چراغ زیر درختی

چراغ زیر درختی؛ انواع، ویژگی‌ها و کاربرد

475 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک

مروزه چراغ‌ها در انواع و کاربردهای مختلفی ساخته و در بازار عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین انواع چراغ‌ها، چراغ زیر درختی است که از کاربرد بسیار زیادی در مناطق شهری و پارک‌ها و زیر درختان بهره‌مند بوده و از آن در تالارها، زیرپله‌ها، مجالس، محوطه‌ ساختمان‌ها و … نیز استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی چراغ زیر درختی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

چراغ چیست؟

یکی از وسایلی که از زمان اختراع برق بسیار مهم و پرکاربرد بوده و عملکرد و کارایی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، چراغ می‌باشد. چراغ و لامپ وسایلی برای استفاده از برق و الکتریسیته بوده و برق و الکتریسیته بدون استفاده از لامپ یا چراغ، مصرف چندانی در صنعت نور و روشنایی ندارد.

چراغ و یا لامپ وسایلی برای دریافت حصول نور و روشنایی از جریان برق و الکتریسیته بوده و بدون این ابزارهای کاربردی، استفاده از الکتریسیته برای روشنایی کمی غیرمعمول است. در واقع، در اصطلاح به مجموعه لامپ و سایر اجزای الکتریکی و فیزیکی که با لامپ در ارتباط هستند را چراغ می‌گوییم. همان‌طور که می‌دانید، چراغ‌ها انواع و اشکال مختلفی داشته و هر کدام متناسب با فضا و کاربرد خاصی است.

چراغ کاربرد بسیار زیادی در زندگی امروزه بشر داشته و روشن‌کننده بسیاری از خانه‌ها و مراکز مختلف صنعتی و تجاری شده است. چراغ کاربرد و انواع مختلفی و متفاوتی دارد از جمله انواع چراغ می‌توان به چراغ موشی، چراغ قوه، چراغ فلورسنت، چراغ دیواری، چراغ هالوژن، چراغ دکوراتیو، چراغ‌های صنعتی، چراغ‌های ریلی، چراغ‌های خیابانی، چراغ‌های زیر درختی و … اشاره کرد. چراغ‌ها در انواع مختلف و در سایزهای کوچک تا بزرگ تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند.

چراغ زیر درختی؛ معرفی و کاربرد

چراغ زیردرختی

یکی از انواع چراغ‌ها که کاربرد تزئینی داشته و جلوله زیبایی به محیط اطراف خود می‌بخشد، چراغ زیر درختی است. چراغ زیردرختی که از آن با نام چراغ چمنی یا چراغ دفنی هم یاد می‌شود، یکی از ابزارهای مهم برای تزیین باغ‌ها و فضای سبز است که باعث ایجاد فضا و محیطی دلنشین و زیبا می‌شود. این چراغ‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند در بین برگ‌ها و شاخه‌های درختان و یا زیر و در پای درختان قرار گرفته و در شب‌ها، روشنایی و صدای آرامش‌بخشی را به فضای سبز محیط القا کنند.

امروزه، انواع چراغ‌های زیر درختی در 3 مدل کلی چراغ‌های ال ای دی، هالوژن و فلورسنت تقسیم شده و چراغ‌های زیر درختی در این 3 مدل در بازار عرضه می‌شوند. در حال حاضر، چراغ‌های ال ای دی زیر درختی به دلیل مصرف کم‌تر انرژی و طول عمر بیش‌تر، مورد بیش‌ترین استقبال از سوی کاربران و مشتریان قرار گرفته و محبوبیت نسبتا بیش‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارند.

همچنین، چراغ‌های ال ای دی زیر درختی کم‌تر گرم شده و تغییرات دمایی بالایی ندارند که همین مزیت ریسک آتش سوزی و یا آسیب به درخت را کم‌تر کرده و این چراغ را به‌عنوان نوعی چراغ سالم و فاقد خطرات جانبی مطرح کرده است که در نتیجه استفاده از آن بدون مانع و خطر است.

برای نصب چراغ زیر درختی، ابتدا باید کاربرد مدنظر خود را مشخص کرده و سپس به دنبال نوع مناسبی از انواع چراغ‌های زیر درختی بگردید. برخی از انواع چراغ‌های زیردرختی دارای باتری هستند که برای شارژ برخی از آن‌ها می‌توانید از پنل خورشیدی نیز  استفاده کنید (علاوه‌بر امکان تعویض باتری). برخی دیگر با استفاده از یک سیم برق به‌صورت مستقیم به برق شهری متصل شده و نیرو و توان مورد نیاز خود را از طریق برق شهری تامین می‌کنند.

در ضمن، باید مشخص کنید که قصد دارید از این چراغ‌ها در زیر و پای درختان بهره برده و یا آن‌ها را در لابه‌لای شاخه‌ها و برگ‌های درختان تعبه کنید. البته این مورد هم بستگی بسیار زیادی به محل و کاربرد مورد انتظار از چراغ داشته و با توجه به محل نصب، نوع چراغ زیر درختی تعیین می‌شود. برای مثال، در صورتی که مایل به استفاده از این چراغ‌ها در پارک‌ها هستید، توصیه می‌شود از چراغ زیردرختی دفنی استفاده شده و در صورتی که تمایل به نصب این چراغ‌ها در محیط ویلا و یا تالار و محوطی ساختمان دارید، می‌توانید از چراغ‌های زیر درختی بین شاخه‌ای بهره ببرید.

چراغ زیر درختی

پس از انتخاب نوع چراغ زیر درختی مناسب، در نوع اول (مدل بین شاخه‌ای) باید آن را به شاخه‌های درخت تعلیق کرده و از استحکام و نصب صحیح آن مطمئن شوید. برخی از این چراغ‌ها دارای گیره یا کلیپس هستند که برای نصب آن‌ها به شاخه درخت می‌توانید از این کلیپس‌ها و گیره‌ها استفاده کنید.

برای دیگر چراغ‌های زیر درختی فاقد گیره، شاید نیاز به بستن آن‌ها به شاخه‌های درخت با استفاده از بندهای بسته‌سازی یا طناب‌هایی محکم باشد. در مدل و نوع دوم (مدل دفنی) ابتدا باید چاله‌ای در اندازه مناسب حفر کرده و پس از جای‌گذاری چراغ و مشتقات آن، اطراف چراغ را کاملا پر نمایید. برای اینکه استحکام اطراف محل نصب چراغ زیر درختی بالاتر رفته و احتمال سرقت آن هم کاهش یابد، می‌توانید اطراف چراغ را با کمی بتن پر کرده و سپس برروی بتن خاک مناسب ریخته و اطراف لامپ چراغ را کامل بپوشانید. در انتها هم روی چراغ را تمیز کرده و آن را تست نمایید.

در نهایت، برای روشنایی شب، می‌توانید از تایمرهای خودکار و یا کلید روشن و خاموش دستی برای چراغ‌های زیر درختی استفاده کنید. همچنین، برای استفاده بهینه از انرژی، می‌توانید چراغ‌های خود را به صورت دستی خاموش کرده و فقط در زمان‌هایی که برای نور دادن نیاز است، آن‌ها را روشن کنید.

در واقع، چراغ‌های زیر درختی نه تنها به فضای سبز شما زیبایی می‌بخشند، بلکه باعث ایجاد یک فضای آرام و صمیمی در شب‌های تاریک شده و محیط را دلنشین می‌کنند. از سوی دیگر، استفادهاز چراغ‌های زیر درختی ال ای دی کمک می‌کند تا هزینه‌های انرژی را کاهش دهید و در عین حال محیط زیست را حفظ کنید.

از چراغ‌های زیر درختی می‌توان در انواع محفل‌ها و جشن‌های خارج از منزل، مانند عروسی‌ها و مراسم‌های مذهبی و … بهره برده و استفاده نمود. به طور کلی، چراغ‌های زیر درختی یکی از بهترین راه‌های تزیین فضای سبز شما در شب بوده و محیط زیبایی را در شب خلق می‌کنند. با انتخاب نوع مناسبی از این چراغ‌ها و نصب صحیح آن‌ها، می‌توانید از زیبایی نورپردازی در شب‌های تاریک بهره برده و به‌طور همزمان محیط زیست را حفظ کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از چراغ‌هایی که کاربرد بسیار زیادی در محیط‌های خارج ساختمان داشته و محیطی دلپذیر و لذت‌بخش ایجاد می‌کند، چراغ زیر درختی است. این چراغ‌ها از کاربرد بسیار زیادی در مناطق شهری، پارک‌ها و زیردرختان بهره‌مند بوده و از آن‌ها در تالارها، زیرپله‌ها، مجالس، محوطه‌ ساختمان‌ها و … نیز استفاده می‌شود. این چراغ‌ها انواع مختلفی داشته که عموما دارای مصرف برق پایینی بوده و ایمن هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چراغ زیر درختی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

475 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط