بیسیم یا واکی تاکی

نگاهی جامع و دقیق به بی سیم یا واکی تاکی!

117 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در گذشته برای انتقال پیام‌ها در فواصل دور از روش‌هایی همچون علامت با آتش، دود، پرچم و … استفاده می‌کردند اما امروزه با روی کار آمدن دستگاه‌های بی سیم و سیگنال‌ها و امواج رادیویی، دنیای ارتباطات متحول شده است و اطلاعات و پیام‌ها بدون هیچ مشکلی در فواصل دور رد و بدل می‌شوند. امروزه یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایلی که برای انتقال پیام‌ها در فاصله‌های دور و نزدیک از آن استفاده می‌شود، دستگاه بی سیم یا واکی تاکی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی بی سیم یا واکی تاکی پرداخته و تاریخچه ساخت دستگاه بیسیم یا واکی تاکی را بیان کنیم.

تاریخچه بی سیم یا واکی تاکی

بی سیم یا واکی تاکی

اولین بی سیم  یا واکی تاکی در سال 1937 توسط دونالد هینگز در اندازه‌ای بسیار بزرگ ساخته شد به‌طوری که برای حمل‌کردن آن باید از کوله پشتی کمک می‌گرفتند. این دستگاه در جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفت و تیم مهندسی موتورولا مسئول توسعه آن بود. در آن زمان دستگاه‌های بیسیم یا واکی تاکی‌ها بیشتر برای ارتباط واحدهایی همچون توپخانه، پیاده نظام، فرماندهی ارتش و … مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بیسیم‌های اولیه دارای یک میکروفون و یک بلندگو در ابتدا و انتها بودند. همچنین هر دستگاه دارای یک آنتن بلند نیز بود تا بتواند ارتباط راحت‌تری داشته و برای ارسال و دریافت امواج با مشکلات کمتری مواجه شود. با مرور زمان واکی تاکی‌ها دچار تحولات بسیاری شدند به‌طوری که امروزه در اندازه‌های بسیار کوچک مانند یک تلفن همراه کوچک ساخته شده و عرضه می‌شوند.

بیسیم یا واکی تاکیواکی تاکی‌ کوچک و قابل‌حمل

واکی تاکی یا Walkie Talkie که به آن رادیو دستی نیز گفته می‌شود را می‌توان یک نوع دستگاه قابل حمل ارتباطی دانست که وظیفه حمل و مخابره امواج رادیویی را برعهده داشته و این کار را به صورت دو طرفه انجام می‌دهد بدین معنی که علاوه‌بر قابلیت دریافت امواج رادیویی و مخابراتی، امکان و توانایی فرستادن آن‌ها را نیز دارد.

با توجه به این که نهادهای دولتی نیز از کانال‌های رادیویی مخصوص و خاص خود استفاده می‌نمایند، استفاده از هر نوع بی سیم یا واکی تاکی برای عموم مجاز نمی‌باشد. در واقع استفاده بدون مجوز یا غیر مجاز از واکی تاکی‌ها می‌تواند موجب تداخل ارتباطاتی با نهادهای حکومتی و دولتی شده و موج فرستاده شده توسط شما بر روی شبکه این نهادها تداخل ایجاد کند.

برای حل این مشکل شما باید از بی‌سیم‌هایی استفاده کنید که دارای کانال و فرکانس مشخصی بوده و در اختیار نهاد و یا سازمان دولتی و غیردولتی دیگری گذاشته نشده باشد. بنابراین در اینجا اهمیت بالای استفاده از بیسیم مجاز نمایان می‌شود زیرا در آن صورت شما اجازه استفاده از کانال رادیویی آزاد که متعلق به بی‌سیم خودتان است را پیدا می‌کنید.

تمامی بی‌سیم‌‌های مجاز در اختیار سازمانی به نام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داشته و پس از تایید این سازمان نام برده شده، به شما مجوز حمل و استفاده از انواع دستگاه‌های بی سیم یا واکی تاکی‌ها داده می‌شود. طول موج بی سیم یا واکی تاکی‌ها در فضای باز حدود 2 تا 6 کیلومتر بوده و محدوده گسترده‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بی سیم یا واکی تاکی

در هنگام انتخاب و خرید واکی تاکی‌ها باید به یکسری نکات توجه نمایید تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید. اولین نکته در هنگام خرید دستگاه بی سیم، توجه به موج رادیویی مورد استفاده و انتخاب فرکانس مناسب با توجه به نیازتان است.

در حالت کلی، فرکانس بی‌سیم‌ها را می‌توان به دو نوع VHF و UHF تقسیم‌بندی کرد. نوع اول یعنی VHF در سازمان‌های دولتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و واکی تاکی‌هایی که از این فرکانس استفاده می‌کنند چون امواج بلندتری دارند می‌توانند با مصرف انرژی کم‌تر، فاصله بیشتری را پوشش دهند. به همین دلیل این فرکانس را در اختیار نهادهای دولتی قرار می‌دهند تا ارتباط سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشند.

نوع دوم یعنی UHF برای استفاده عموم مردم و سایر نهادهای غیردولتی است. دستگاه‌هایی که از این فرکانس استفاده می‌کنند، چون طول موج کوتاه‌تری دارند می‌توانند از موانعی همچون دیوارهای بتنی و یا سازه‌های فلزی عبور کنند.

بنابراین استفاده از این نوع در محیط‌های داخلی مناسب‌تر است و در ضمن، این بی‌سیم‌ها از برد و محدوده پوششی کوچک‌تری نسیت به مدل اول برخوردار بوده و ممکن است در هنگام انتقال اطلاعات دچار نویز و خطا در ارتباط شوند. دومین نکته در انتخاب واکی تاکی مناسب، توجه به برد بی سیم یا واکی تاکی است. در بهترین حالت بی‌سیم‌‌ها می‌توانند در ائزای هر 1 وات، بردی حدود 1 مایل یا 1.6 کیلومتر داشته باشند. اما شرایط آب و هوایی نامناسب، وجود موانعی مانند ساختمان‌ها و فلزات و تداخلات رادیویی می‌تواند این برد را کاهش دهد.

سومین نکته به هنگام خرید دستگاه بیسیم یا واکی تاکی، توجه به VOX دستگاه است. VOX در واقع ویژگی است که به شما کمک می‌کند بدون استفاده و دخالت دست بتوانید از بی‌سیم‌تان استفاده نمایید.

در واقع در این حالت بیسیم می‌تواند بدون فشردن سوئیچ تغییر حالت به صورت خودکار از شنود به انتقال صدا تغییر پیدا کرده و کار شما را به هنگام استفاده از آن ساده نماید. لازم به ذکر است مطالعه قوانین و مقررات استفاده از واکی تاکی‌ها نیز در خرید بی سیم  بسیار حائز اهمیت است.

نتیجه‌گیری

از گذشته تا به امروز برقراری ارتباط و انتقال سریع پیام به نقاط دوردست بسیار حائز اهمیت بوده است. با پیشرفت تکنولوژی، این قسمت مهم از زندگی انسان‌ها هم پیشرفت چشم‌گیری کرده و باعث اختراع دستگاه‌های کاربردی و مهمی شد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این دستگاه‌ها، دستگاه بی سیم یا واکی تاکی است که برای انتقال اطلاعات و پیام‌ها به صورت رادیویی در فواصل دور مورد استفاده قرار گرفته و امنیت زیادی دارد و عموما توسط نهادهای دولتی و حکومتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده بدون مجوز یا غیر مجاز از آن می‌تواند موجب تداخل امواج با نهادهای حکومتی و یا سایر امواج رادیویی شده و دردسرساز شود. از این رو، توصیه می‌شود در هنگام خرید بی سیم یا واکی تاکی به نوع آن و معتبر بودن فروشگاه یا سایت مربوطه دقت نمایید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بی سیم یا واکی تاکی پرداخته و تاریخچه ساخت دستگاه بیسیم یا واکی تاکی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

117 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط