ولت

ولت و ارائه نخستین مفاهیم الکتریسیته

167 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

از جمله نخستین دانشمندان حوزه فیزیک و شیمی، الساندرو ولتا بود که در دوران حیات خود همواره کوشید مفاهیم الکتریسیته را به شیوه‌ای کاربردی ارائه کند. افزون بر این، او مخترع باتری الکتریکی نیز است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با ولت به ایده اختراع باتری الکتریکی توسط وی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ولت که بود و چه کرد؟

ولت

Allesandro Volta با نام کامل الساندرو جوزپه آنتونیو آناستازیو ولتا یکی از برترین و مهم‌ترین فیزیک‌دان‌های ایتالیایی بوده که به عنوان یکی از پیش‌گام‌های علم الکتریسیته نیز شناخته می‌شود. افتخار کشف گاز متان، باتری الکتریکی (پیل ولتائي) و اختراعات و اکتشافات ریز و درشت دیگر به نام این دانشمند بزرگ به ثبت رسیده است.

او با ثبت اختراعات خود اثبات کرد که امکان تولید الکتریسیته با واکنش شیمیایی وجود دارد. در حقیقت، او با تکیه بر مهارت و هوش و البته علاقه زیاد خود به نوعی نظریه‌های پیشین را نقض کرد و گفت که تولید الکتریسیته تنها به واسطه موجودات زنده انجام نمی‌شود. بعدها با آزمایش‌های متعددی که در راستای نظریات Allesandro Volta  انجام شد، این نظریه تحت عنوان مفهوم الکتروشیمی مشهور شد.

جالب است بدانید که ناپلئون بناپارت جزو سیاست‌مداران وقت بود که دستاوردهای علمی این دانشمند بزرگ را تحسین می‌کرد و در این راستا او را به انجمن علمی فرانسه دعوت نمود. همچنین، Allesandro Volta از سوی پادشاه وقت ایتالیا نیز حمایت می‌شد.

با این حال او بیش‌تر متمایل به زندگی خانگی بود؛ به این معنی که یک فرد درون‌گرا بود و ترجیح می‌داد از اجتماع دوری کند. برخی این دانشمند بزرگ را یک فرد منزوی خطاب می‌کنند. جالب است بدانید که یکای ظرفیت الکتریکی در واحد اس آی به افتخار او تحت عنوان Volt نام‌گذاری شده است.

دوران تحصیلات

الساندرو در ۱۸ فوریه ۱۷۴۵ در کومو، لومباردی ایتالیا در خانواده‌ای اشرافی و نسبتاً ثروتمند چشم به جهان گشود. الساندرو تا ۴ سالگی قادر به صحبت کردن نبود و خانواده وی از این بابت بسیار نگران بودند که احتمال کندذهنی یا اختلال در توانایی‌های ذهنی فرزندشان وجود داشته باشد. Allesandro Volta در سن ۷ سالگی پدر خود را از دست داد و تا سن ۱۲ سالگی در خانه و به کمک عموی خود تحصیل می‌کرد. سپس به مدرسه مذهبی از انجمن عیسی پیوست که تحصیل در آن رایگان بود، اما از آن‌جایی که این مدرسه الساندرو را به سوی کشیش شدن سوق می‌داد، وی از مدرسه بعد از ۴ سال خارج شد.

خانواده او بیش‌تر علاقمند بودند که فرزندشان وکیل شود، اما Allesandro Volta  علاقه زیادی به دنیای پیرامون خود نشان می‌داد و تمایل داشت علم خود را گسترش دهد. همان‌طور که گفته شد، الساندرو تا ۴ سالگی صحبت نمی‌کرد، اما وقتی که بزرگ‌تر شد، قبل از پایان دوران مدرسه زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه و لاتین را آموخت.

علاقه ولت به علم فیزیک

از آن‌جایی که این دانشمند بزرگ در دوران جوانی خود علاقه زیادی به حوزه فیزیک داشت، به پیشنهاد بزرگان این علم در آن دوره تصمیم گرفت آزمایش‌های بیش‌تری در این حیطه انجام دهد. یکی از دوستان ثروتمند وی به نام جولیو سزاره گاتونی دارای یک آزمایشگاه خانگی بود و به الساندرو اجازه استفاده از آن را می‌داد.

زمانی که الساندرو ۲۰ ساله شد، اولین مقاله علمی خود را در سال ۱۷۶۵ در مورد اثر برق مالشی ارائه داد. در این مقاله او به این موضوع پرداخته بود که الکتریسیته می‌تواند از مالیدن جسمی به جسم دیگری تولید شود. ۴ سال بعد از انتشار این مقاله، او مقاله دیگری به صورت یک رساله ارائه داد که تمرکز اصلی این تحقیق نیز بر الکتریسیته بود. در این مقاله او فاکتورهای تأثیرگذار بر جاذبه و دافعه الکتریکی را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را با جاذبه زمین مقایسه نمود. ولت معتقد بود که الکتریسیته ساکن هم‌چون جاذبه در فواصل دور هم موثر است.

بررسی‌های تخصصی در زمینه گازها

همان‌طور که گفته شد، ولت کاشف گاز متان است. در سال ۱۷۷۶ در زمانی که او تنها ۳۱ سال داشت موفق به ایزوله کردن گاز متان شد و کشف کرد که ترکیب هوا با متان در یک محفظه بسته با کمک جرقه الکتریکی منجر به انفجار می‌شود.

این دستاورد بعدها پایه توسعه موتورهای اختراق داخلی را نیز تشکیل داد. ناگفته نماند که این دانشمند در همان سال ادعا کرد که به واسطه دستگاه جرقه‌زن امکان ارسال سیگنال‌های الکتریکی از کومو به میلان فراهم می‌شود.

اختراع بعدی این دانشمند در علوم گازی، گازسنج (Eudiometer) بود که این وسیله می‌توانست میزان اکسیژن موجود در هوا را به منظور سالم یا عدم سالم بودن آن برای تنفس را اندازه‌گیری کند. این وسیله از هیدروژن به منظور واکنش با اکسیژن و محاسبه سطح آن بهره می‌برد و در مقایسه با دستگاه‌های پیشین میزان بازدهی بهتری داشت.

در حقیقت، واکنشی که این دستگاه نشان می‌داد در مقایسه با گازسنج‌های قبلی قابل اعتمادتر و تمیزتر بود. شروع این واکنش به منظور تخمین میزان اکسیژن با جرقه الکتریکی امکان‌پذیر بود. بعد از جرقه، سطح اکسیژن موجود در دستگاه به دلیل واکنش با اکسیژن و تشکیل آب کاسته می‌شد. لازم به ذکر است که میزان کاهش در سطح هیدروژن با میزان اکسیژن موجود در هوا با هم دیگر رابطه مستقیم داشتند.

اختراع باتری الکتریکی

ولت در ابتدای آزمایشات و مطالعات خود تصمیمی بر اختراع باتری الکتریکی نداشت. او تنها آزمایش‌هایی را انجام می‌داد تا بتواند نظریات و دستاوردهای دانشمندان ایتالیایی دیگر را هم‌چون لوئیچی گالوانی را نقض کند.

گالوانی معتقد بود که حیوانات الکتریسیته را در بدن خود تولید کرده و مایع بین عصب‌های آن‌ها، این انرژی را به عضلات انتقال می‌دهد و در نهایت سبب حرکت می‌شود. اما الساندرا با مطالعات دقیق‌تر اثبات کرد که استفاده از بخش حیوانی در این نظریه لزومی ندارد؛ در حقیقت حیوانات تنها به الکتریسیته واکنش نشان داده و تفاوتی بین الکتریسیته آن‌ها با الکتریسیته عادی وجود ندارد. او آزمایشات و تحقیقات خود را تا جایی ادامه داد که متوجه شد با افزایش جفت رساناهای متصل شده به واسطه کارت‌های مرطوب امکان تولید ولتاژهای بسیار بزرگی وجود داشته که منجر به ایجاد جریان‌های الکتریکی قابل توجهی خواهند شد.

وی برای ساخت اولین نمونه باتری الکتریکی از جفت‌های متناوب روی و نقره بهره‌گیری کرد که با کمک یک پارچه یا کارت آغشته به آب نمک به یک‌دیگر متصل شده بودند. قابل ذکر است که این باتری برای دانشمندان شیمی فرصت مطالعه با تکنیک‌های جدید بر روی مواد گوناگون را فراهم کرد.

سخن پایانی

ولت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشمندان، فیزیک‌دانان و شیمی‌دان‌های اهل ایتالیا است که در این راهنما با وی آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد Allesandro Volta دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران علاقمند به زندگی‌نامه داشنمندان بزرگ صنعت برق به اشتراک بگذارید.

167 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط