انواع بخاری هیزمی

انواع بخاری هیزمی؛ مزایا + معایب و کاربردها

466 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

با شروع زمستان همه به دنبال وسایل گرمایشی هستند تا با گرمای آن فصل سرما را به سلامت سپری کنند. برای گرم شدن در مکان‌های سرد تجهیزات زیادی در اختیارمان قرار دارد؛ از جمله این تجهیزات می‌توان به آتشدان، هیتر‌های تابشی، بخاری‌های نفتی و گازی و غیره اشاره کرد ولی ما در این مقاله سعی بر این داریم که به پرطرفدارترین آن‌ها؛ یعنی انواع بخاری هیزمی بپردازیم. یکی از کاربردی‌ترین و مناسب‌ترین وسایل برای انسان در همه فصول سال همین بخاری هیزمی است که در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون در دسترس همه قرار دارد. با این که به این بخاری‌ها دست‌ساز گفته می‌شود، ولی جالب است بدانید در ساخت آن‌ها از وسایل نسبتا حرفه‌ای استفاده شده است.

بررسی انواع بخاری هیزمی به همراه کاربردهای آن

انواع بخاری هیزمی

بخاری‌های هیزمی امروزه ساده‌ترین وسیله برای گرمایش به حساب می‌آیند. جنس بدنه آن‌ها تماما از فلز تشکیل شده و سوخت آن‌ها همان‌طور که از اسم‌شان پیداست چوب یا همان هیزم است. برخی از این بخاری‌ها را از چدن می‌سازند که به بخاری روسی معروف است و ظاهر جذاب و کیفیت بالاتری نسبت به بقیه بخاری‌های هیزمی دارد.

تمایل افراد به انواع بخاری هیزمی بیشتر در فضاهایی مانند باغ‌ها و ویلاها جهت ساختن فضایی دوست داشتنی مشاهده می‌شود. انواع مختلفی از بخاری هیزمی به همراه ویژگی‌های متنوع وجود دارد که شامل مدل‌های هیزمی تاشو یا کمپینگ، هیزمی فردار، استوانه‌ای و یا چند کاره است و کار را برای انتخاب بهترین بخاری از نظر کیفیت و عملکرد مناسب آسان می‌کند. از ویژگی‌های منحصر به فرد یک بخاری هیزمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی ظاهری آن که سبب القای حس نوستالژی می‌شود.
  • استفاده از چدن در بدنه‌ بخاری.
  • وجود پایه‌های چدنی.
  • ایجاد حرارت مطلوب در محیط.
  • ساخته شده در انواع مدل‌ها.
  • به کار رفتن پوشش رنگی الکترواستاتیک به منظور افزایش طول عمر بدنه بخاری.

اهمیت ایمنی و نکات مهم جهت استفاده از بخاری هیزمی

همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از بخاری‌های هیزمی حتما فضای مناسب جهت عبور هوا و اکسیژن را در نظر بگیرید؛ چرا که دود ناشی از سوختن هیزم می‌تواند برای سلامتی افراد به شدت مضر باشد و در پی آن باعث خفگی شود پس با رعایت این نکته از گرمای این بخاری بدون آسیب به خود و اطرافیان لذت ببرید. برای این کار حتما از اتصال صحیح لوله‌های هواکش اطمینان حاصل کنید و برای اطمینان چند بار آن را بررسی کنید و به دلیل اینکه این بخاری‌ها گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند، سعی کنید مواد قابل اشتعال را در نزدیکی این بخاری‌ها قرار ندهید، این کار ممکن است عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.

همچنین تمیز کردن بخاری نیز مهم است چرا که خاکستر و ذغال‎‌های باقی مانده هم فضای آن را اشغال کرده و هم باعث می‌شود هیزم‌ها به خوبی نسوزند و در نتیجه آن دود زیادی تولید می‌شود و از گرمای مناسب خبری نخواهد بود. پس سعی کنید هر چند وقت یک بار داخل بخاری را تمیز کنید.

بخاری‌های هیزمی دارای چه مزایایی هستند؟

انواع بخاری هیزمی

از مزایای بخاری‌های هیزمی می‌توان گفت که بخاطر سوخت ارزانی که دارند به صرفه هستند و به راحتی می‌توان با تهیه چوب درختان و جمع‌آوری شاخ و برگ آن‌ها به راحتی گرمای محیط خود را تامین کرده و از آن لذت برد. این در صورتی است که سوخت‌هایی مانند نفت و گاز و یا برق گران هستند و برای آن‌ها باید هزینه زیادی پرداخت کرد. ولی حتی قیمت بخاری هیزمی هم ارزان‌تر از سایر وسایل گرمایشی است و به دلیل این که دارای سیستم پیچیده‌ای هم نیست، تعمیرات آن هزینه زیادی در بر ندارد.

معایب بخاری هیزمی

یکی از مشکلاتی که در استفاده از انواع بخاری هیزمی با آن رو به رو خواهید شد تهیه هیزم آن است. چوبی که برای سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است نیاز به خرد کردن داشته باشد و این امر شما را به زحمت می‌اندازد؛ زیرا برای این کار باید وسایل و توانایی خرد کردن چوب‌ها را داشته باشید. همچنین نیازمند فضایی برای نگهداری هیزم است و نکته دیگری که وجود دارد این است که چون از چوب درختان مختلف برای بخاری استفاده می‌شود، در زمان روشن بودن شعله‌ها یکسان نیستند؛ چون نوع جرقه زدن و روشن ماندن هیزم‌ها از دیگری متفاوت است.

اهمیت یادگیری استفاده از انواع بخاری هیزمی

اگر اولین بار است که از بخاری هیزمی استفاده می‌کنید باید برخی موارد اولیه را برای اطمینان از این که بخاری هیزمی به درستی کار می‌کند و کارایی مناسبی دارد یاد بگیرید. در غیر این صورت تجربه بسیار بدی برایتان خواهد بود و گرمای مطلوبی که انتظارش را داشتید به دست نمی‌آورید. مواردی که در مورد بخاری هیزمی باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • طریقه استفاده از لوله‌های هوا برای کنترل جهت آتش.
  • کنترل مقدار سوختی که برای بخاری نیاز است تا بخاری بیش از اندازه داغ نشود.
  • استفاده از نوع هیزم مرغوب و مناسب.

راهنمای چینش هیزم در انواع بخاری هیزمی

انواع بخاری هیزمی

چیدن هیزم‌ها در داخل بخاری بسیار مهم است. بهتر است قرارگیری هیزم‌ها به صورت مخروطی باشد و اول از هیزم‌های خشک و نازک استفاده شود؛ چون سریع‌تر روشن می‌شوند. توجه داشته باشید که هرگز از نفت برای روشن کردن بخاری خود استفاده نکنید.

 طریقه مراقبت از شیشه بخاری

یکی از زیبایی‌های انواع بخاری هیزمی همین شیشه جلوی بخاری است که بخاطر مشاهده شعله‌های آتش جلوه خاصی به محیط شما می‌دهد. این شیشه در بخاری‌های مسافرتی دیده نمی‌شود ولی در بخاری‌های هیزمی خانگی که دارای سقف هستند دیده می‌شود، برای حفظ و نگهداری شیشه بخاری توصیه می‌شود که روی آن آب نریزید؛ چرا که باعث شکسته شدن آن خواهد شد.

نکات و راهنمای خرید بخاری هیزمی

برای خرید بهترین بخاری هیزمی می‌بایست نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • انتخاب بخاری متناسب با سایز و اندازه فضایی که قرار است در آن استفاده شود تا به خوبی بتواند فضا را به طور کامل گرم کند.
  • مقاوت بدنه بخاری در برابر حرارت مهم است. بدنه‌های گالوانیزه مقاومت خوبی دارند و ضد زنگ هستند.
  • در صورت استفاده در جهت اهداف دیگر از بخاری هیزمی پیشنهاد می‌شود از مدل چند کاره استفاده کنید.

سخن پایانی

استفاده از وسایل و تجهیزات گرمایشی حساسیت بالایی دارد و بهتر است هنگام خرید به استاندارد های آن توجه کامل داشته باشید. امیدواریم نکات ذکر شده برای شما مفید بوده و توانسته باشیم شما را در هنگام خرید انواع بخاری هیزمی یاری داده باشیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این مطلب با همراهان و اعضای محترم سایت تکه کابل در میان بگذارید.

466 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط