کولر آبی رومیزی

کولر آبی رومیزی؛ کاربردها و مزایا

163 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید کولر آبی رومیزی چیست؟ تاکنون از چنین دستگاهی برای سرمایش منزل خود استفاده کرده‌اید؟ همان‌طور که می‌دانید کولرهای آبی باید در پشت بام نصب شوند که این روش می‌تواند محدودیت‌هایی را برای کاربر به وجود آورد. در ادامه این راهنما با مزیت‌ها و کاربردهایی که مدل رومیزی این محصولات ارائه می‌دهند، آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد کولر آبی رومیزی بدانید!

کولر آبی رومیزی

معرفی کولرهای آبی رومیزی

کولرهای آبی رومیزی به عنوان نسل جدیدی از کولرهای آبی معروف هستند که اندازه و ابعاد آن‌ها در مقایسه با کولرهای قدیمی بسیار کوچک‌تر است. البته برندهای مختلف ابعاد متنوعی برای این محصولات در نظر می‌گیرند اما در اغلب موارد این کولر در اندازه یک جعبه بوده که امکان قرارگیری آن بر روی میز وجود دارد. عموماً از این سیستم سرمایشی برای خنک‌سازی فضاهایی که کوچک هستند استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توانید از کولرهای رومیزی برای خنک کردن فضاهایی نظیر اتاق خواب، آشپزخانه، محل کار و مواردی از این قبیل استفاده کنید.

خنک کردن هوا به واسطه کولرهای مذکور به واسطه تبخیر آب و به گردش در آمدن هوا بین فیلتر و پدهای سرمایشی رخ می‌دهد. پیش از استفاده درون مخزن کولر آب پر شده و بعد به جریان برق متصل می‌شود. سپس کولر در حین کارکرد هوای گرم را از طریق فن به درون کشیده و با تبخیر و عبور دادن آن از بین پدهای مرطوب، گرمای هوا گرفته شده و هوایی مطبوع و خنک به سمت بیرون هدایت خواهد شد. قابل ذکر بوده که برخی از مدل‌های این کولر از قابلیت شارژ شدن و استفاده بدون اتصال به جریان برق نیز برخوردار هستند.

مزایای کولر آبی رومیزی

کولر آبی رومیزی

همان‌طور که گفته شد این مدل از کولرهای آبی به عنوان نسل جدید کولرهای آبی شناخته شده و در مقایسه با کولرهای قدیمی مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. کاهش مصرف انرژی

اولین مزیت استفاده از کولرهای مذکور، مصرف برق کم‌تر آن‌ها است. علاوه بر این، همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد برخی از مدل‌های این دستگاه مجهز به قابلیت شارژ شدن هستند و می‌توان از آن‌ها در طولانی مدت بدون نیاز به اتصال به برق بهره‌گیری کرد.

۲. برخورداری از قابلیت حمل و نقل آسان

از آن‌جایی که ابعاد این محصول کوچک بوده و وزن آن نیز سبک است، می‌توان آن را به راحتی در محل‌های مختلف جابه‌جا کرد. کاربران می‌توانند این محصول را در محیط‌های مختلف هم‌چون اتاق خواب، داخل ماشین، محل کار و… جابه‌جا کنند.

۳. سازگار با محیط زیست

ویژگی بعدی کولرهای آبی رومیزی، سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. برخی از تجهیزات سرمایشی مثل کولرهای گازی برای خنک کردن فضای اطراف خود از مواد شیمیایی و گاز بهره‌گیری می‌کنند. در حالی که کولرهای رومیزی برای خنک کردن محیط فرآیند تبخیر آب را پیش گرفته و به همین خاطر هیچ‌گونه مواد شیمیایی را به محیط انتقال نمی‌دهند و دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آیند.

۴. افزایش میزان رطوبت محیط

این مدل از کولرهای آبی با تبخیر آب سبب افزایش رطوبت در محیط می‌شوند. این افزایش رطوبت در محیط باعث می‌شود که افراد حاضر در محیط به بیماری‌های آلرژیک دچار نشوند. علاوه بر این، ساختار این کولرها به گونه‌ای بوده که در حین کارکرد آن‌ها آلودگی هوا و گرد و غبار نیز از محیط بیرون به داخل فضا وارد نخواهد شد.

تفاوت کولر آبی پرتابل ایستاده و رومیزی

کولر آبی رومیزی

اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان بین این دو محصول قائل شد، مربوط به اندازه و ابعاد آن‌ها است. به طور معمول کولرهای پرتابل ایستاده در مقایسه با کولرهای رومیزی ابعاد بزرگ‌تری دارند. از دیگر فاکتورهایی که موجب ایجاد تفاوت بین کولرهای مذکور می‌شود می‌توان به مصرف و توان انرژی اشاره داشت.

توان و مصرف انرژی کولرهای رومیزی نسبت به کولرهای آبی پرتابل ایستاده به مراتب کم‌تر بوده و میزان هوادهی آن‌ها هم پایین‌تر است؛ به همین خاطر از مدل رومیزی عموماً در فضاهایی که خیلی کوچک هستند استفاده می‌شود. در حقیقت، کولر آبی رومیزی برای فضاهایی که دارای ابعادی بیش‌تر از 40 متر مربع دارند، مناسب نخواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید کولر آبی رومیزی

  • توجه داشته باشید که کولر مورد نظر در حین کارکرد سر و صدای زیادی تولید نکند؛ چرا که قرار است از آن در داخل اتاق استفاده کنید و اگر میزان تولید صدا توسط آن بیش‌ از اندازه باشد، آزاردهنده خواهد بود؛
  • به ظرفیت و ابعاد کولر دقت داشته باشید که مطابق نیاز شما باشد؛
  • میزان هوادهی این محصول در مقایسه با کولرهای دیگر کم‌تر است؛ بنابراین اگر قصد خنک‌سازی محیط کوچک را دارید به سراغ خرید این مدل بروید؛
  • قیمت کولرهای آبی رومیزی بسته به فاکتورهای مختلفی هم‌چون برند تولیدکننده و ظرفیت و توان کولر می‌تواند متفاوت باشد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌شود قبل از خرید به سراغ کولری بروید که قیمت آن متناسب با بودجه شما باشد.

اصول نگه‌داری از کولر آبی رومیزی

  • از قرار دادن کولر در مجاورت با وسایل گرمازا خودداری کنید؛
  • مراقب باشید که روی بدنه و مدار کولر آب ریخته نشود؛
  • پیش از استفاده از کولر حتماً مخزن آن را با آب پر کنید؛
  • هر چند وقت یک بار پدهای سرمایشی کولر را تمیز کنید تا عملکرد کولر بهبود پیدا کند؛
  • از قرار دادن کولر در مجاورت با وسایل الکترونیکی هم‌چون لپ تاپ و موبایل خودداری نمائید؛
  • اگر از کولر در حال استفاده نیستید، پریز را از برق جدا نمائید؛
  • پیش از استفاده از کولر پدهای آن را به منظور سریع‌تر و راحت‌تر انجام شدن فرآیند خنک‌سازی، مرطوب کنید.

سخن پایانی

کولر آبی رومیزی یکی از جدیدترین و کارآمدترین انواع سیستم‌های سرمایشی بوده که می‌توان از آن در اتاق‌ها و محیط‌های کوچک استفاده نمود. تجربه استفاده از کولرهای آبی رومیزی را دارید؟ به نظر شما این کولرها نسبت به قیمت و عملکردی که داشته ارزش خرید دارند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کولرهای آبی رومیزی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

163 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط