چراغ حیاطی

3 نکته مهم درباره چراغ حیاطی مدرن و مزایای استفاده از آن

289 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزاتی که نقش مهمی در نورپردازی حیاط و باغچه منازل و یا محیط پارک‌ها ایفا می‌کند، چراغ‌های نصب شده در بیرون خانه یا همان حیاط دارند که به آن‌ها به اصطلاح چراغ‌های حیاطی گفته می‌شود. از گذشته تا به امروزه چراغ‌های حیاطی در انواع و اشکال مختلفی در بازار ارائه شده‌اند اما امروزه نسل جدیدی از این چراغ‌ها با نام چراغ حیاطی مدرن راهی بازار شده است که علاوه‌بر نورپردازی، زیبایی دوچندانی به محیط بیرون اضافه کرده و از مصرف برق پایینی برخوردار هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی چراغ حیاطی مدرن پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

چراغ حیاطی مدرن چیست؟

چراغ حیاطی مدرن

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، چراغ حیاطی مدرن نسل جدیدی از چراغ‌های حیاطی و بیرون ساختمانی است که علاوه‌بر ظاهر زیباتر، نورپردازی وسیع‌تری را نیز شامل می‌شود. این چراغ‌ها از تکنولوژی جدیدتری برای نورپردازی استفاده کرده و به همین دلیل از دامنه نوری وسیع‌تری نسبت به سایر چراغ‌ها برخوردار هستند. این ویژگی‌ها سبب متمایزشدن چراغ‌های مدرن امروزی با سایر چراغ‌های قدیمی‌تر حایطی شده است به‌طوری که این چراغ‌ها به تدریج جایگزین نمونه‌های قبلی شده و کل بازار را به قبضه خود درمی‌آورند.

از مزایای چراغ‌های حیاطی مدرن می‌توان به مصرف انرژی پایین‌تر در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر اشاره کرد. در برخی از چراغ‌های مدرن از لامپ LED استفاده شده است که علاوه‌بر افزایش قدرت نورپردازی، سبب کاهش مصرف انرژی و برق شده و در مصارف جاری مشترک صرفه‌جویی می‌کند. همچنین برخی از این چراغ‌ها دارای پنل‌های خورشیدی بوده و انرژی مورد نیازشان را از طریق نور و انرژی خورشید تولید و تامین می‌کنند. به همین علت استفاده از چراغ حیاطی مدرن نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی ساختمان ایفا می‌کند.

همچنین این چراغ‌ها با وجود اینکه از تکنولوژی جدیدی برای نورپردازی استفاده می‌کنند، دارای قیمت بسیار بالایی در مقایسه با سایر چراغ‌ها نبوده و از قیمت به‌صرفه‌ای برخوردار هستند. درضمن، این نکته را درنظر بگیرید که این چراغ‌ها باعث کاهش هزینه‌های جاری و کاهش قبوض برق ماهیانه شما شده و از این رو صرفه اقتصادی بالایی دارند.

علاوه‌بر تمامی موارد بالا، چراغ‌های مدرن از عمر مناسب و بالایی بهره‌مند بوده و به زودی خراب و یا سوخته نمی‌شوند. از دیگر مزایای چراغ‌های مدرن می‌توان به احساس امنیت بیشتر در شب، زیباسازی محیط، سازگاری با محیط زیست و امکان فعالیت بیشتر در شب اشاره کرد.

انواع چراغ حیاطی مدرن

چراغ حیاطی مدرن

چراغ‌های حیاطی‌ در سبک‌های متفاوتی نظیر سبک سنتی، سبک مدرن، سبک معاصر، سبک لوکس، سبک صنعتی و سبک مزرعه‌ای تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در میان همه این سبک‌ها، سبک مدرن از جزئیات تزئینی کمتری برخوردار بوده و ظاهری ساده‌تر در مقایسه با سایر سبک‌ها دارد. در این سبک از لامپ داخلی برای روشنایی استفاده شده است. از انواع چراغ حیاطی مدرن (به لحاظ محل کاربرد) می‌توان به چراغ زیردرختی، چراغ دفنی، چراغ دیواری، چراغ پایه‌دار، چراغ حبابی، چراغ نیزه‌ای چمنی و جت لایت نورپردازی اشاره کرد.

از نوع زیردرختی بیشتر برای نورپردازی و روشنایی بین و زیر درختان حیاط استفاده می‌شود. با استفاده از این چراغ‌ها که در رنگ‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شوند، می‌توان جلوه‌های زیبایی برای درختان ایجاد کرده و می‌توان در شب محیطی زیبا خلق کرد. لازم به ذکر است که شیوه نورپردازی این چراغ‌ها از کف بوده و نور را به سمت بالا پخش می‌کنند.

نوع دفنی شباهت بسیار زیادی به هالوژن‌هایی که از سقف نصب می‌شوند، دارد با این تفاوت که چراغ‌های دفنی بر روی زمین نصب شده و بدون پایه هستند. از این چراغ‌ها بیشتر در قسمت پیاده‌روی حیاط استفاده شده و مانند نوع قبلی نورپردازی را از کف انجام می‌دهند.

مدل بعدی چراغ‌های حیاطی مدرن، چراغ‌های دیواری هستند. همان‌طور که از نام این چراغ‌ها نیز مشخص است برروی دیوار نصب شده و دارای طرح‌های بسیار متنوعی هستند. چراغ‌های پایه‌دار که مدل بعدی انواع چراغ‌های بیرونی مدرن هستند، از پایه‌های بلند تشکیل شده و به‌وسیله همین پایه‌ها برروی زمین نصب می‌شوند.

ارتفاع این چراغ‌ها که به چراغ باغی نیز معروف هستند به حدود یک و نیم متر می‌‎رسد. یکی دیگر از انواع چراغ حیاطی مدرن، چراغ‌های حبابی هستند. این چراغ‌ها ظاهری کروی شکل داشته و در دو نوع پایه‌دار و بدون پایه تولید و عرضه می‌شوند.

نوع بعدی چراغ نیزه‌ای چمنی است که ظاهری مکعبی شکل دارد. همان‌طور که از نام این چراغ نیز مشخص است بیشتر برای نورپردازی در چمن از آن استفاده می‌شود و به‌وسیله پایه‌ای نیزه‌ای‌شکل برروی زمین نصب می‌شود. نوع یا مدل آخر، جت لایت نورپردازی یا به اختصار جت لایت است. این چراغ‌ها در واقع نوعی پروژکتور هستند که نورپردازی را از سمت پایین به بالا انجام می‌دهند. نور تولید شده توسط این چراغ‌ها بسیار زیاد بوده و معمولا جهت روشنایی راه‌پله‌ها و یا نمای ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

عموما برای روشنایی حیاط و یا قسمت‌های خارجی ساختمان، از چراغ‌هایی با نام چراغ‌های حیاطی استفاده می‌شود. چراغ‌های حیاطی قدیمی کمی منسوخ شده و جای خود را به چراغ‌های حیاتی مدرن داده‌اند. چراغ‌های مدرن نسل جدیدی از چراغ‌های حیاطی هستند که علاوه‌بر ظاهر زیباتر، نورپردازی وسیع‌تری را نیز شامل می‌شوند و مصرف انرژی پایین‌تر و عمر بالاتری نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر دارند. این چراغ‌ها در انواع و اشکال مختلفی مانند حبابی، دیواری، پایه‌دار و … تولید شده است که هر کدام از این نمونه‌ها مناسب قسمت خاصی از حیاط بوده و کاربرد خاص خود را دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چراغ حیاطی مدرن پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

289 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط