گرافیت بردار

معرفی گرافیت بردار کابل و کاربرد آن

196 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید گرافیت بردار کابل چیست و در مواقعی می‌توان از آن استفاده کرد؟ گرافیت‌بردار ابزاری بوده که می‌توان از آن برای لخت کردن و سرکابل زدن کابل 20 کیلو ولت استفاده نمود. این وسیله بدون این که کوچک‌ترین آسیبی به ساختار کابل وارد کند باعث می‌شود که بخش انتهایی کابل به بهترین شکل ممکن کونیک شده و از ایجاد نقطه تیز در محل تجمع میدان‌های مغناطیسی ممانعت خواهد کرد. در ادامه این راهنما با این وسیله بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد گرافیت بردار کابل بدانید!

گرافیت بردار

برای نصب سرکابل و مفصل تجهیزاتی مورد نیاز هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها گرافیت بردار (semiconductor stripper) است. ابزار مذکور با دو پیچ تنظیم که در حین نصب سرکابل و مفصل فشار متوسط و قوی به صورت دوار و طولی حرکت کرده، قادر است گرافیت یا همان هادی کابل را بدون این که به ساختار کابل آسیبی وارد شود جدا سازد.

در ساختار این تجهیز یکی از پیچ‌ها به منظور تنظیم دهانه ابزار به اندازه قطر عایق و پیچ بعدی برای تنظیم تیغه گرافیت به منظور جداسازی لایه نیمه هادی است. قابل ذکر بوده که بهره‌گیری از یک گرافیت‌بردار استاندارد نصبِ صحیح اتصالات کابل را تضمین خواهد کرد. در ادامه برای درک بهتر کارکرد این دستگاه با تجهیزات نصب سرکابل و مفصل بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

گرافیت بردار چیست؟

گرافیت بردار

به منظور نصب سرکابل و مفصل، گرافیت کابل می‌بایست به صورت کامل و بدون ایجاد شیار عمودی از روی عایق کابل جدا شود تا سرکابل و مفصل طول عمر بالاتری داشته باشند. ابزار مذکور قادر است گرافیت کابل‌هایی از نوع XLPE با سایز ۲۵ الی ۴۰۰ میلی‌متر را بردارد. در کنار ابزار مذکور تجهیزات دیگری نظیر XPLE بردار، پرس کابلشو، تورچ و کیف ابزار که خود شامل ابزارهای دیگری می‌شود، برای نصب سرکابل و مفصل مورد استفاده قرار می‌گیرند:

XPLE بردار

این وسیله به سهولت و بدون نیاز به نیروی زیاد و همچنین صدمه زدن به هادی کابل، عایق کابل را بریده و از آن جدا خواهد کرد. قابل ذکر بوده که این وسیله برای کابل‌های گرد به همراه پوشش XLPE مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرس کابلشو

تجهیز بعدی مصرفی نصب کابل و مفصل، پرس کابلشو بوده که برای پرس کردن کابلشو و دو راهه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه بدون ایجاد نقاط تیز بر روی کابلشو و دو راهه کارِ پرس را به انجام می‌رساند. به طور معمول پرس‌ها در دو نوع هیدرولیکی و دستی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند.

تورچ

به منظور حرارت دادن روکش‌ها و همچنین نصب سرکابل و مفصل حرارتی از وسیله‌ای تحت عنوان تورچ استفاده می‌شود.

کیف ابزار

گرافیت بردار

  • چکش سبک پلاستیکی
  • فرچه سیمی
  • چکش سبک آهنی
  • کمان اره
  • سوهان نیمه گرد آهن ریز
  • کاتر و چاقوی کابل بری
  • قیچی کابل بری
  • کولیس
  • متر تاشو چوبی
  • مارکر یا لاک غلط گیر
  • انبردست و سیم چین
  • پیچ گوشتی دو سو

عملکرد گرافیت بردار

اکنون که با ابزار نصب سرکابل و مفصل آشنا شدیم، در این بخش به شرح عملکرد گرافیت بردار خواهیم پرداخت. ابزار مذکور به منظور جدا کردن گرافیت کاربرد دارد و برای استفاده از آن می‌بایست کابل مورد نظر را مابین فک‌های متحرک و ثابت ابزار قرار دهید.

در وهله بعدی با استفاده از تنظیم‌کننده‌ای که بر روی دستگاه تعبیه شده عمق برش مناسب را تنظیم کرده و سپس ابزار را حول کابل بچرخانید تا گرافیت کابل به صورت پوست کندن حول قطر و به شکل مارپیچی از کابل مورد نظرتان جدا شود. لازم به ذکر بوده که برای جداسازی گرافیت کابل به هیچ وجه نباید از حرارت و شعله کمک گرفته شود.

اهمیت استفاده از گرافیت‌بردار

چنان‌چه لبه گرافیت باقی مانده به درستی کونیک نشده باشد، شدت میزان الکتریکی به قدری افزایش پیدا کرده که موجب می‌شود شدت استرس ایجاد شده غیرقابل کاهش باشد و پس از گذشت مدتی با افزایش چشم‌گیر تخلیه جزئی به سرکابل و مفصل صدمه وارد شده و در نهایت موجب ترکیدن آن شود.

سخن پایانی

گرافیت بردار از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت سیم و کابل به حساب می‌آید که می‌توان از آن برای جداسازی گرافیت کابل به نحو احسن و بدون وارد نمودن کوچک‌ترین آسیبی به ساختار کابل بهره‌گیری کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون این ابزار دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

196 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط