انواع ترمینال برق

انواع ترمینال برق؛ خصوصیات و مزایای استفاده

446 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انواع ترمینال برق چه کارایی در صنعت برق دارند؟ با این تجهیزات تا چه اندازه آشنایی دارید؟ ترمینال برق از جمله پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات در صنعت برق بوده که تحت عنوان کانکتور نیز مشهور است. از جمله اصلی‌ترین وظایف تجهیز مذکور اتصال دو یا چند سیم برق به صورت موقت در شرایط استاندارد و محکم خواهد بود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چیستی ترمینال برق، به معرفی انواع ترمینال برق و مزایای استفاده از آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ترمینال برق چیست؟

انواع ترمینال برق

همان‌طور که گفته شد، ترمینال‌های برق که تحت عنوان کانکتور نیز شناخته می‌شوند، از جمله ابزارهای کاربردی در صنعت برق هستند که وظیفه اصلی آن‌ها اتصال دو یا چند سیم در محکم‌ترین حالت ممکن، اما به صورت موقت است.

همان‌طور که می‌دانید می‌توان چند سیم را با کمک چسب به هم دیگر متصل کرد، اما استفاده از چسب منجر به خطراتی نظیر بر‌ق‌گرفتگی و آتش‌سوزی می‌شود؛ چرا که جریان عبوری از آن‌ها سبب افزایش دمای سیم‌ها شده و به همین دلیل بهره‌گیری از کانکتورها کاری عاقلانه‌تر است. انواع ترمینال برق اجازه می‌دهد جریان بدون گرم کردن سیم‌ها عبور کرده و احتمال بروز هرگونه خطر به حداقل برسد.

انواع ترمینال برق کدام‌اند؟

انتخاب بهترین نوع ترمینال از جمله موارد حائز اهمیت در اتصال بین دو یا چند سیم محسوب می‌شود؛ چرا که هر یک از ترمینال‌های برق از خصوصیات و مشخصات منحصربه‌فردی برخوردار بوده که با تکیه بر این ویژگی‌ها کارایی متفاوتی دارند و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر بوده که انتخاب ترمینال برق نامناسب می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر عدم ارائه عملکرد ایده‌آل، آتش‌سوزی و یا خرابی موتور گردد؛ به همین دلیل دانستن نحوه انتخاب بهترین ترمینال برق یک مهارت اساسی محسوب می‌شود. در ادامه با هر یک از ترمینال‌های برق آشنا خواهیم شد:

۱. ترمینال برق ریلی

اولین مدل از انواع ترمینال برق، ترمینال ریلی بوده که عموماً در فرآیند طراحی و ساخت انواع تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار دارای طراحی کشویی بوده و مدولار است. همان‌طور که از نام این ترمینال مشخص است، در کنار یک دیگر اسلاید شده و با در نظر گرفتن تعداد درخواست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل طراحی مدولاری که دارند می‌توان آن‌ها را به صورت کشویی بر روی ریل‌ها اضافه یا کم نمود. قابل ذکر بوده که ترمینال‌های برق ریلی نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • ترمینال ارت
  • ترمینال شمش‌خور
  • ترمینال فشاری
  • ترمینال ۲ طبقه
  • ترمینال ۳ طبقه
  • ترمینال فیوزخور

۲. ترمینال فلنج‌دار

نوع دوم در انواع ترمینال برق، ترمینال فلنج‌دار بوده که دارای دو شاخه به سمت بالا با قابلیت چرخش و ایجاد یک فلنج است. فلنج در این ترمینال به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به سهولت اشیاء را در برگرفته و به آن‌ها متصل گردد؛ به همین خاطر ترمینال مذکور در محل خود ثابت نگه داشته شده و احتمال قطع اتصال و لغزش را به حداقل می‌رساند.

در صورتی که بخواهید در آینده تغییراتی اعمال کرده یا این که با یک ترمینال دیگر کار کنید که از قبل بر روی آن چندین تجهیز نصب شده باشد، ترمینال برق فلنج‌دار گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

۳. ترمینال شاخه‌ای

انواع ترمینال برق

ترمینال شاخه‌ای بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ملی طراحی شده و از ولتاژ ۴۰۰ ولت برخوردار است. این ترمینال حدود جریان ۷۶ آمپر را از خود عبور داده و از جمله پرمصرف‌ترین ترمینال‌های برق محسوب می‌شود. ترمینال‌های شاخه‌ای دارای طراحی شاخه‌مانند بوده و همچنین برای آن‌ها سلول ورودی و خروجی تعبیه شده است. ترمینال‌های مذکور به صورت سلول شاخه‌ای قرار داشته و امکان جداسازی آن‌ها نیز فراهم است. ناگفته نماند که ترمینال‌های شاخه‌ای در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

ترمینال‌های شاخه‌ای با در نظر گرفتن نوع کاربرد مجهز به عایق‌های پلی آمید، پلی اتیلن و پی وی سی خواهند بود.

۴. ترمینال چنگالی

مورد بعدی در لیست انواع ترمینال برق، ترمینال چنگالی بوده که به پایانه‌های حلقه‌ای شباهت دارد. تنها تفاوت آن‌ها با پایانه‌های حلقه‌ای در این است که برای قطع سریع و راحت طراحی شده‌اند. معمولاً پایانه‌های حلقه‌ای می‌بایست بر روی ناودان بچرخند، در حالی که ترمینال‌های چنگالی فقط باید به پیج مورد نظر متصل شوند؛ به همین دلیل می‌توان آن‌ها را بدون نیاز به حذف کامل مهره از یک پیچ نصب نمود.

تنها کافی‌ست مهره را شل کرده، چنگال را زیر آن کشیده و مجدداً محکم کنید. این حالت زمانی کارآمد خواهد بود که یک میله بار به همراه چندین سیم از قبل متصل شده باشند؛ به این ترتیب دیگر نیازی به حذف اقلام دیگری نخواهد بود. ناگفته نماند که پست مخابراتی عملکردی مشابه با ترمینال برق چنگالی دارد.

۵. ترمینال پیچی

از جمله متداول‌ترین ترمینال‌های برق، نوع پیچی آن‌ها بوده که در یک سیستم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ترمینال‌های برق یک اتصال محکم بدون احتمال قطع اتصال و لغزش ارائه داده و دارای قابلیت جداسازی نیز هستند. می‌توان این نوع از ترمینال‌ها را به راحتی بر روی نادوان لغزاند و با کمک مهره در محل مورد نظر قفل کرد.

۶. ترمینال سرامیکی

این نوع از انواع ترمینال برق که به صورت تک خانه یا چهارخانه طراحی و عرضه می‌شوند. عموماً این نوع از ترمینال‌ها طیف کاربری گسترده‌ای داشته و برای عایق‌بندی به حرارت بالا نیاز دارند.

از دیگر مواردی که در رابطه با این مدل از ترمینال‌ها قابل ذکر بوده این است که ترمینال‌های سرامیکی در ولتاژهای گوناگون ۶، ۱۶، ۲۵ و ۵۰ آمپر تولید شده و عمده استفاده آن‌ها در فرآیند ساخت چراغ‌های روشنایی است.

مزایای استفاده از ترمینال برق

بهره‌گیری از ترمینال‌های برق صنعتی در برق‌کشی موجب کاهش افت فشار در تأسیسات الکتریکی شده و از خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی نیز می‌کاهد؛ به همین خاطر استفاده از این تجهیزات موجب افزایش ایمنی در کار می‌شود.

البته توجه داشته باشید که جنس ترمینال برق مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که بتواند در برابر دمای بالا مقاومت خوبی از خود نشان دهد. همچنین، این محصول از سایش فشار الکتریکی بسیار کمی برخوردار بوده و با استفاده از آن می‌توان بدون هیچ‌گونه مشکلی محل اتصال سیم را باز و بسته کرد. همان‌طور که گفته شد این محصول برای اتصال موقت کاربرد دارد اما می‌توان از آن برای اتصال دائمی سیم‌ها نیز بهره‌گیری کرد.

سخن پایانی

انواع ترمینال برق از جمله پرکاربردترین و اصلی‌ترین تجهیزات در صنعت برق بوده که با استفاده از آن‌ها می‌توان عمل اتصال دو یا چند سیم به یک‌دیگر را با ایمنی بالا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته به شرایط به انجام رساند. آیا تاکنون از ترمینال برق استفاده کرده‌اید؟ انواع ترمینال برق که گفته شد، چطور بود؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود پیرامون ترمینال‌های برق را با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

446 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط