استاندارد کابل کولر

استاندارد کابل کولر چیست؟؛ نگاهی جامع و دقیق

218 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

امروزه اکثر وسایلی که در شبانه‌روز با آن‌ها سروکار داریم، از انرژی الکتریکی و برق بهره گرفته و با آن کار می‌کنند. برای عملکرد مناسب و طول عمر بیشتر این وسایل، باید از کابل متناسب با آن‌ها استفاده کرد زیرا هر وسیله برقی یک ولتاژ مشخص داشته و اگر کابل مناسب برای آن انتخاب نشود، هم به دستگاه آسیب رسیده و هم کابل برق با خطراتی همچون سوختن، خراب‌شدن و … مواجه می‌شود. کابل کولر هم از این امر مستثنی نبوده و همانند سایر کابل‌ها، دارای استاندارد کابل کولر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی استاندارد کابل کولر پرداخته و نکات مهم آن را بیان کنیم.

کابل کولر و انواع آن

انواع کابل کولر آبی

پیش از اینکه به سراغ بررسی استاندارد کابل کولر برویم، بهتر است ابتدا با کابل کولر و نحوه کار با آن آشنا شده و کاربرد آن را بشناسید. همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، انتخاب کابل مناسب برای وسایل برقی از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در عملکرد مناسب این وسایل ایفا می‌کند.

کولر‌های آبی و گازی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی هستند که در فصل تابستان به طور گسترده در منازل و محیط‌های کار مورداستفاده قرار می‌گیرند، لذا انتخاب کابل کولر مناسب، نقش مهمی در عملکرد مناسب و طول عمر این تجهیزات ایفا می‌کند.

ازآنجایی‌که کولرها در زمره وسایل برقی قرار می‌گیرند، باید به‌وسیله یک نوع کابل به منبع برق شهری متصل شده تا انرژی لازم جهت خنک‌کردن محیط را تأمین سازند. به کابلی که کولر را به جریان الکتریکی ثابت متصل می‌کند، کابل کولر گفته می‌شود.

وظیفه اصلی این کابل در کولرهای آبی، انتقال انرژی الکتریکی به موتور کولر و به‌حرکت‌درآوردن آن است. این کابل در کولرهای گازی نیز وظیفه ارسال سیگنال‌های کنترلی را نیز برعهده داشته و به‌گونه‌ای نقش القا توان و کنترلی دارد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابل کولر، غلاف آن است زیرا این غلاف سیم‌های داخلی را پوشش داده و از آسیب‌رسیدن به آن‌ها جلوگیری می‌کند. از همین رو، هرچه کیفیت غلاف بالاتر باشد، کابل از طول عمر بیشتری برخوردار بوده و صرفه اقتصادی بیش‌تری دارد. از سوی دیگر، جنس مغز کابل نیز همانند غلاف کابل کولر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و وظیفه انتقال جریان را برعهده دارد.

کابل‌های کولر بیشتر از هادی‌های مسی تشکیل شده‌اند، هر چند این کابل‌ها با هادی آلومینیومی نیز در بازار موجود هستند اما این نوع کابل‌ها از عملکرد مناسبی برخوردار نبوده و کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به کابل‌های مسی دارند. کابل‌های کولر از لحاظ تعداد رشته‌ها نیز انواع مختلفی داشته و به دو دسته اصلی افشان و مفتولی تقسیم‌بندی می‌شوند.

در هنگام خرید کابل کولر دقت کنید زیرا کابل کولر استفاده شده در کولرهای آبی با کابل استفاده شده در کولر گازی متفاوت بوده و هر کدام کابل مخصوص خود را دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت انتخاب کابل مناسب برای کولرهای گازی در مقایسه با نوع آبی از پیچیدگی بیش‌تری برخوردار بوده و نیاز به برخی محاسبات دارد که در ادامه و در قسمت استاندارد کابل کولر به توضیح این موارد خواهیم پرداخت و کابل مناسب برای کولرهای آبی و گازی را بررسی خواهیم کرد.

استاندارد کابل کولر

استاندارد کابل کولر در کولرهای گازی و آبی

همان‌طور که گفته شد، کابل کولر مناسب برای کولرهای آبی و گازی از تفاوت‌هایی برخوردار بوده و انتخاب کابل استاندارد و مناسب برای کولرهای گازی دشوارتر از کولرهای آبی است. ابتدا به بررسی استاندارد کابل کولر در کولرهای آبی پرداخته و سپس این استانداردها را برای کولر گازی بیان می‌کنیم.

ابتدایی‌ترین نکته در کابل‌کشی کولرهای آبی، استفاده از سه رشته سیم مجزا است. این سیم‌ها باید از جعبه فیوز کولر تا کلید آن کشیده شده و دارای پارگی یا نوسان جریان نیاشند. علت استفاده از سه رشته سیم در این بخش به این دلیل است که یک سیم برای نول در نظر گرفته شده و دو سیم دیگر فاز و ارت هستند.

علاوه بر این سه رشته سیم ، پنج رشته سیم دیگر نیز از کلید کولر به خود کولر کشیده شده و درون کولر نصب می‌شوند. این پنج سیم برای نول، ارت، دور تند، دور کند و پمپ هستند. بهتر است این دو دسته سیم را درون دو لوله قرار داده و سپس به سیم‌کشی بپردازید زیرا امکان ضربه‌دیدن این کابل‌ها وجود داشته و از سوی دیگر، لوله‌گذاری باعث افزایش عمر کابل‌ها می‌شود. کابل‌های دور تند، دور کند و پمپ به کلید متصل می‌شوند ولی نیازی به متصل‌کردن کابل نول به کلید نیست زیرا این کابل را می‌توان به جعبه ترمینال متصل کرده و از آنجا نول را دریافت نمود.

در حالت کلی، پنج رشته سیم نیز از پشت کولر آبی وارد کولر شده و هر کدام در جایگاه مخصوص خود متصل می‌شوند. دقت کنید که بر روی هر ورودی، حروفی نوشته شده است که عمل سیم‌کشی را آسان‌تر کرده و شما را در سیم‌کشی کولر راهنمایی می‌کند.

حرف L برای ورودی فاز است، حرف P برای سیم پمپ، حرف S برای سیم دور کند و حرف F نیز برای دور تند. پس از نصب سیم‌ها با روشن‌کردن کولر می‌توان کابل‌کشی را تست نمود.

استاندار کابل کولر در کولر گازی مقداری متفاوت است و نیاز به انجام برخی محاسبات دارد. بر روی هر کولر گازی پلاکی نصب شده که مشخصات و اطلاعات کولر گازی برروی آن نوشته و حک شده است.

یکی از این اطلاعات، ظرفیت سرمایش کولر است که به یکای وات بر روی این پلاک درج شده است. اگر میزان درج شده را تقسیم بر 3.5 و ضرب در 12 کنیم، مقدار BTU به دست می‌آید و از تقسیم آن بر 2000 می‌توان آمپر مورد نظر کولر گازی را به دست آورد.

باتوجه به همین میزان آمپر یا جریان مصرفی، کابل مناسب برای کولر گازی انتخاب شده و باید کابل کولری متناسب با این عدد، خرید. برروی تمام کابل‌های کولرهای گازی عددی به نام نمره وجود دارد که متناسب با آمپر کولر گازی است.

برای مثال، در استاندارد کابل کولر گازی سیمی با نمره 1.5 را می‌توان برای کولری با 16 آمپر برق استفاده کرد. در ضمن، با این نکته توجه کنید که کولرهای گازی به دو نوع یک تکه و دو تکه دسته‌بندی می‌شوند که کابل‌کشی در هر یک متفاوت بوده و برای صحت انجام کار باید از یک متخصص کمک گرفت.

نتیجه‌گیری

کابل برق یکی از مهم‌ترین وسایل هر وسیله الکتریکی و برقی است زیرا برق و توان مورد نیاز وسیله الکتریکی را تامین می‌کند. کابل‌های در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، کابل کولر است. به کابلی که کولر را به منبع ثابت برق متصل می‌کند، کابل کولر می‌گویند. برای نصب و کابل‌کشی کابل کولر نیاز به رعایت استاندارد کابل کولر است. این استاندارد بیان‌کننده تفاوت کابل‌کشی کولرهای آبی و گازی بوده و بیان می‌کند که کابل‌کشی در هر کولر به چه شکلی است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی استاندارد کابل کولر پرداخته و نکات مهم آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

218 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط