کولر آبی آذر درخشان

کولر آبی آذر درخشان؛ از جمله مهم‌ترین تولیدات داخلی

161 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آذر درخشان یکی از برندهای شناخته شده ایرانی در حوزه طراحی و تولید بخاری، اجاق گاز و سایر لوازم خانگی هم‌چون کولرهای آبی بوده که فعالیت خود را از سال 1388 به صورت تخصصی در آذربایجان شرقی شروع کرد. از جمله امتیازات این برند می‌توان به بدنه آهنی تمامی محصولات و امکان خرید هر یک از آن‌ها در ظرفیت‌های متنوع اشاره داشت. کولر آبی آذر درخشان یکی از محصولات پرطرفدار این برند بوده که در این راهنما به معرفی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد کولر آبی آذر درخشان بدانید!

کولر آبی آذر درخشان

معرفی کولر آبی

کولر آبی نوعی تجهیز سرمایشی بوده که به واسطه تبخیر آب سبب خنک کردن فضای اتاق، خانه، محل کار و… می‌شود. این کولرها که به کمک فرآیند سرمایشی کار می‌کنند، از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی بهره‌گیری کرده و در طی این فرآیند گرمای محسوس هوا را جذب کرده و به عنوان گرمای نهان مورد نیاز برای تبخیر آب به کار می‌گیرند.

قابل ذکر است که مقدار گرمای جذب شده بسته به مدار آبی بوده که تبخیر می‌شود. جالب است بدانید که فرآیند سرمایش تبخیری از جمله فرآیندهای قدیمی بوده که منشاء اصلی آن به هزاران سال پیش در تمدن‌های باستانی مصر و ایران برمی‌گردد.

خنک‌کننده‌های جدید و نوین مطابق با نمونه‌های اولیه‌ای که در دهه 1900 آمریکا تولید شد، ساخته و عرضه می‌شوند. ناگفته نماند که فرایند سرمایش تبخیری می‌تواند یا به صورت مستقیم و یا به صورت مختلط یا غیر مستقیم و اتوماتیک صورت گیرد.

در سرمایش مستقیم مقدار آبی که در هوای خنک شده وجود داشته افزایش پیدا کرده و در نوع غیر مستقیم، عمل تبخیر در یک مبدل حرارتی صورت گرفته و میزان رطوبتی که در هوای خنک شده وجود داشته تغییر پیدا نخواهد کرد.

با توجه به این موضوع که بالا بودن نرخ تبخیر سبب افزایش رطوبت نسبی می‌شود، امکان عدم آسایش در محیط وجود داشته و به همین خاطر معمولاً از روش تبخیر مستقیم در مناطقی که میزان رطوبت در آن نسبی باشد استفاده خواهد شد. زمانی می‌توان یک محیط را با تبخیر مستقیم خنک کرد که در آن مکان سدی از آب راکد یا در جریان هم‌چون فواره آب یا حوضچه وجود داشته باشد. در مقابل تبخیری که دستگاه‌های مکانیکی به منظور خنک‌سازی محیط انجام می‌دهند از نوع غیر مستقیم یا مختلط بوده و در این نوع تبخیر انرژی مصرف خواهد شد.

در حقیقت می‌توان گفت اساس روش تبخیری مصرف انرژی توسط کولر آبی آذر درخشان، تبخیر آب یا تغییر حالت آب از مایع به بخار خواهد بود. جالب است بدانید که پیشینه قدیمی‌ترین نوع سیستم خنک‌کننده جهان تحت عنوان بادگیرها حدود هزاران سال قبل در ایران اختراع شد.

بادگیرها هوای جاری بیرون از خانه را دریافت کرده و به کمک تشت‌های آبی که درون ساختار آن‌ها تعبیه شده سبب خنک کردن هوا و هدایت آن به داخل خانه می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده کولر آبی آذر درخشان

کولر آبی آذر درخشان

  • کانال خروجی کولر آبی آذر درخشان: کانال خروجی بین دریچه هوا و برزنت قرار می‌گیرد و هر اندازه بتوان از برخورد نور خورشید با این بخش جلوگیری کرد، میزان سرمای ایجاد شده هدر رفت پایین‌تری داشته و میزان راندمان خنک‌کنندگی کولر به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد.
  • کانال داخلی کولر آبی: کانال داخلی کولر برخلاف کانال خارجی درون ساختار کولر تعبیه شده و در مقابل آن پروانه کولر قرار داده می‌شود.
  • ناودان‌ها: روی هر یک از درپوش‌هایی که بر روی کولر آبی آذر درخشان تعبیه شده مسیری برای ورود و توزیع آب وجود داشته که به این مسیرها اصطلاحاً ناودان گفته می‌شود.
  • شناور یا فلوتر: بخش بعدی شناور کولر بوده که یک قطعه ثابت در مخزن آب این دستگاه است.

نحوه عملکرد کولرهای آبی آذر درخشان

  • آب به واسطه الکتروپمپ از تشتک به سمت ناودان‌های بالای پوشال‌ها هدایت شده و از این طریق بر روی پوشال‌ها ریخته و آن‌ها را خیس خواهد کرد.
  • الکترو فن شروع به کار کرده و هوا با عبور از روی پوشال‌های مرطوب به سمت کانال‌ یا درون سالن هدایت خواهد شد.
  • در اثر عبور هوا از روی پوشال‌های مرطوب، آب پوشال‌ها تبخیر شده و در نتیجه سبب خنک کردن محیط می‌شود.

لازم به ذکر است که کولرهای آبی در مناطقی که دارای آب و هوای خشک هستند، می‌توانند با بازدهی بالا شروع به کار کنند و در مناطقی که میزان رطوبت در آن‌ها بالا بوده یا این که در مجاورت با دریا هستند، کارایی نخواهند داشت.

معرفی کولر آبی 3500 آذر درخشان مدل AD350

از جمله محصولات پرطرفدار این برند می‌توان به مدل AD350 اشاره داشت که هم‌چون سایر محصولات برند آذر درخشان دارای بدنه آهنی است. موتور تعبیه شده برای این محصول 180 وات از نوع الکتروژن و یا موتوژن بوده و هم‌چون سایر محصولاتی که توسط برند آذر درخشان به بازار عرضه می‌شود،

از مقاومت عالی و دوام بالا برخوردار است. قابل ذکر بوده که هر اندازه میزان آب در گردش درون کولر آبی بیش‌تر باشد، به همان نسبت قدرت خنک‌کنندگی دستگاه بالاتر خواهد بود که در این محصول بیشینه قدرت باددهی 4000 متر مکعب در ساعت در نظر گرفته شده است. از دیگر مشخصات فنی این کولر می‌توان به وزن 30 کیلوگرمی، حجم 3500 فوت مکعب بر دقیقه و قیمت مناسب آن اشاره داشت.

سخن پایانی

کولر آبی آذر درخشان از جمله کولرهای باکیفیت و با بازدهی خنک‌کنندگی عالی بوده که می‌توان از آن‌ برای خنک کردن و مطبوع‌سازی هوای خانه به نحو احسن استفاده نمود. کولرهای آبی به عنوان نمونه‌ای از تجهیزات سرمایشی فوق کاربردی با قیمت مقرون به صرفه نسبت به کولرهای گازی و بازدهی عالی در مقایسه با پنکه‌ها می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای خلاص شدن از گرمای روزهای تابستانی باشند.

اگر قصد خرید یک محصول باکیفیت با مصرف برق پایین را دارید که بتوانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، این محصول می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. آیا تجربه استفاده از کولرهای آبی آذر درخشان را دارید؟ به نظر شما این برند ایرانی خوش‌نام توانسته است با ارائه کولرهای آبی نیاز بازار را رفع کرده و رضایت مشتریان را کسب کند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کولر آبی آذر درخشان با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

161 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط