لامپ هدلایت خودرو

لامپ هدلایت خودرو؛ وظیفه، ویژگی‌ها

400 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لامپ هدلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ هدلایت نوعی لامپ بوده که به عنوان نسل جدید چراغ‌های خودرو معروف است و در مقایسه با مدل‌های قبلی از جهات مختلفی برتری دارد. همین موضوع سبب شده است که این نوع از چراغ‌ها در سال‌های اخیر طرفداران زیادی به دست آورند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چراغ‌های هدلایت به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد دقیق این لامپ در خودرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی لامپ هدلایت خودرو

لامپ هدلایت خودرو

پیش از هر چیزی خوب است که با چیستی لامپ هد لایت خودرو آشنا شویم. لامپ هدلایت نسل جدیدی از چراغ‌های خودرو بوده که در مقایسه با سایر لامپ‌های قدیمی مزیت‌های بیش‌تری دارد. از جمله مزایای این لامپ‌ها می‌توان به امنیت بالا، ساختار منحصربه‌فرد و عالی، عمر مفید طولانی، مصرف انرژی مقرون به صرفه و… اشاره داشت.  عموماً این لامپ‌ها در کاسه چراغ‌های جلو و یا نورافکن‌های سپر کاربرد دارند.

به منظور ساخت این دسته از لامپ‌ها از تکنولوژی‌هایی نظیر LED و SMD که هر دو مورد به عنوان فناوری‌های ایمن و به روز در صنعت روشنایی شناخته می‌شوند، بهره‌گیری می‌شود. قابل ذکر است که تکنولوژی‌های مذکور نه تنها موجب پخش نور عالی شده بلکه از لحاظ مصرف انرژي نیز مقرون به صرفه بوده که این دو نکته، دو امتیاز منحصربه‌فرد برای آن‌ها محسوب می‌شود.

ویژگی‌های لامپ هدلایت خودرو چیست؟

لامپ هدلایت خودرو

چراغ‌های هدلایت به عنوان نسل نوینی از چراغ‌های خودرو در مقایسه با لامپ‌های دیگر نظیر لامپ‌های زنونی برتری‌های زیادی دارند؛ به طوری که ویژگی‌های این نوع از لامپ‌ها در لامپ‌های قدیمی دیده نمی‌شود. در ادامه با برترین ویژگی‌های لامپ هد لایت خودرو آشنا خواهیم شد:

۱. عمر مفید طولانی

عموماً عمر مفید لامپ‌های هدلایت در مقایسه با لامپ‌های قدیمی بسیار بیش‌تر است. در اکثر مواقع لامپ‌های مذکور از خودِ کاسه چراغ بیش‌تر عمر می‌کنند و این امتیاز برای یک وسیله الکتریکی بسیار حائز اهمیت بوده و یک مزیت حساب می‌شود. دلیل اصلی بالا بودن عمر مفید لامپ در مقایسه با کاسه این است که در بخش پشتی آن فن تعبیه شده و سبب خنک ماندن و تنظیم دمای چیپ ست هدلایت خواهد شد؛ در حالی که لامپ‌های زنونی از چنین مزیتی محروم‌اند.

۲. برخورداری از مقاومت بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد لامپ هدلایت خودرو مقاومت عالی آن در برابر عوامل شکننده است. این لامپ‌ها بر خلاف مدل زنونی شکننده نبوده و دوام بالایی دارند. از سوی دیگر، در ساختار این لامپ‌ها از مواد اولیه مرغوبی بهره‌گیری شده که به لطف آن لامپ در برابر ضربه و تغییرات دمایی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. شایان ذکر است که این مقاومت تا حدی زیاد بوده که در صورت تصادف امکان از بین رفتن کاسه چراغ وجود داشته و در عین حال هدلایت هم‌چنان سالم باقی خواهد ماند!

۳. پخش نور عالی

از دیگر ویژگی‌های لامپ مذکور، نوردهی بالای آن به لطف بهره‌گیری از تکنولوژی‌های ال ای دی و اس ام دی است. ترکیب این لامپ با فناوری‌های مذکور نه تنها موجب نوردهی شگفت‌انگیز شده، بلکه سبب اذیت شدن چشم رانندگان دیگر نیز نخواهد شد. در حقیقت، می‌توان گفت که میزان نوردهی این لامپ‌ها در عین حال که مناسب بوده، ملایم نیز است.

۴. مصرف انرژی مقرون به صرفه

از دیگر ویژگی‌های لامپ هد لایت خودرو، مصرف انرژی مقرون به صرفه آن است. بهره‌گیری از تکنولوژي‌های ال ای دی و اس ام دی نه تنها سبب نوردهی عالی شده، بلکه سبب کم مصرف شدن این لامپ، روشن شدن سریع آن و عدم ایجاد مشکل برای سیم‌کشی ماشین نیز می‌شود. در حالی که لامپ‌های زنونی برای نوردهی انرژی زیادی مصرف کرده و برای روشن شدن می‌بایست در درجه اول کمی گرم شوند.

۵. ایمنی بالای لامپ هدلایت خودرو

از دیگر ویژگی‌های این لامپ امنیت بالای آن است. احتمالاً می‌دانید که در ساختار لامپ‌های زنونی از نوعی گاز بهره‌گیری شده که در صورت وقوع حوادث ناگوار و تصادف و یا بروز مشکلات سیم‌کشی احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، لامپ‌های زنونی در گذر زمان سبب بروز مشکلات متعدد در سیم‌کشی اتومبیل می‌شوند. در حالی که در لامپ‌های هدلایت چنین مسائلی وجود ندارد.

کاربرد لامپ هدلایت خودرو چیست؟

از آن‌جایی که لامپ‌ هدلایت مزیت‌های فراوانی دارند، دامنه کاربرد آن‌ها نیز گسترده است. عمده کارایی این لامپ‌ها تأمین روشنایی بوده و اکثراً در کاسه چراغ یا نورافکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ‌های هدلایت به عنوان چراغ نور بالا و نور پایین نیز کاربرد داشته و در بخش سپر خودرو نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این چراغ‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که از نظر شدت نوردهی و توان مصرفی با یک‌دیگر در تضاد هستند.

قابل ذکر بوده که شدت نوردهی با واحد لومن (LM) و توان مصرفی با واحد وات (w) محاسبه می‌شود. جالب است بدانید که به طور متوسط شدت نوردهی یک لامپ معمولی برابر با ۳۸۰۰ لومن است. اگر قصد خرید لامپ هدلایت خودرو را دارید، باید بدانید که توان مصرفی لامپ‌های رایج در خودروهای مختلف، متغیر است؛ به این معنا که توان مصرفی در عین حال که پر اهمیت بوده می‌تواند تغییر یابد.

توان مصرفی متداول بین لامپ‌ها ۴۰ وات در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس و با فرض این که برای پروژکتورهایی که محفظه آن‌ها در مقایسه با کاسه چراغ کوچک‌تر بوده، توان مصرفی ۳۰ یا ۴۰ مناسب خواهد بود. برای چنین پروژکتورهایی در نظر گرفتن توان ۸۰ موجب سوختگی و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن می‌شود.

به همین دلیل در صورت انتخاب لامپ هدلایت با توان بالاتر می‌بایست توان سیم و سوکت نیز اضافه شود. لازم به ذکر بوده که در طراحی برخی از هدلایت‌ها از ۴ عدد اس ام دی بهره‌گیری شده که تحت عنوان چهار طرفه شناخته می‌شوند و در برخی دیگر از ۲ عدد اس ام دی بهره‌گیری شده که تحت عنوان دو طرفه معروف هستند.

سخن پایانی

لامپ هدلایت خودرو یکی از انواع لامپ‌های پیشرفته با ویژگی‌های برتر در مقایسه با لامپ‌های زنونی هم‌چون طول عمر بالاتر، امنیت بیش‌تر، نوردهی بهتر و… بوده که با تکیه بر تکنولوژی‌های اس ام دی و ال ای دی به عنوان لامپ‌های کم مصرف با استحکام و مقاومت عالی در برابر ضربه و آب و رطوبت شناخته می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد لامپ‌های هد لایت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

400 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط