لباس کار چیست؟ انواع لباس کار

لباس کار چیست؟ آشنایی با انواع لباس کار و کاربرد آن‌ها

228 بازدید آموزش در صنعت برق

حتما مشاهده کرده‌اید که بسیاری از افراد در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از لباس کار مخصوص استفاده می‌کنند. شاید برای شما سوال باشد که چرا باید از لباس کار مخصوص در حین کار کردن استفاده کرد؟ در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم لباس کار چیست و انواع آن را برای شما نام ببریم؛ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

لباس کار چیست؟

افراد برای حفظ ایمنی و محافظت از خود از لباس کار مخصوص در صنایع، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و غیره استفاده می‌کنند. در واقع شما باید لباس کاری را استفاده کنید که متناسب با نوع کار شما باشد. معمولاً لباس‌های کار، پوشش کامل دارند و از تمامی نقاط بدن شما در مقابل شرایط مختلف مراقبت می‌کنند. اگر الیافی که در پارچه لباس کار شما به کار می‌رود طبیعی باشد، تبادل دما و حرارت از آن بسیار بهتر است و شرایط محیطی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

 لباس‌های کار مخصوص معمولاً عایق رطوبت، سرما، گرما و غیره هستند و همچنین این لباس‌ها کاملاً نسوز بوده و ضد حرارت می‌باشند. این لباس‌ها باعث می‌شوند که مواد رادیواکتیو و شیمیایی روی شما اثر نگذارند؛ زیرا لباس کار از پارچه‌ها و الیاف‌های مخصوص ساخته می‌شود. در ادامه انواع لباس کار را برای شما نام می‌بریم تا با این لباس‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع لباس کار

لباس‌های کار به صورت یکسره، دو تکه و دوبندی ساخت می‌شوند. هر کدام از این لباس‌ها برای یک سری از مشاغل مخصوص مورد نیاز هستند و شما باید با توجه به نوع کار و شرایط محیطی که در محل کار خود دارید، یکی از این لباس‌های کار را برای خود انتخاب کنید. در قسمت زیر در مورد هر یک از این لباس‌ها توضیحات کامل‌تری به شما می‌دهیم.

لباس کار یکسره

این لباس‌ها که به آن‌ها سرهمی یا بیلرسوت نیز می‌گویند، می‌توانند تمامی نقاط بدن شما را بپوشانند و به همین دلیل به این نوع لباس کار لباس کاورال نیز گفته می‌شود. این نوع از لباس‌ها برای افرادی که باید تحرک زیادی در محل خود کار خود داشته باشند بسیار مناسب هستند و می‌توانند ایمنی آن‌ها را به طور کامل حفظ کند.

لباس کار یکسره

لباس کار دو تکه

این نوع لباس‌های کار معمولاً به صورت یک کت و یک شلوار و یا یک کاپشن و شلوار در بازار عرضه می‌شوند. این لباس‌ها جنس‌ و ایمنی متفاوتی دارند و شما باید بر اساس نوع کار خود جنس آن‌ها را انتخاب کنید. از لباس‌های کاپشن و شلواری می‌توان به لباس‌های ایران خودرو، لباس دو تکه نوار شبرنگ دار، لباس کار در معدن و غیره اشاره کرد. شلوار لباس‌های دو تکه به صورت دکمه‌ای و یا کمر کش طراحی می‌شوند.

لباس کار دو تکه

لباس کار دوبندی

این نوع از لباس به صورت یک شلوار و دو بند متصل به آن طراحی می‌شود و آستین ندارد؛ به همین دلیل این نوع پوشش ایمنی کمتری نسبت به موارد گفته شده در بالا دارد. مشاغلی مانند تعویض روغنی، نجاری و غیره می‌توانند از این نوع لباس در محل کار خود استفاده کنند. این لباس‌ها معمولاً از جنس فلامنت، پنبه و پلی استر هستند.

لباس کار دوبندی

جلیقه ایمنی

حتما با جلیقه‌های ایمنی آشنا هستید و آن‌ها را بر تن افراد با مشاغل مختلف دیده‌اید. معمولاً جلیقه‌ها به صورت شبرنگ و یا خبرنگاری طراحی می‌شوند. از این نوع جلیقه‌ها مامورهای نیروی انتظامی، کارگرانی که در شب کار می‌کنند و ماموران شهرداری استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد برای ایجاد نظم در کارکنان، این جلیقه‌های خبرنگاری را در محل کار خود به کار می‌برند.

جلیقه ایمنی

کاربرد انواع لباس کار و لباس ایمنی

همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، افراد باید با توجه به نوع شغل و شرایط محیطی که دارند، لباس‌های کار مخصوصی را بپوشند تا بتوانند ایمنی خود را در محل کار حفظ کنند. در این قسمت چند مورد از شغل‌های مهم را برای شما نام می‌بریم و به شما می‌گویم هر یک از این مشاغل نیاز به چه نوع لباس کاری دارند.

لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید به نحوی طراحی شود که جریان هوا در آن حرکت داشته باشد. همچنین لباس‌های مهندسی باید از جنس ویسکوز، پنبه و به طور کلی الیاف طبیعی باشند. معمولاً رنگ لباس‌های مهندسی سرمه‌ای، مشکی، قرمز و یا طوسی است. شما باید لباس کار مهندسی خود را به صورت کاپشن شلوار و یا یکسره تهیه کنید.

لباس مهندسی

لباس کار کارگری

معمولاً لباس‌های مخصوص کارگران لباس‌های ساده‌ای هستند و در انواع و اقسام رنگ‌ها ساخته می‌شوند. کارگران معمولاً لباس‌هایی به صورت یکسره و یا دو تکه استفاده می‌کنند که بر اساس کار آن‌ها، انتخاب جنس و نوع لباس کار متفاوت است.

لباس کار کارگری

لباس کار ضد اسید و ضد رادیواکتیو

این نوع از لباس معمولاً قابلیت بسیار بالاتری دارد و از ایمنی بیشتری برخوردار است؛ زیرا مواد رادیواکتیو می‌توانند بسیار مضر و حتی کشنده باشند. این نوع از لباس‌ها کاملاً نسوز بوده و در محیط‌های اسیدی هیچ آسیبی نمی‌بیند. برای این نوع از لباس کار معمولاً دستکش ضد اسیدی و عینک مخصوص نیز تهیه می‌شود تا مواد مضر و اسیدی آسیبی به دست‌ها و چشم‌های شما نزنند.

لباس کار ضد اسید

لباس کار آتش نشانی

معمولاً آتش نشان‌ها در شرایط محیطی بسیار خطرناک و پیچیده‌ای قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل در نظر گرفتن ایمنی در لباس آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لباس کار آتش نشان باید به صورت نسوز و یا دیر سوز ساخته شود تا بدن افراد در برابر سوختگی آسیب نبیند.

لباس کار آتش نشانی

لباس کار جوشکاری

معمولاً در محیط‌هایی که جوشکاری انجام می‌شود، حرارت بسیار زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل لازم است لباس کارکنان به صورت نسوز و ضد حرارت ساخته شود. معمولاً در این نوع از لباس‌ها هیچ جیبی طراحی نمی‌شود تا خطر اشتعال پایین‌تر آید. این نوع از لباس‌ها معمولاً از جنس جین و یا کتان هستند؛ زیرا جین و یا کتان می‌تواند میزان سوختگی را تا حد بسیار زیادی پایین آورد.

لباس کار جوشکاری

کلام آخر

در این مطلب به شما گفتیم لباس کار چیست و انواع آن را برای شما نام بردیم. با توجه به توضیحات گفته شده در بالا شما باید بر اساس شرایط کاری و محیطی خود، لباس کار مورد نظر خود را تهیه کنید. همچنین چند مورد از مشاغل نام برده شده و لباس کار مخصوص آن‌ها به شما معرفی شد تا بتوانید از سلامت خود در محیط کار محافظت کنید.

228 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط