدودیتی در خریداری و نگه داشتن این ابزار ندارید و می‌توانید بعد از نصب، سال‌های طولانی از آن استفاده کنید.

کلام آخر


در این مطلب راجع به مفصل و روکش فشار ضعیف به طور کامل با شما صحبت کردیم و همچنین در این راستا انواع این مفصل‌ها را برای شما نام بردیم و راجع به آن‌ها توضیحات کاملی دادیم و همچنین مزایا و ویژگی‌ها و کاربرد‌های این مفصل‌ها به طور کامل برای شما توضیح داده شد. نحوه نصب و استفاده از مفصل‌ها را به طور کامل مطالعه کنید تا بتوانید به درستی آن‌ها را نصب و استفاده کنید‌. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

217 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط