تفاوت سیم کشی و کابل کشی

1 بار برای همیشه تفاوت سیم کشی و کابل کشی را بدانید!

594 بازدید آموزش در صنعت برق

تفاوت سیم کشی و کابل کشی بسیار است! برای ساخت یک ساختمان باید مراحل گوناگونی از جمله طراحی نقشه، ساخت اسکلت، لوله‌کشی و … طی گردد تا یک سازه  استاندارد و کامل به وجود آید. در این میان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل، سیم کشی ساختمان است که فرایندی تخصصی بوده و باید توسط افراد ماهر انجام گردد. علاوه بر سیم‌کشی، حرفه دیگری به نام کابل کشی نیز وجود دارد که برای انتقال جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد سیم کشی و کابل کشی را یکی می‌دانند و تفاوتی میان این دو قائل نیستند اما این دو حرفه از یکدیگر جدا و متمایز بوده و هر کدام وظایف و کارهایی خاص و متفاوت دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت سیم کشی و کابل کشی پرداخته و ویژگی هر کار را بیان کنیم.

سیم کشی و انواع آن

تفاوت سیم کشی و کابل کشی

قبل از اینکه به بررسی تفاوت سیم کشی و کابل کشی بپردازیم بهتر است شما را با ماهیت سیم کشی و انواع آن آشنا کنیم. برای انتقال جریان الکتریکی بین اجزاء تشکیل دهنده یک ، دستگاه و یا قسمت‌های مختلف یک ساختمان، از سیم کشی استفاده می‌شود. برای سیم کشی ساختمان در ابتدا باید نقشه‌ای مناسب با ویژگی و قدمت آن طراحی کرده و سپس با عبوردادن رشته سیم‌ها از محل‌های تعیین‌شده و متصل‌کردن آن‌ها به هم، مراحل سیم کشی ساختمان را تکمیل نمود.

از انواع سیم کشی می‌توان به سیم کشی روکار و توکار اشاره کرد. در نوع روکار، سیم کشی بر روی سطح دیوار انجام گرفته و برای زیبایی بیشتر اغلب سیم‌ها را درون پوششی قرار می‌دهند. از مزیت‌های این نوع می‌توان به دسترسی راحت و آسان به سیم‌ها جهت عیب یابی اشاره کرده و نمای نه چندان زیبا و ایمنی پایین نیز از معایب این نوع به حساب می‌آیند.

نوع توکار نیز یکی دیگر از انواع سیم کشی می‌باشد که در آن تمام سیم‌ها از داخل دیوار عبور داده می‌شوند. امروزه اغلب برای سیم کشی ساختمان‌ها از این نوع سیم کشی استفاده می‌شود و از مزایای آن می‌توان به ایمنی بالا و نمای زیبای آن اشاره کرد. این نوع سیم کشی از روش‌های گوناگونی نظیر سیم کشی با جعبه مستقیم، با جعبه کلید و پریز و با استفاده از جعبه فیوز قابل اجرا است.

کابل کشی و انواع آن

در ادامه بحث بررسی تفاوت سیم کشی و کابل کشی قصد داریم به مبحث ماهیت کابل کشی و انواع آن بپردازیم. کابل کشی نیز همانند سیم کشی برای انتقال جریان صورت پذیرفته و از طریق آن می‌توان دو یا چند شبکه را به هم متصل کرد. کابل کشی در صنعت و همچنین در فواصل طولانی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل بسترسازی مناسب برای کابل کشی صحیح  از اهمیت بالایی برخوردار است. کابل کشی نیز همانند سیم کشی به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود. انواع کابل کشی به کابل کشی زمینی و کابل کشی هوایی تقسیم می‌شوند.

تفاوت‌های سیم کشی و کابل‌کشی

در این قسمت قصد داریم به بررسی تفاوت سیم کشی و کابل کشی بپردازیم. همانطور که می‌دانید در هر شبکه سیم‌ها و کابل‌ها نقش حامل جریان را ایفا می‌کنند. بسیاری ماهیت سیم کشی و کابل کشی را یکی می‌دانند اما در واقع تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد. کابل‌ها را می‌توان نمونه پیشرفته سیم‌ها در نظر گرفت پس کابل کشی برای مقاصد پیشرفته‌تری مانند حمل پالس‌ها در فاصله‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که از سیم کشی معمولا در جهت انتقال برق درون ساختمان و موارد مشابه استفاده می‌شود.

از سیم کشی برای انتقال جریان در مناطق کوچک استفاده می‌شود و اگر بخواهیم جریان را در فواصل طولانی انتقال دهیم از کابل کشی استفاده می‌کنیم. همچنین کابل‌ها از سرعت و کارایی بیشتری نسبت به سیم‌ها برخوردار هستند پس در مکان‌هایی که نیاز به سرعت بالا و کارایی حداکثری است باید کابل کشی انجام شود، سیم کشی برای مکان‌هایی مناسب است که راندمان و بهره‌وری موضوع اصلی نیست.

از دیگر موارد که می‌توان آن را به عنوان تفاوت سیم کشی و کابل کشی به حساب آورد، جنس هسته سیم و کابل است. سیم کشی به‌وسیله سیم‌هایی انجام می‌شود که جنس هسته آن‌ها از فلزاتی است که رسانایی بالایی دارند اما کابل کشی با کابل‌های پیچیده‌ای مثل فیبر نوری انجام می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین سیم کشی و کابل کشی وجود دارد کاربرد آن‌ها است. سیم کشی برای انتقال برق و اتصال وسایل الکتریکی استفاده می‌شود اما کابل کشی برای اهداف متفاوتی همچون شبکه‌های کامپیوتری، اتصال به اینترنت، شبکه‌های مخابراتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر تفاوت سیم کشی و کابل کشی تفاوت در انرژی انتقالی آن‌هاست. در سیم کشی تنها انرژی الکتریکی منتقل می‌شود اما کابل کشی انرژی‌های متفاوتی همچون پالس‌های الکتریکی، امواج الکترومغناطیسی و … را حمل می‌کند.

چگونگی کابل کشی زمینی
چگونگی کابل کشی زمینی

نتیجه گیری

سیم کشی و کابل کشی صحیح دو مورد از مهم‌ترین فرآیندهای ساخت ساختمان مطمئن هستند. سیم کشی برای انتقال جریان الکتریکی به‌کار رفته و به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شود. کابل کشی نوع پیشرفته‌تری از سیم کشی بوده که نه تنها جریان الکتریکی بلکه امواج الکترومغناطیسی، پالس‌های الکتریکی و … را نیز منتقل می‌کند و حتی در مسافت‌های طولانی، بازدهی بالایی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت سیم کشی و کابل کشی پرداخته و ویژگی هر کار را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

594 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط