هرتز

هاینریش هرتز و امواج رادیویی

239 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

هرتز را می‌شناسید؟ تا چه حد با اختراعات و کشفیات وی آشنایی دارید؟ هانریش رودولف هرتز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فیزیک‌دان‌های آلمانی بوده که در طول حیات خود موفق به کشف علوم و موضوعات مهمی شد. او توانست با تکیه بر علم و هوش خود پاسخ مهم‌ترین سوالات در حوزه فیزیک را بدهد. در ادامه این راهنما با این فیزیک‌دان بزرگ و کشفیات وی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

دوران جوانی هاینریش هرتز

هرتز

Hertz در ۲۲ فوریه سال ۱۸۵۷ در هامبورگ آلمان چشم به جهان گشود و بزرگ‌ترین فرزند خانواه خود بود. گوستاو فردیناند، پدرش وکیل مجلس سنا و آنا الیزابت ففرکورن، مادرش دختر یک پزشک بود. هاینریش در دوران جوانی خود علاقه زیادی به زمینه ریاضیات داشت و در این زمینه نیز مستعد بود.

افزون بر این، وی به یادگیری زبان‌های جدید نیز علاقمند بود و به همین خاطر علاوه بر آلمانی به زبان‌های دیگری نظیر لاتین، عربی، یونانی و حتی سانسکریت نیز صحبت می‌کرد. همچنین، او به نقاشی و مجسمه‌سازی نیز علاقمند بود.

تحصیلات دانشگاهی

در سال ۱۸۷۵، Hertz حدود یک سال را در زمینه ساخت و ساز در فرانکفورت پشت سر گذاشت؛ چرا که او برای دنبال کردن علایق خود در ابتدا در زمینه مهندسی شروع به فعالیت کرد. بعد از آن به زمینه پلی تکنیک علاقه نشان داد و در کنار آن به تاریخ و فلسفه نیز علاقمند بود.

پس از گذر حدود یک سال و نیم، وی به ارتش پیوست. در سال ۱۸۷۷ وارد دانشگاه پلی تکنیک مونیخ شد و این بار به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت. جالب است بدانید که هاینریش در آن زمان در رشته‌های ریاضیات پیشرفته، فیزیک آزمایشگاهی، شیمی آزمایشگاهی و مکانیک ثبت نام کرد. از جمله اساتید وی می‌توان به آیزاک نیوتن، ژوزف لویی لاگرانژ، گوتفرید لایبیتس و پیر سیمون لاپلاس اشاره کرد.

دانشگاه برلین فرصت‌هایی بسیار عالی برای پیشرفت او فراهم کرد. هرتز در دانشگاه با فیزیک‌دان مشهور آلمانی، هرمان فون هلمهولتز آشنا شد و در پروژه‌هایی خاص و تحقیقاتی با وی همکاری کرد.

کشف امواج رادیویی توسط هرتز

Hertz با توجه به موفقیت‌های علمی متعدد در حوزه فیزیک نظری، علاقه قلبی و شدیدی به فیزیک تجربی و کاربردی داشت و به همین خاطر در سال ۱۸۸۵ وارد دانشگاه کارلسروهه شد تا سبک نوینی از تدریس و تحقیق را شروع کند.

این دانشمند بزرگ در سن ۲۸ سالگی به مقام استادی کامل رسید و در کنار آن از سوی دو دانشگاه دیگر نیز پیشنهاد تدریس دریافت کرد. اما سرانجام او کارلسروهه را به دلیل داشتن آزمایشگاه‌های پیشرفته و امکانات برتر در حوزه تحقیق و آزمایش حرفه‌ای پیرامون نظریه‌های مکسول برگزید.

هرتز در اکتبر ۱۸۸۶ برای اولین بار با جرقه‌های الکتریکی مواجه شد که بعدها همین رویارویی تأثیر شگرفی بر علوم گذاشت. پس از آن Hertz آزمایش‌های بیشتری بر روی جرقه‌های الکتریکی پیاده کرد.

او با بهره‌گیری از سیم‌پیچ‌های القایی، اقدام به تولید جرقه می‌کرد. این دانشمند آلمانی بزرگ بعد از انجام آزمایش‌های اولیه تصمیم گرفت بخش دوم را برای تولید جرقه به مدار اضافه نماید. برای این کار او از سیم‌پیچ‌های القایی به منظور ایجاد جریان AC با ولتاژ بالا بهره‌گیری کرد که سبب ایجاد جرقه‌های منظم در جرقه‌ساز اصلی مدار (Main Spark Gap) شد.

ساخت دستگاه نوسانگر هرتز

سر انجام بعد از آزمایش‌های متعدد وی در نوامبر ۱۸۸۶ دستگاهی به شکل زیر طراحی کرد:

هرتز

در دو طرف این دستگاه دو گوی فلزی و توخالی با قطر ۳۰ سانتی‌متر قرار داده می‌شد. این دو گوی به سیم‌های مسی متصل بودند و در وسط سیم‌ها فضای خالی به منظور ایجاد جرقه تعبیه شده بود. فاصله شکاف ۷.۵ میلی‌متر و هر یک از سیم‌های مسی ۱ متر است.

این دانشمند بزرگ در ابتدا ولتاژ بالای متناوبی را در مرکز شکاف جرقه اعمال کرده که در پی انجام این کار جرقه تولید شد. این جرقه پالس شدیدی از جریان الکتریکی را در سیم‌های مسی ایجاد کرده که در سطح آن‌ها پخش شدند. در نهایت پالس‌ها سبب ایجاد موج‌هایی در سیم‌ها شدند. وی در پی انجام این آزمایش متوجه شد که برخی از امواج مذکور می‌توانند تا ۱.۵ متر به صورت دایره‌ای در اطراف سیم مسی ایجاد شوند و در حلقه شکاف‌ بار دیگر که در اطراف سیم قرار دارد، جرقه‌ای در شکاف حلقه ایجاد نمایند.

سخن پایانی

هرتز یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین دانشمندان و فیزیک‌دان‌های آلمانی بوده که در طول حیات خود کشف‌های متعددی را به ثبت رساند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این دانشمند دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این فیزیک‌دان بزرگ با ما در به اشتراک بگذارید.

239 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط