تسلا

تسلا؛ دانشمند بزرگ و یکای SI میدان مغناطیسی!

236 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

آیا می‌دانید نیکولا تسلا کیست؟ از زندگی‌نامه او چه می‌دانید؟ Nikola Tesla یکی از بزرگ‌ترین و خوش‌نام‌ترین دانشمندان در صنعت برق بوده که زاده 10 ژوئیه 1856 در امپراتوری اتریش – مجارستان است. Tesla مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی‌الاصل آمریکایی بوده که بیش‌تر به علت سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی بر اساس جریان متناوب (AC) شهرت دارد. این دانشمند از این که جریان متناوب برای نخستین بار در صندلی الکتریکی به منظور اعدام استفاده شد از سهم خود در این فناوری بسیار دلسرد و نا امید شد. علاوه بر این، وی طراح تولید برق در آبشار نیاگارا نیز بود که به پاس خدمات وی یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می‌دهند.

تسلا پیش از مهاجرت به آمریکا

Tesla قبل از مهاجرت به آمریکا در حوزه مکالمه از راه دور و همچنین مهندسی برق تجارب کم و بیشی کسب کرده بود. او در سال 1884 به آمریکا مهاجرت کرد تا بتواند در شهر نیویورک برای توماس ادیسون کار کند. وی پس از مدت کوتاهی با کمک حامیان مالی توانست فعالیت خود را به طور مستقل آغاز کرده و آزمایشگاه‌ها و کارخانجاتی را در زمینه تولید طیف گسترده‌ای از محصولات الکتریکی احداث کند.

حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور جریان متناوب از جمله اختراعات ثبت شده تسلا بوده که برای مدت کوتاهی توسط جورج وستینگهاوس (مشاور Tesla ) خریداری شد.

اختراعات نیکولا تسلا

تسلا

موتور الکتریکی

بهره‌گیری از موتور الکتریکی اختراع شده توسط این دانشمند بزرگ با نصب بر روی یک اتومبیل به نام او رواج پیدا کرده و شهرت یافت. البته این اختراع در سال 1930 به دلیل بحران اقتصادی حاکم در آن زمان ناشی از جنگ جهانی شکست خورد اما به مرور زمان انواع تغییر یافته آن در طیف زیادی از وسایل زندگی امروزی ما هم‌چون پمپ آب، ابزارهای برقی، درایوهای نوری کامپیوتری، لوازم خانگی، ساعت عقربه‌ای و… به کار گرفته می‌شوند.

لیزر

یکی دیگر از اختراعات جالب Tesla لیزر بود که به عنوان یک ابزار جراحی و همچنین در بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال در خدمت بشر قرار گرفت. البته این اختراع به نوعی بد هم بود! چرا که از لیزر به عنوان اشعه مرگبار در اسلحه‌های لیزری نیز استفاده می‌شد و هنوز هم در درجات بالاتر استفاده می‌شود!

روباتیک

فکر خلاق و علمی Tesla ایده هدایت موجودات زنده صرفا با محرک‌های بیرونی را نیز در سر پروراند و عقیده داشت با هر چه که در اندیشه و عمل خود دارد زندگی کرده و کارهای روزمره‌اش را انجام می‌دهد؛ برای این که بتواند با رضایت کامل به محرک‌های بیرونی پاسخ دهد نیاز است که یک آدم آهنی باشد! به همین خاطر ایده ربات در همان زمان متولد شد. البته Tesla برای اجرای این ایده با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو شد و در ابتدا ایده ربات تنها یک آدمک هدایت‌شونده بود. اما امروزه همین ایده توسط اشخاصی نظیر ایلان ماسک بیش‌تر پرداخته شده و در صنعت اتومبیل‌رانی نیز تأثیرگذار بوده است.

کنترل از راه دور

یکی دیگر از اختراعات Tesla یک قایق کنترل از راه دور با سیستم محرک پروانه‌ای بوده که انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌های بزرگی تهیه کرده و مجز به سیستم کنترل رادیویی بود. این اختراع در سال 1898 به نام تسلا به ثبت رسید. البته سال‌ها از این تکنولوژی استفاده نشد اما امروزه در ارتش با اهداف جنگی از این قایق‌ها بهره‌گیری می‌شود.

سخن پایانی

نیکولا تسلا یکی از بزرگ‌ترین و باهوش‌ترین دانشمندان در صنعت برق بود که با ترکیب مهارت، خلاقیت و علم خود توانست اختراعات مهمی را به ثبت برساند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این این دانشمند بزرگ دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

236 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط