کفش کار چیست؟ انواع کفش کار

193 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام کار کردن، توجه به نکات ایمنی و مراقبت از سلامت افراد است. به همین منظور تجهیزات و لوازم ویژه‌ای برای حفظ ایمنی کارکنان ساخته می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کفش‌ها و لباس‌های کار اشاره کرد. با توجه به نوع شغلی که دارید، باید از لباس‌ها و کفش‌های کار مخصوص که ایمنی بالایی دارند استفاده کنید و ما در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که ویژگی‌های کفش کار چیست و انواع آن را برای شما نام ببریم؛ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل در این زمینه راهنمایی کنیم.

کفش کار چیست؟

افراد باید از کفش‌هایی که ایمنی بالایی دارند و برای کارها به صورت تخصصی ساخته می‌شوند استفاده کنند تا بتوانند از پاهای خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند. در واقع جالب است بدانید که پا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن شما است و به نوعی به آن قلب دوم نیز می‌گویند.

ویژگی-کفش-ایمنی

 با توجه به این موضوع کفش‌هایی ساخته می‌شوند که ایمنی بالایی دارند و ضد حرارت و نسوز هستند. این کفش‌ها از الیاف طبیعی و با کیفیت بسیار بالا ساخته می‌شوند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم کاربرد کفش کار و کفش ایمنی را برای شما شرح دهیم.

کاربرد کفش کار و کفش ایمنی

کفش‌های کار و کفش‌های ایمنی معمولاً شبیه کفش‌های معمولی هستند اما مقاومت بسیار بالایی دارند و معمولاً به عنوان یک عایق عمل می‌کنند. شما باید از این کفش‌ها فقط در محیط کار خود استفاده کنید. استفاده از بسیاری از کفش‌های کار و کفش‌های ایمنی در بعضی از واحدهای کاری الزامی و ضروری است؛ زیرا احتمال آسیب به پاهای شما در این محیط‌ها وجود دارد و در صورتی که از کفش کار استفاده نکنید، ممکن است صدمات جبران ناپذیر به پای خود بزنید؛ بنابراین این موضوع را کاملاً جدی بگیرید و قبل از شروع کارهایی که احتمال خطر در آن‌ها زیاد است، حتماً کفش ایمنی خود را تهیه کرده و بعد شروع به کار کنید در ادامه این مطلب می‌خواهیم انواع کفش کار را به شما معرفی کنیم تا شما بدانید با توجه به نوع شغلی که دارید باید از چه نوع کفشی برای حفاظت از پاهای خود استفاده کنید.

انواع کفش کار

کفش‌های کار انواع و اقسام بسیار زیادی دارند و هر کدام از آن‌ها با ویژگی‌های متفاوتی ساخته می‌شوند تا بتوانند از پاهای شما در محیط کار محافظت کنند. با توجه به نوع خطر احتمالی که در محیط کاری شما وجود دارد، کفش کار مناسب خود را تهیه کنید.

کفش ایمنی ضد آب

اگر شما در محیطی کار می‌کنید که رطوبت در آنجا زیاد است، باید از کفش ایمنی ضد آب استفاده کنید. در واقع شغل‌هایی مانند لوله کشی فاضلاب و حفر چاه‌های آب، نیاز به کفش‌های کار ضد آب دارند. این کفش‌ها دارای پوششی هستند که باعث منع ورود آب به داخل کفش می‌شوند و یک عایق بسیار مناسب برای مراقبت از پاهای شما به حساب می‌آیند.

کفش کار ضد آب

کفش ضد حریق

اگر در شغل شما احتمال آتش سوزی و حریق وجود دارد، باید از کفش‌های ضد حریق استفاده کنید و معمولاً آتش نشان‌ها در حین انجام کار این کفش‌ها را به پا می‌کنند. این کفش‌ها کاملاً نسوز یا به صورت نیمه سوز ساخته می‌شوند و جنس آن‌ها معمولاً از چرم بوده و مانع از سوختگی پوست پای شما خواهند شد.

کفش کار ضد حریق

کفش ضد لغزش

این کفش برای افرادی ساخته می‌شود که در محیط‌هایی کار می‌کنند که احتمال لیز خوردن و یا آسیب دیدن پا بالا است. در واقع این کفش‌ها از پاهای شما در مقابل سر خوردن، سنگ ریزه، لغزش و غیره محافظت می‌کنند. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که کوهنوردان و افرادی که در شرایط محیطی با زمین‌های ناهموار کار می‌کنند، این نوع کفش‌ها را برای محافظت از پاهای خود به کار می‌برند.

کفش کار ضد لغزش

کفش کار حفاری

کفش‌های کار حفاری به صورت ساق بلند ساخته می‌شوند و جنسی از پلاستیک و یا چرم دارند. افرادی که کارهای مربوط به حفر چاه‌های گازی و نفتی دارند، باید در محیط کار خود از این نوع کفش‌ها استفاده کنند. در این محیط‌ها معمولاً احتمال سر خوردن، افتادن اجسام تیز و سنگین و همچنین نفوذ مواد شیمیایی و نفتی به داخل کفش بسیار زیاد است و به همین دلیل استفاده از کفش حفاری برای مراقبت از پاها امری ضروری و مهم به حساب می‌آید.

کفش کار حفاری

کفش کار ضد برق

بسیاری از افراد در محیط‌هایی کار می‌کنند که احتمال برق گرفتگی در آن‌ها زیاد است و به همین دلیل این مورد می‌تواند سلامت آن‌ها را به شدت به خطر بیندازد. کفش‌های ضد برق دارای ایمنی بسیار بالایی هستند و در صورت افتادن سیم روی پا در حین کار کردن، از پای شما به خوبی مراقبت می‌کنند و باعث می‌شوند که جریان برق به پاهای شما آسیب نزند. در واقع به این نوع کفش‌ها، کفش‌های ایمنی عایق برق نیز گفته می‌شود و معمولاً از چرم مقاوم ساخته می‌شوند.

کفش کار ضد برق

کفش کار مهندسی

این نوع از کفش‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و جنس‌های بسیار متفاوتی دارند. در واقع کفش‌های کار مهندسی معمولاً برای حفظ ایمنی در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که در بسیاری از محیط‌های کار مهندسی، استفاده از کفش کار مهندسی یک قانون به حساب می‌آید تا بتوانند از سلامت کارکنان خود به خوبی محافظت کنند.

کفش کار مهندسی

کفش کار جوشکاری

اگر شغل شما جوشکاری است، ممکن است که پاهای شما در برابر مواد مذاب و یا شعله‌های آن آسیب‌پذیر شود؛ به همین دلیل شما باید از کفش‌هایی استفاده کنید که مخصوص کار جوشکاری طراحی شده‌اند. این نوع کفش‌ها ایمنی بسیار بالایی دارند و به عنوان یک عایق در مقابل مواد مذاب عمل می‌کنند.

کفش کار جوشکاری

عوارض کفش نامناسب

اگر شما کفش کار خود را متناسب با شغلی که دارید انتخاب نکنید، ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به پای شما وارد شود. برای مثال بسیاری از کفش‌ها ممکن است باعث ایجاد قارچ و باکتری در پای شما شوند و همچنین اگر به صورت استاندارد طراحی و ساخته نشده باشند، ممکن است باعث فشار آوردن به ستون فقرات شما شوند. تاول زدن، ایجاد میخچه و قارچ پاشنه، فشار به اسکلت پا و غیره، عوارض ناشی از استفاده‌ی کفش‌های نامناسب و یا غیر استاندارد است.

کلام آخر

در این مطلب در مورد این موضوع صحبت کردیم که کفش کار چیست و انواع آن را برای شما نام بردیم. به این منظور کفش کار مشاغل مختلف معرفی شدند و در خصوص ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به طور کامل صحبت شد تا بتوانید کفش کار و کفش ایمنی خود را با آگاهی بیشتری تهیه کنید. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

193 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط