قدیمی ترین کنتور برق

معرفی قدیمی ترین کنتور برق

1071 بازدید آموزش در صنعت برق

با تاریخچه کنتورهای برق آشنا هستید؟ آیا می‌دانید قدیمی ترین کنتور برق چه نام دارد؟ اولین ثبت اختراع کنتورهای برق مربوط به سال ۱۸۷۲ است. زمانی که ساموئل گاردینر در حال تست کردن و بهتر نمودن ابزار سنجش میزان شدت روشنایی لامپ بود. کنتورها در این زمان می‌توانستند میزان روشنایی لامپ دی‌سی را بر اساس ساعت اندازه‌گیری کنند. در آن زمان تنها مصرف‌کنندگان انرژي برق لامپ‌ها و تلگراف محسوب می‌شدند. پس از توسعه لامپ رشته‌ای این اختراع تبدیل به کانونی برای علاقمندان به برق شد. در ادامه این راهنما به سرگذشت توسعه کنتورهای برق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد قدیمی ترین کنتور برق بدانید!

قدیمی ترین کنتور برق

همان‌طور که گفته شد، اولین ثبت اختراع کنتور برق به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. با گذشت زمان و سیر تحول و بهبود ساختار این اختراع، ادیسون در سال ۱۸۷۹ موفق به ساخت یک کنتور شیمیایی شد که امکان اندازه‌گیری توان مصرفی به واسطه جرم را فراهم می‌ساخت.

ادیسون بعد از انجام آزمایش‌های متعدد موفق شد با جای‌گذاری میله‌های نقره به جای مس و متصل کردن آن به یک دیسک از جنس آلومینیوم و یک موتور کوچک، کنتور برقی بسازد که بتواند ارزش برق را نمایش دهد. این کنتور به عنوان قدیمی ترین کنتور برق شناخته می‌شود. پس از اختراع کنتور مذکور با کاربری نمایش ارزش برق، منابع انرژي از آن پس رایگان نبودند.

اولین قرائت قدیمی ترین کنتور برق

از جمله ایرادات موجود در کنتورهای برقی که به عنوان قدیمی ترین کنتور برق در قرن نوزدهم ارائه شده بودند، دشواری قرائت آن‌ها بود. توماس ادیسون به منظور بر طرف کردن این مشکل اقدام به ارائه یک مکانیسم شمارش به منظور کمک به خواندن مقادیر کنتور برق نمود. یکی دیگر از کنتورهای برقی که در آن سال‌ها ارائه شد، کنتورهای آونگی بود. اساس کار کنتورهای آونگی به این شکل بود که بر اساس حرکت نوسانی یا چرخشی متناسب با انرژي الکتریکی عمل کرده و در آخر به یک رجیستر هدایت می‌شدند. لازم به ذکر است که کنتور آونگی در سال ۱۸۸۱ به واسطه ویلیام ادوارد آیرتون آمریکایی ارائه شد.

ارائه کنتورهای هوشمند

با گذر زمان  نیاز اجتماع به تشخیص ارزش برق کنتورهای هوشمند روی کار آمده و جایگزین قدیمی ترین کنتور برق شدند. ابزار هوشمند مذکور برای اندازه‌گیری میزان مصرف انرژی الکتریکی قادر بودند گزارشاتی دقیق‌تر و شفاف‌تر ارائه کنند. افزون بر این، امکان خواندن کنتور برق از راه دور نیز فراهم شد. کنتورهای برق هوشمند از قابلیت اتصال به سیستم‌های نظارت و پردازش برخوردار بوده و با کارکرد منحصربه‌فرد و دقیقی که دارند از تخلفات در مصرف برق غیرقانونی جلوگیری به عمل خواهند آورد.

حذف کنتورهای برق قدیمی در ایران

در طی سال‌های  اخیر در کشور عزیز ما نیز به ندرت از کنتورهای قدیمی بهره‌گیری شده و طی پروژه اجرا شده توسط وزارت نیرو کنتورهای فرسوده برق در سطح کشور جمع‌آوری شده و نصب و استفاده از نسل جدید کنتورهای برق دیجیتالی و هوشمند در دستور کار قرار گرفته است. به نقل از وزارت نیرو، پایین بودن دقت اندازه‌گیری در مصرف برق مشترکین و افزایش خطاها در اثر بهره‌گیری از کنتورهای برق فرسوده سبب زیان مصرف‌کنندگان و همچنین شرکت‌های توزیع برق در سنجش میزان دقیق مصرف برق خواهد شد.

سخن پایانی

کنتور برق یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری انرژي الکتریکی بوده که به موجب آن ارزش برق و میزان بهره‌گیری از آن بر حسب کیلو وات ساعت نمایش داده می‌شود. اختراع اولین نمونه این ابزار به سال ۱۸۷۲ برمی‌گردد. در گذر زمان ساختار کنتورهای برق دستخوش تغییرات مثبتی به واسطه بزرگانی هم‌چون توماس ادیسون گشت و در پی آن ما امروزه می‌توانیم از کنتورهای برق دیجیتال و هوشمند بهره‌گیری کنیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد قدیمی ترین کنتور برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ابزار مذکور با ما در میان بگذارید.

1071 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط