سرویس آبگرمکن

سرویس آبگرمکن؛ رایج‌ترین مشکلات و اهمیت سرویس

338 بازدید آموزش در صنعت برق

وجود آب گرم امری حیاتی در هر منزلی بوده که توسط آبگرمکن ها تامین می‌شود. در صورتی که آبگرمکن شما دچار ایراد و مشکلی شده و مانند گذشته کارایی خود را ندارد، نیازمند به سرویس آبگرمکن خود هستید. با سرویس کردن آبگرمکن خود به صورت منظم کمتر شاهد مشکلات و دردسرهای آن خواهید بود. در ادامه در رابطه با آبگرمکن‌ها و اهمیت سرویس این وسیله در منزل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مشکلات رایج در آبگرمکن

سرویس آبگرمکن

  • روشن نشدن آبگرمکن

از مشکلات احتمالی که با آن روبرو می‌شویم، روشن نشدن آبگرمکن است که سه علت اساسی دارد:

  1. جرقه زن دچار مشکل شده است.
  2. الکترود جرقه زن دچار رسوب شده باشد.
  3. شمعک خراب شده باشد.
  • کم شدن فشار آب گرم

این مشکلی است که هر از گاهی با آن روبرو می‌شویم و و علت آن رسوب گرفتن آبگرمکن و لوله‌های آن است.

  • سرد و گرم شدن آب

یکی از تجربه‌های به شدت آزار دهنده در هنگام حمام کردن همین سرد و گرم شدن آب است که علت‌ آن را می‌توان مناسب نبودن لوله کشی ساختمان، کم بودن شعله آبگرمکن، گرم نشدن آب داخل مخزن و یا فشار نامناسب آب دانست. گرم شدن آب در آبگرمکن با روشن شدن شعله اتفاق می‌افتد. در صورتی که در اجزای مرتبط به سوختن گاز مثل دهانه نازل ایرادی ایجاد شود باعث کم شدن شعله در آن خواهد شد که به صورت زیر قابل رفع خواهد بود:

  1. آبگرمکن را خاموش کرده و تا خنک شدن آن صبر کنید.
  2. قاب آن را به آرامی بردارید.
  3. پیچ‌های مشعل آن را باز کنید.
  4. با دستمال یا آب گرم و مقدار بسیار اندکی مایع ظرفشویی مشعل و نازل آن را تمیز کنید.
  5. در نهایت مشعل را مجدد نصب نموده و آبگرمکن را روشن کنید.
  • ایجاد صدای ناهنجار

در صورت ایجاد صدای زیاد توسط آبگرمکن باید در زمان عیب یابی قطعات داخلی و لوله‌های آب و مبدل را بررسی کنید. از دلایل ایجاد صدا در زمان روشن شدن یا باز کردن آب گرم می‌تواند وجود رسوب باشد.

  • تغییر رنگ آب گرم خروجی

از مشکلات تغییر رنگ آب هنگام باز کردن شیر آب گرم وجود زنگ زدگی در لوله کشی است. در این مورد باید لوله‌کشی مسی آبگرمکن را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

  • خراب شدن سنسور

خرابی سنسور از مشکلات به وجود آمده در ابگرمکن‌ها بوده و باعث داغ شدن بیش از حد آب می‌شود که باید برای رفع و تعمیر آن اقدام کرد.

سرویس آبگرمکن شامل چه خدماتی است؟

سرویس آبگرمکن

برای اینکه همیشه آب گرم در دسترس شما باشد، باید به محض اینکه دمای آب دچار مشکل شد آن را عیب یابی و به سرعت برای تعمیر اقدام کنید. خدماتی که توسط سرویس‌کار آبگرمکن ارائه می‌شود به شرح زیر است:

  • تعویض رسوب گیرهای دستگاه
  • کنترل سیستم هواکش آبگرمکن
  • بازدید و کنترل مشعل
  • بررسی پمپ و فشار آب و گاز در آبگرمکن
  • بررسی عملکرد و سلامت قطعات داخلی آبگرمکن

موارد نشتی گاز در آبگرمکن‌ها

در صورتی که آبگرمکن دچار نشتی گاز شود، باید برای رفع آن  از افراد متخصص کمک گرفته و آن را برطرف کنید. به پنج مورد از دلایل نشتی گاز در آبگرمکن‌ها در زیر اشاره شده است:

  • احتمال خراب شدن اورینگ وجود دارد.
  • خرابی و یا سوختگی رابط شمعک.
  • از دلایل دیگر آن خراب شدن واشر شیر آبگرمکن است.
  • احتمال شکستگی یا وجود ترک در بدن رگلاتور.
  • فرسوده شدن واشر هواگیری.

آیا جرم‌گیری و سرویس آبگرمکن در منزل و توسط خودمان امکان پذیر است؟

جرم گیری بخش مهمی از سرویس آبگرمکن به شمار می‌رود. برای این کار باید از اسید استفاده کنید، ولی استفاده از اسید برای جرم گیری آبگرمکن، خطراتی برای فرد و اعضای خانه دارد و بهتر است به دست متخصص آن انجام شود.

عوامل موثر بر هزینه سرویس آبگرمکن

در فرآیند سرویس و نصب آبگرمکن‌ها عوامل بسیاری در هزینه‌ها تاثیرگذار هستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان نگاهی بر موارد زیر داشت:

  • تاثیر داشتن مدل و نوع دستگاه بر دستمزد سرویس‌کار در هنگام نصب آبگرمکن.
  • برند آبگرمکن نیز بر هزینه‌ها تاثیر دارد؛ به دلیل متفاوت بودن قیمت قطعات در برند‌های خارجی و داخلی.
  • نوع خدمات ارائه شده نیز بر قیمت سرویس دستگاه تاثیر دارد.
  • اثر قیمت لوازم جانبی همچون شلنگ گاز و یا بست های مورد نیاز بر قیمت سرویس آبگرمکن.

چگونگی نگهداری و تعمیر در انواع آبگرمکن‌ها

سرویس آبگرمکن

بهتر است آبگرمکن‌ها به صورت سالیانه یا هرچند ماه یک بار سرویس و تعمیر شوند، اما نگهداری آن‌ها چگونه است؟ در اینجا شما را با نگهداری برخی از آبگرمکن‌ها آشنا خواهیم کرد:

آبگرمکن‌های معمولی

در این آبگرمکن‌ها مخزن آن به دلیل ذخیره شدن آب به صورت مداوم باید مرتبا تمیز شود تا طول عمر دستگاه بالا رود. تمیز کردن مخزن باید حداکثر دوبار در سال صورت گیرد تا از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری به عمل آید. عمر مفید این آبگرمکن‌ها معمولا ۱۲ سال است. از جمله فواید این مدل می‌توان به ارزانی و آسانی در نصب آن اشاره داشت.

آبگرمکن‌های بدون مخزن

در این آبگرمکن مخزنی وجود ندارد اما شما باید در سال حداقل یک بار  آن را تمیز کنید تا از ایجاد رسوب در آن جلوگیری شود.  طول عمر مفید این آبگرمکن‌ها معمولا ۸ تا ۱۰ سال است. از فواید این مدل کم مصرف بودن آن است ولی نیاز به سرمایه اولیه دارد.

آبگرمکن‌های حرارتی یا هیبریدی

این ابگرمکن‌ها مانند مدل معمولی دارای مخزن هستند و بهتر است هر ۶ ماه یکبار مخزن آن‌ها را تمیز کنید تا طول عمر بالایی داشته باشند. فواید این مدل هم کم مصرف بودن آن است، اما به دلیل گرفتن گرما از هوا و زمین، در محیط‌های سرد مناسب نیست و هزینه آن نیز بسیار گران است.

آبگرمکن‌های خورشیدی

این مدل نیز دارای مخزن بوده و نیاز دارد که سالیانه ۲ بار تمیز شود. در این آبگرمکن باید به صفحات خورشیدی موجود در آن توجه کرده و از آن‌ها به خوبی نگهداری کنید تا طول عمر مناسبی داشته باشند. این ابگرمکن از نظر انرژی بسیار مناسب است اما در مکان‌هایی که آفتاب کم باشد، استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تعمیرات و سرویس آبگرمکن‌ها تاحدودی آشنا کنیم تا در صورت نیاز به این خدمات اطلاعات کافی را داشته باشید. حال از شما می‌خواهیم در صورت داشتن اطلاعات بیشتر و تجربیات خود در این زمینه آن‌ها را در اختیار ما و اعضای محترم سایت تکه کابل قرار دهید تا از آن بهره مند شویم.

338 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط