ساموئل مورس

ساموئل مورس؛ مخترع تلگراف و کد مورس

153 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

ساموئل فاینلی بریس مورس (Samuel Finley Breese Morse) یکی از معروف‌ترین مخترعان و نقاشان آمریکایی بوده که با نقاشی توانست مشهور شود. وی توانست با استفاده از سیستم‌های توسعه‌ یافته‌ای که در آن زمان وجود داشت، تلگرافی با یک سیم اتصال اختراع کند. نام Morse به همراه سایر محققان این زمینه در اختراع کد مورس مشاهده می‌شود. در ادامه این راهنما با ساموئل مورس و دستاوردهای وی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

دوران تولد و تحصیل ساموئل مورس

ساموئل مورس

ساموئل مورس در تاریخ 27 آوریل سال 1791 در چارلزتاون ایالت ماساچوست چشم به جهان گشود. وی نخستین فرزند پاستور مورس و الیزابت آن فاینلی بریس بود.

پدرش از جمله اعضای ارشد کلیسه کنگره‌گرایان بود و به همین خاطر ساموئل در دوران کودکی‌اش تحت نظر پدر تعلیمات مذهبی و علمی آموخت. این مخترع مشهور تحصیلات رسمی خود را در سن 9 سالگی با ورود به آکادمی فیلیپس در آندور ماساچوست آغاز کرد و سرانجام در سن 14 سالگی توانست به کالج ییل وارد شود.

جالب است بدانید که مورس در آن دوره هزینه زندگی و تحصیل خود در کالج ییل را از طریق فروش نقاشی به دست می‌آورد. او در ازای کشیدن پرتره‌های عادی از اساتید و دانشجویان، یک دلار و در ازای کشیدن پرتره‌های مینیاتوری بر روی قطعاتی مثل عاج فیل، پنج دلار دریافت می‌کرد.

جرقه ایده سیستم ارسال پیام در ذهن ساموئل مورس

ساموئل مورس

برای نخستین بار جرقه تفکر در رابطه با سیستم ارسال پیام در ذهن مورس با مرگ همسرش روشن شد. در سال ۱۸۲۵ این مخترع بزرگ در حال خلق پرتره دلافایت بود که خبر بیماری همسر خود را دریافت کرد. پس از دریافت خبر از واشنگتن راهی خانه‌اش در نیوهاون شد اما متأسفانه همسر وی چند روز قبل از رسیدنش از دنیا رفت.

این حادثه تبدیل به نقطه عطفی در زندگی مورس شد؛ چرا که وی سرعت کُند انتقال پیام در مورد مرگ همسرش را مقصر می‌دانست و به همین خاطر سعی کرد برای حل این مشکل راهکاری کاربردی و قطعی ارائه دهد. در پی این تفکر او تحقیقات جامع خود را در زمینه توسعه سیستمی به منظور ارسال سریع‌تر پیام‌ها آغاز کرد و همان سال بود که ویلیام اشتروگن سیستم‌های الکترومغناطیسی را طراحی و اختراع کرده بود. قابل ذکر است که این سیستم‌ها از جمله اختراعات مهم و تأثیرگذار در تاریخ تلگراف به حساب می‌آیند.

تحقیقات جامع در حیطه تلگراف توسط ساموئل مورس

ساموئل مورس

وی در سال 1829 فرزندانش را به اعضای فامیل سپرد و عازم اروپا شد و از این سال تا 1831 در زمینه نقاشی تلاش کرد. در همین سال بود که جوزف هنری، دانشمند آمریکایی، اعلام کرد که موفق به کشف میدانی الکترومغناطیسی با کمک چندین لایه سیم عایق شده است. طی این کشف او نشان داد که میدان مغناطیسی به چه صورت سیگنال‌های الکتریکی در فواصل طولانی را ارسال کرده و در پی این کشف احتمال موفقیت سیستم تلگرافی برای نخستین بار مطرح گردید.

ساموئل مورس در سال 1832 طی سفر دریایی که به نیویورک داشت با چارلز توماس جکسون گفت‌وگو کرد و توانست بعضی از مفاهیم الکترومغناطیس را برای وی توضیح دهد. جکسون نیز اطلاعاتی را در رابطه با پدیده الکترومغناطیس در اختیار مورس قرار داد. این گفت‌وگو و تبادل اطلاعات سبب شد که مورس نمونه اولیه تلگراف الکترومغناطیسی را همراه با سیستم ارسال پیام کدگذاری شده با خط و نقطه در دفترچه‌ای که به همراه داشت طراحی کند.

جالب است بدانید زمانی که مورس در رابطه با تلگراف در حال تحقیق بود، دانشمندان دیگری نیز در اروپا طراحی‌ها و آزمایش‌هایی در این حیطه انجام می‌دادند. از جمله دانشمندان مذکور می‌توان به گاوس و ویلهلم وبر اشاره داشت. ویلهلم وبر در سال 1833 و یک سال قبل از آماده‌سازی نمونه اولیه مورس موفق به ساخت تلگراف الکترومغناطیسی شده بود.

از دیگر مخترعانی که در حال رقابت برای ساخت تلگراف بودند می‌توان به مخترعان انگلیسی، ویلیام کوک و چارلز ویتستون اشاره داشت. کوک و ویتستون بعد از شنیدن خبر طرح اولیه مورس تحقیقات خود را روی سیستم‌های ارتباطی آغاز کردند.

از آن‌جایی که دانشمندان انگلیسی منابع مالی بهتری داشتند، توانستند خیلی سریع‌تر از سایر دانشمندان اقدام به ساخت نمونه اولیه تلگراف کنند. جالب است بدانید که ویلیام کوک تنها بعد از ۲۱ روز پس از شروع تحقیقات خود توانست یک تلگراف الکتریکی کوچک بسازد. از طرف دیگر، چارلز ویتستون تمرکز بیش‌تری روی برقراری ارتباطات راه دور داشت.

دانشمندان انگلیسی سرانجام در سال 1837 توانستند با ترکیب اطلاعاتی که در اختیار داشتند، یک سیستم ارتباطی با استفاده از چند سیم بین دو ایستگاه راه‌آهن در انگلیس راه‌اندازی کنند. نخستین ارتباط تلگرافی آن‌ها در راه آهن گریت وسترن با طول 20 کیلومتر اجرا شد.

جوایز و افتخارات ساموئل مورس

طبق منابع در دست، سفیر آمریکا در طی آن‌ سال‌ها در پاریس 400000 فرانک فرانسه برابر با 80000 دلار آن زمان از دولت‌های هلند، روسیه، سوئد، فرانسه، ترکیه، بلژیک، توسکانی، اتریش و پیمونت با هدف قدردانی از زحمات و خدمات مورس دریافت نمود. از جمله جوایز و افتخاراتی که ساموئل مورس دریافت کرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در سال 1847 سلطان عبدالحمید نشان افتخار ترکیه از جنس الماس را به مورس اهدا کرد.
  • در سال 1851 پادشاه پروس نشان طلای پروس را به وی اهدا کرد.
  • در سال 1852 پادشاه ورتمبرگ نشان طلای هنر و علوم را به وی اهدا کرد.
  • نشان طلای علم و هنر امپراتوری اتریش
  • صلیب شوالیه در لژیون دونور از امپراتوری فرانسه
  • صلیب‌های افتخاری شوالیه از کشورهایی نظیر پرتغال، اسپانیا، دانمارک و ایتالیا
  • عضویت افتخاری در چندین موسسه و سازمان علمی جهانی
  • ثبت اختراع تلگراف به عنوان نقطه عطف سازمان IEEE در سال 1988
  • ثبت نامِ مورس در تالار افتخارات مخترعان آمریکا در سال 1975

سال‌های پایانی زندگی

ساموئل مورس در سال‌های پایانی زندگی خود درگیر دعواهای حقوقی برای دریافت حق رسمی اختراعش برای تلگراف بود. این دعواهای حقوقی سرانجام در سال 1854 در آمریکا به نتیجه قطعی رسید و در آن زمان دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا حق اختراع تلگراف را به ساموئل مورس داد. سرانجام مورس در سال 1872 در سن 81 سالگی از دنیا رفت و در گورستان گرینوود بروکلین به خاک سپرده شد. جالب است بدانید که وی در دوره‌ای از زندگی خود با فقر بسیار شدید مواجه شد اما در زمان مرگ میراث او حدوداً 10.5 میلیون دلار تخمین زده شده است.

سخن پایانی

ساموئل مورس یکی از مختراعان و نقاشان مشهور آمریکایی بوده که به طراحی و اختراع کد مورس و تلگراف شهرت دارد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد کد مورس دارید؟ تجربه استفاده از این کد جالب را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کد مورس و تلگراف با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

153 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط