تعویض پوشال کولر آبی

تعویض پوشال کولر آبی؛ چگونگی و نحوه تعویض

184 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی که در فصول گرم سال و فصل تابستان به‌طور گسترده در ساختمان‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی تعویض پوشال کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

پوشال کولر آبی؛ اهمیت و کاربرد

کولر آبی پوشالی

هر وسیله‌ای از مجموعه‌ای از اجزا و وسایل و قطعات مختلفی تشکیل شده است. سیستم کولر آبی هم از این امر مستثنی نبوده و از چندین قسمت مختلف تشکیل شده است که یکی از این قسمت‌ها، پوشال کولر آبی است. از آنجا که پوشال‌ها پس از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند، اطلاع از چگونگی تعویض پوشال کولر آبی اهمیت زیادی دارد.

در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست. عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند.

به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود. در این فرایند، پوشال کولر آبی اهمیت زیادی دارد زیرا علت خنکی باد کولر آبی پوشال‌ها هستند.

زمانی که پمپ آب، آب را به دریچه‌های کولر انتقال داده و برروی پوشال‌ها می‌ریزد، پوشال‌ها این آب خنک را در درون خود انتقال و جای داده و باعث می‌شوند وجوه مختلف کولر آبی که امکان ورود هوای را به داخل محفظه کولر و کانال‌ها فراهم می‌آورد، خنک باشد.

پوشال‌های کولر باید هر ساله و همراه با سرویس کولر آبی، چک و بررسی شده و در صورتی که دارای شوره، پارگی توری پوشال، خرابی تراشه‌های چوبی پوشال و … باشند، باید به سراغ تعویض پوشال کولر آبی بروید که در ادامه به روند این تعویض اشاره کامل خواهیم کرد.

آموزش تعویض پوشال کولر آبی

پوشال کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، پوشال کولر آبی هم همانند سایر قطعات و قسمت‌های مهم کولر آبی نیاز به بررسی و چک‌شده داشته و در هر سرویس باید مورد بررسی قرار گیرد. در سرویس‌های اولیه و یا ثانویه، می‌توان پوشال را با شستن دریچه و پوشال تمیز کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد اما از آنجا که عمر پوشال‌ها محدود بوده و بین 2 تا حداکثر 5 سال است، توصیه می‌شود

در صورت مشاهده شوره، پارگی توری پوشال، خرابی تراشه‌های چوبی پوشال و …، بلافاصله به تعویض پوشال مورد نظر اقدام کرده و آن را تعویض کنید. از آنجا که قیمت پوشال هم چندان زیاد نبوده و پوشال‌ها ارزان قیمت هستند، می‌توانید به تعویض پوشال‌ها بهره‌وری کولر را افزایش دهید اما قبل از هر نوع تعویضی، ابتدا باید بدانید که چگونه پوشال کولر را تعویض کنید؟! برای تعویض پوشال کولر آبی باید مراحلی را به ترتیب انجام دهید.

مراحل تعویض پوشال کولر آبی عبارتند از:

  • بازکردن پوشال قدیمی: ابتدایی‌ترین کار برای تعویض پوشال قدیمی با پوشال نو و جدید، بازکردن و برداشتن پوشال قدیمی است. برای بازکردن پوشال، ابتدا باید فنرها و گیر‌ه‌ها و خارهای محافظ دریچه و پوشال‌ها را که در قسمت داخلی دریچه نصب هستند را باز کرده و اقدام به برداشتن پوشال قدیمی نمایید. برای این کار می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی دو سو و یک انبردست بهره ببرید.
  • شستن دریچه: پس از برداشتن پوشال قدیمی، حتما دریچه کولر آبی را شسته و آن را از هر گونه شوره، گردوخاک، لکه و … پاک نمایید. برای شستن تمامی لکه‌ها و رسوبات دریچه کولر می‌توانید از آب و مواد شوینده بهداشتی استفاده نمایید. دقت نمایید که تمامی درزها و نقاط دریچه شسته شده تا اینکه هیچ‌گونه آلودگی برروی دریچه باقی نمایند. در صورتی که آلودگی‌های دریچه به‌طور کامل پاک نشوند، این آلودگی‌ها ابتدا به پوشال جدید و سپس به داخل ساختمان وارد می‌شوند.
  • قراردادن پوشال جدید: پوشال جدید را از بسته پلاستیکی خود خارج کرده و آن را تنها با آب بشویید زیرا امکان وجود میکروب و گردوغبار درون پوشال وجود داشته و با این کار عمر و کیفیت بهداشتی پوشال را بالا می‌برید. سپس پوشال را درون محفظه پوشالی دریچه قرار داده و بست‌ها و گیره‌های را می‌بندید. دقت کنید که بست‌ها، گیره‌ها، فنرها یا خارها را به‌طور کامل بسته و کمی محکم نمایید تا پوشال جابه‌جا نشود اما بیش‌از اندازه محکم و سفت نکنید که امکان پارگی توری پوشال و جداشدن قسمت‌های مختلف پوشال از یکدیگر وجود دارد.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. کولر آبی از قسمت‌های و اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از این قسمت‌ها، پوشال کولر آبی است. پوشال وسیله‌ای برای تولید باد خنک کولر بوده و در صورتی خرابی آن، هوا به‌خوبی خنک نمی‌شود. برای تعویض پوشال کولر آبی باید مراحلی را انجام داد که پوشال به‌طور کامل عوض شده و پوشال جدید جایگزین گردد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی تعویض پوشال کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

184 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط