در مورد توماس ادیسون بیشتر بدانید

در مورد توماس ادیسون بیشتر بدانید!

236 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

تا چه حد توماس ادیسون را می‌شناسید؟ به نظر شما بزرگ‌ترین مخترع تاریخ در زمینه روشنایی کیست؟ ادیسون یکی از بزرگ‌ترین مخترعان جهان بوده که توانست در طول حیات خود خدمات بسیار ارزنده‌ای به بشریت ارائه دهد. در ادامه این راهنما با ادیسون و زندگینامة او بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

دوران کودکی توماس ادیسون

توماس ادیسون

ادیسون یکی از افرادی بود که دوران کودکی چندان جالبی نداشت. اون به سختی مقطع ابتدایی خود را پشت سر گذاشت؛ به این صورت که هم به کم‌شنوایی دچار شده بود و هم مدیر مدرسه معتقد بود که ادیسون شاگردی ضعیف و کودن بوده و به همین علت او را از مدرسه اخراج نمود. به همین خاطر، توماس مجبور شد که در خانه و در نزد مادرش به تحصیل ادامه دهد.

سپس، وی به مدرسه عمومی در ایالت میشیگان رفت و به مدت پنج سال در آن‌جا تحصیل نمود. از آن‌جایی که او همواره با مشکل کم شنوایی درگیر بود و اکثر آموزش‌های این مدرسه شفاهی بودند، او به سرعت از مدرسه جدید خود خسته شد و در نهایت برای این که بتواند ضعف خود را برطرف کند، شروع به مطالعه کتاب‌های متعدد و مرتبط با علاقه و تحصیل خود کرد.

او در همان کودکی به شیمی علاقه زیادی داشت و به همین خاطر مادرش که اصلی‌ترین مشوق او بود، در آن دوره یک آزمایشگاه کوچک شیمی برای او راه‌اندازی کرد. علاوه بر این، توماس ادیسون تا سن 12 سالگی توانست روزنامه‌ای را بنویسد و نسخه‌های مختلف آن را در ایستگاه راه‌آهن به فروش برساند. وی توانست با کمک ابزار چاپی کوچک و قدیمی، کتاب قاصد گراندتراک را در ماشین زباله‌ای نوشته و آن را در سال 1862 به بازار عرضه کند.

اختراع گرامافون توسط توماس ادیسون

ادیسون در سال 1868 زمانی که تنها یک جوان 21 ساله بود، موفق شد دستگاه ثبت و شمارش الکتریکی را به عنوان اولین اختراع خود به ثبت رساند. پس از آن، ادیسون اقدام به اختراع گرامافون کرد، اما هیچ‌‌گاه اقدام به ساخت آن نکرد. جالب است بدانید که در این زمان او روی دو اختراع دیگر خود؛ یعنی تلفن و تلگراف کار می‌کرد و به همین علت اقدام به ساخت گرامافون نکرد.

او توانست به عنوان سرپرست فنی راه‌آهن یک نوع تلگراف چاپی را اختراع نماید. این مدل از تلگراف‌ها برخلاف انواع متداولی که علائم مورس را به شکل صداهای کوتاه و کشیده به گوش اپراتور می‌رساندند،  آن‌ها را به شکل خط و نقطه روی نوار کاغذی چاپ و در نهایت به واسطه تلگراف ارسال می‌کرد.

او در طی انجام این کار این فرضیه را مطرح نمود که پیام‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن امکان ضبط شدن را دارند. اما توماس ادیسون علاقمند بود که این ایده‌ را کمی بیش‌تر گسترش دهد که نه تنها صدای افراد بلکه اصوات موسیقی نیز ضبط شوند. او با استفاده از دیافراگم که یک قلم استایلوس را فشار می‌داد و موجب تولید خطوط روی استوانه پوشیده شده از موم می‌شد و به واسطه یک دسته می‌چرخید،

توانست طرح اولیه گرامافون را ارائه دهد. ادیسون ایده مذکور را روی کاغذ پیاده کرد و در نهایت با کمک جان کروئسی که یک فرد ماشین‌ساز بود، اقدام به ساخت آن کرد. در آخر، گرامافون در سال 1877 و در طی 30 ساعت ساخته شد.

لامپ رشته‌ای؛ مهم‌ترین اختراع توماس ادیسون

توماس ادیسون

تاریخچه اختراع لامپ رشته‌ای فراز و نشیب بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید بیش از 150 سال از اولین دفعه‌ای که این وسیله روشنایی توسط ادیسون اختراع شد، گذشته است. البته قابل ذکر است که پیش از ادیسون دانشمندان دیگری در کشورهای مختلف برای ساخت یک منبع روشنایی مصنوعی تلاش کرده بودند؛

به عنوان مثال بوهم آلمانی نیز در فرایند اختراع لامپ نقش مهمی را ایفا کرد. چارلز باتلر نیز در اختراع تنگستن نقش مهمی را ایفا نمود. با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که اختراع لامپ رشته‌ای پشت سر گذاشت، سرانجام این محصول در سال 1835 اولین لامپ را به وجود آورد و در نهایت محققان سراسر جهان تلاش کردند تا بهترین رشته را برای ساخت لامپی با پایداری مناسب تولید کنند.

در آن دوره مشکل این بود لامپ‌هایی ساخته می‌شدند که عمر مفید بسیار کوتاهی داشتند و همچنین هزینه تولید آن‌ها نیز بسیار بالا بود. با وجود این مشکلات، ادیسون و تیمِ او تلاش کردند که یک تغییر اساسی در این لامپ‌ها به وجود آورند. ادیسون با کمک تیمی از متخصصین و با تلاش‌های فراوان نمونه‌های مختلفی از لامپ‌های رشته‌ای را مورد آزمایش قرار داد تا متوجه شود چه ماده‌ای برای رشته لامپ‌ها عملکرد بهتری دارد.

بعد از گذشت سال‌ها تست و آزمایش‌های متعدد، در سال 1879 تیمِ توماس ادیسون توانستند با کمک رشته کربن‌دار از یک نخ بدون روکش لامپی را تولید نمایند که بتواند 14.5 ساعت دوام بیاورد. این آزمایش‌ها با هدف افزایش عمر مفید لامپ تا جایی ادامه پیدا کردند که توانستند لامپی را بسازند که بتواند 1200 ساعت عمر کند.

حقایقی درباره توماس ادیسون و نیکولا تسلا

در آن دوره یکی از اصلی‌ترین رقابت‌ها در عرصه الکتریسیته مابین نیکولا تسلا و ادیسون بود. ادیسون برای فروش لامپ‌هایی که تولید کرده بود در ابتدا بایستی جریان الکتریسیته را به خانه‌های مردم می‌رساند؛ به همین خاطر او فعالیت خود را چندین سال زودتر از تسلا شروع کرده بود و به همین دلیل محبوبیت بیش‌تری داشت. می‌توان گفت اصلی‌ترین موضوعی که موجب شده بود بین تسلا و ادیسون یک نبرد به وجود آید، این بود که تسلا طرفدار جریان متناوب و ادیسون طرفدار جریان مستقیم بود.

AC نسبت به DC امنیت بالاتری داشته و در عین حال عایق کم‌تری هم نیاز دارد. تسلا توانست ثابت کند که جریان مستقیم گران و ناکارآمد بوده و از طرفی ادیسون هم کلی بودجه از سوی سرمایه‌گذاران در اختیار داشت، نمی‌توانست به همین سادگی پا پس بکشد و به همین دلیل مابین آن‌ها جنگ شروع شد.

سخن پایانی

در این راهنما با توماس ادیسون و خلاصه‌ای از سرگذشت او آشنا شدیم. ادیسون یکی از بزرگ‌ترین مخترعان در صنعت برق بوده که در این راهنما با وی و مهم‌ترین اختراعات او؛ یعنی گرامافون و لامپ رشته‌ای آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ادیسون دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با ادیسون در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

236 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط