تابلو فرمان آسانسور

3 نوع تابلو فرمان آسانسور و وظایف آن ها

424 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تابلو فرمان آسانسور چیست و چه نقشی را ایفا می‌کند؟ تابلو فرمان یکی از موثرترین اجزا و قطعاتی بوده که در هدایت آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این بخش از جمله مهم‌ترین بخش‌های الکتریکی آسانسورها به حساب می‌آید. تابلو فرمان که تحت عنوان برد کنترل آسانسور نیز شناخته می‌شود، بحث اصلی ما در این راهنما است. چنان‌چه علاقمند هستید راجع به این قطعه اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان یا برد کنترل آسانسور از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها در آسانسورها محسوب می‌شود. به طور کلی، پردازش سیستم آسانسور و ارسال فرمان‌های لازم به وسیله مدار فرمان به موتور و سایر بخش‌ها به واسطه تابلو فرمان انجام می‌پذیرد. تابلوهای فرمان با در نظر گرفتن ابعاد، اندازه، حجم کابین و تعداد طبقات ساختمان در انواع مختلف طراحی و تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تابلوها در انواع مختلف تابلو فرمان دو سرعته، تابلو فرمان درایو دار و… در بازار موجود هستند. به بیان دیگر می‌توان گفت که برد کنترل یا همان تابلو فرمان در آسانسور به نوعی مغز متفکر این سیستم بوده و در صورت بروز مشکل در روند عملکرد آن، اتصال در شبکه تابلو و آسانسور به طور کامل قطع شده و نمی‌توان از آن استفاده نمود.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تابلو فرمان آسانسور تا چه اندازه در سیستم آسانسور حائز اهمیت است. با توجه به حساسیت و اهمیت این بخش از آسانسور لازم است که روغن‌کاری و بازدید از سیستم موتور و سیم بکسل‌ها به واسطه مهندسین برق و برق‌کاران متخصص انجام پذیرد تا در صورت بروز ایراد و عیب در برد فرمان آسانسور نسبت به رفع آن سریع‌تر اقدام شود.

معرفی انواع مختلف تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

همان‌طور که گفته شد، تابلوهای فرمان در انواع مختلف دو سرعته، درایوردار و… طراحی و عرضه می‌شوند. در ادامه با شرح کارایی هر یک از مدل‌های این سیستم می‌توانیم انواع مختلف برد کنترل آسانسور را به راحتی از دید مقایسه بررسی کنیم:

۱. تابلو فرمان آسانسور دو سرعته (SPD2)

سیستم برخی از آسانسورها دو سرعته است؛ به این معنا که این نوع از آسانسورها قادر هستند با دو سرعت متفاوت کار کنند. موتور آسانسورهای مذکور دارای دو سیم پیچ بوده و به همین خاطر حرکت آن‌ها در دو سرعت متفاوت قابل انجام است. عملکرد این نوع از آسانسورها به این صورت بوده که در هنگام آغاز حرکت و خارج شدن از حالت ساکن، موتور با دور تند به گردش در آمده و به سرعت مورد نیاز و استاندارد می‌رسد.

به طور معمول، به منظور حرکت بین طبقات برای این آسانسورها سرعتی برابر یک متر بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود اما هنگام رسیدن به طبقه مورد نظر که کابین آسانسور در آن قرار است ایست داشته باشد، سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. سرعت استاندارد در این مقطع نصف سرعت مقطع قبلی بوده تا سرعت آن کم کم به مرحله ایست و صفر برسد.

با در نظر گرفتن این موضوع که سرعت در این نوع از آسانسورها در سه مرحله انجام شده، حالتی ناخوشایند ایجاد می‌شود. حالا منظور ما از حالت ناخوشایند چیست؟ منظور این است که وارد شدن شوک ناگهانی به کابین استرس فراوانی برای مسافران به وجود آورده که رضایت‌بخش نیست. افزون بر این، این نوع از تابلو فرمان آسانسور از نظر فنی نیز دارای مشکلاتی است. در این نوع برد کنترل، موتور آسانسور مستقیم بوده و به همین خاطر جریان ورودی که از سیم پیچ موتور عبور کرده حدود هفت برابر جریان نامی است. این موضوع باعث می‌شود که مصرف انرژی برق به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و عمر مفید موتور نیز کاهش پیدا کند.

۲. تابلو فرمان آسانسور درایودار یا تری وی اف (VVVF)

تابلو فرمان آسانسور

نوع دیگری از تابلو فرمان آسانسور وجود داشته که در مقایسه با مدل دو سرعته بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از برد کنترل مجهز به یک دستگاه درایو الکتریکی بوده که امکان افزودن قابلیت تغییر سرعت و گشتاور به موتور را فراهم می‌کند. درایو الکتریکی یا اینورتر آسانسور این عمل را با تغییر سطح و کنترل ولتاژ و فرکانس به انجام رسانده و در پی عملکردی که ارائه می‌دهد سبب ایجاد تغییرات ناگهانی در سرعت نشده و همچنین باعث نرم‌تر شدن سرعت آسانسور می‌شود.

در برد کنترل آسانسور از نوع درایودار سرعت موتور به صورت ناگهانی و یک‌باره از صفر به یک متر بر ثانیه نخواهد رسید، بلکه حرکت آسانسور با دور آهسته شروع شده و با افزایش و به صورت تدریجی ولتاژ به سرعت نامی نزدیک خواهد شد. این قابلیت باعث می‌شود که کابین دچار تکان‌های ناگهانی نشود. افزون بر این، بهینه‌سازی سرعت مذکور از جمله امتیازات فنی در برد فرمان آسانسور درایودار بوده و موجب کاهش مصرف انرژی الکتریکی و استهلاک قطعات و همچنین افزایش عمر مفید می‌شود.

۳. مقایسه انواع تابلو فرمان آسانسور دو سرعته و درایودار

اکنون که با انواع تابلو فرمان‌های آسانسور آشنا شدیم، بهتر است که به مقایسه این بردها بپردازیم تا خریداران عزیز بتوانند با دید بازتر و آگاهانه‌تر اقدام به انتخاب و خرید نمایند:

همان‌طور که گفته شد، در آسانسورهای دو سرعته تغییر و روند افزایش و کاهش سرعت چندان مطلوب نیست. در تابلو فرمان‌های مذکور سرعت در ابتدای حرکت به شکل یک باره و ناگهانی از صفر به یک و بعد از نیم به صفر بوده که موجب انتقال شوک‌هایی به کابین و در نتیجه آن احساس دلهره‌ و نامطلوب برای مسافران می‌شود. علاوه بر این، جریان ورودی ناگهانی و چند برابر جریان نامی در سیم پیچ موتور این نوع از آسانسورها موجب آسیب، استهلاک و کاهش عمر مفید و همچنین افزایش مصرف برق می‌شود.

در مقابل، تابلو فرمان‌های درایودار با کنترل ولتاژ و فرکانس، امکان افزایش و کاهش سرعت به صورت تدریجی را مقدور می‌سازد؛ به این معنا که زمانی که آسانسور می‌خواهد از حالت سکون شروع به حرکت کند، افزایش سرعت به آرامی و به صورت تدریجی و نرم صورت می‌گیرد؛ به همین خاطر به کابین شوک‌های ناگهانی وارد نشده و در پی آن نه موتور آسیب دیده و نه مسافران احساس نامطلوبی را تجربه خواهند کرد.

سخن پایانی

تابلو فرمان آسانسور از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های آسانسور بوده که در انواع مختلف دو سرعته و درایودار قابل انتخاب و خرید است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد برد کنترل آسانسور دارید؟ لطفاً نظرات خود را پیرامون این قطعه با ما در میان بگذارید.

424 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط