فلوسوئیچ پمپ آب

فلوسوئیچ پمپ آب؛ کاربرد‌ها و ویژگی‌ها

1054 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید فلوسوئیچ پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد؟ فلوسوئیچ نوعی وسیله بوده که به واسطه آن جریان کنترل شده و سیگنال قطع به دستگاه‌های دیگر نظیر پمپ آب به منظور حفاظت ارسال می‌شود. از سوئیچ‌های مذکور می‌توان برای محاسبه گازها، بخار و مایعات نیز بهره‌گیری کرد. افزون بر این، فلوسوئیچ‌ها برای فعال‌سازی هشدار و انجام حفاظت‌های لازم برای سیستم نیز به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این راهنما با دستگاه‌های مذکور و ویژگی‌های آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

فلوسوئیچ پمپ آب چیست؟

فلوسوئیچ پمپ آب

فلوسوئیچ که تحت عنوان سوئیچ جریان نیز معروف است، دستگاهی بوده که بر جریان هوا، مایع و بخار نظارت دارد. در حقیقت، این دستگاه سیگنالی را به دستگاه دیگری هم‌چون پمپ آب ارسال کرده و با انجام این عمل جریان را به منظور خاموش یا روشن شدن به پمپ نمایش می‌دهد. منظور ما از جریان، حرکت جسمی یا در واقع سرعت مایع، گاز و یا بخار در یک لوله بوده که سبب سوئیچ شدن می‌شود. در صورتی که جریان وجود نداشته باشد، در حقیقت سرعت کاهش پیدا کرده یا این که به طور کامل متوقف شده و اجازه می‌دهد سوئیچ به موقعیت اولیه و اصلی خود برگردد.

Flow Switch نقش کنترل‌کننده این جریان را بر عهده دارد. عمده استفاده دستگاه‌های مذکور در محافظت از پمپ‌ها، خنک‌کننده‌ها و اعلان هشدار برای نرخ جریان بیش از اندازه زیاد یا کم است. از این سوئیچ‌ها می‌توان به منظور اندازه‌گیری و مانیتورینگ جریان هوا، مایعات و بخار بهره‌گیری نمود.

تفاوت فلوسوئیچ پمپ آب با پرشر سوئیچ و ست کنترل چیست؟

هر سه سیستم نامبرده از جمله تجهیزات کنترل عملکرد پمپ آب محسوب می‌شوند اما در نحوه عملکرد با یک دیگر متفاوت هستند. همان‌طور که گفته شد، فلوسوئیچ‌ها در سیستم کنترل پمپ آب به محض تشخیص جریان در لوله، دستور خاموش یا روشن شدن را به پمپ ارسال می‌کنند. به بیان دیگر، زمانی که شیر آب توسط کاربر باز می‌شود، فلوسوئیچ پمپ را روشن کرده و در هنگام بسته شدن، فرمان خاموش شدن را به پمپ صادر خواهد کرد. اما دو سیستم دیگر چه کاری انجام می‌دهند؟

پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ یا اتومات پمپ آب از لحاظ سیستم کاری مشابه فلوسوئیچ پمپ آب است. تفاوت دو دستگاه مذکور در این است که پرشر سوئیچ بر مبنای حداقل و حداکثر میزان فشار ورودی، قطع و وصل را در سیستم انجام می‌دهد. این ابزار در سیستم پمپاژ برای پیش‌گیری از قطع و وصلی‌های پی در پی و بروز آسیب‌های وارده به سیستم در اثر انجام این عمل، به وجود مخزن تحت فشار (مخزن انبساط) نیاز دارد؛ به این ترتیب قطعه مذکور می‌تواند با کنترل فشار داخل لوله‌های آب، سبب تهیه یک سیستم آب‌رسانی مناسب شود.

ست کنترل

ست کنترل یا اتومات دیجیتال پمپ آب به مخزن تحت فشار نیازی نداشته و می‌تواند فرآیند کنترل پمپ آب را با تشخیص جریان و فشار سیال در لوله به انجام رساند. نحوه کار ست کنترل به این صورت بوده که علاوه بر سنجش فشار جریان سیال، با تشخیص میزان جریان آب به واسطه شیر یک طرفه و برد الکتریکی، فرمان روشن یا خاموش شدن را به پمپ ارسال می‌کند.

نحوه عملکرد فلوسوئیچ پمپ آب به چه صورت است؟

فلوسوئیچ پمپ آب

فلوسوئیچ‌ها نوعی تجهیز مکانیکی بوده که به منظور کنترل جریان هوا، بخار و یا سیال در یک سیستم مورد استفاده قرار گرفته و با تشخیص فرآیند جریان در لوله فرمان روشن یا خاموش شدن را ارسال خواهند کرد. تجهیز مذکور با در نظر گرفتن مصارف متفاوت سیستم، عملکرد گوناگونی را ارائه می‌کند. به عنوان مثال، این وسیله می‌تواند در اثر وجود جریان، پمپ را خاموش کرده و با تشخیص مجدد میزان جریان، پمپ را روشن کند. افزون بر این، فلوسوئیچ می‌تواند در صورت توقف یا شدت جریان بیش از اندازه، هشدار سیستم را روشن کرده و در صورت برگشت شدت جریان به حالت استاندارد، آن را خاموش کند.

فلوسوئیچ‌ها با جابه‌جایی حرکت یک محرک هم‌چون رله، پدال، سوئیچ نی به مدار داخلی سیستم مورد نظر، به صورت پمپ عمل خواهند کرد؛ به این معنا که سیگنال حرکتی به پمپ ارسال شده تا پمپ هشدار را روشن یا خاموش نماید. در حقیقت، دستگاه مورد بحث ما در شرایط متفاوت سیگنال‌های مختلفی را به دستگاه‌های گوناگون نظیر پمپ، مدار خنک‌کننده و آلارم‌ها ارسال کرده و به آن‌ها فرمان قطع شدن یا وصل شدن می‌دهد.

نکات خرید فلوسوئیچ پمپ آب چیست؟

چنان‌چه قصد خرید این دستگاه را دارید، می‌بایست نکاتی را مد نظر قرار دهید. هنگام خرید سوئیچ جریان موارد گوناگونی وجود داشته که می‌بایست با در نظر گرفتن نیاز خود و سیستمی که می‌خواهید نظارت را بر روی آن پیاده کنید، مورد بررسی قرار گیرند. سپس می‌توانید نسبت به خرید این دستگاه اقدام کنید. از جمله مواردی که می‌بایست در نظر قرار گیرند عبارتند از رنج فلو، نحوه اتصال، نوع کانکشن و چگالی یا ویسکوزیته سیال. علاو بر موارد مذکور، آشنایی با نوع فلوسوئیچ نیز حائز اهمیت خواهد بود.

انواع مختلف فلوسوئیچ کدام‌اند؟

فلوسوئیچ پمپ آب

۱. فلوسوئیچ هوا

فلوسوئیچ هوا از جمله ارزان‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌ها بوده که می‌توان از آن به منظور تشخیص سرعت و میزان هوا و گاز در سیستم‌ها بهره‌گیری کرد. سوئیچ‌های مذکور در پروسه‌هایی که به سنجش سرعت بالا و پایین نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. فلوسوئیچ مایع

فلوسوئیچ مایع برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی نظیر تجهیزات الکتریکی، موتورها و سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر این، برای شروع یا توقف تجهیزات الکتریکی نیز کاربرد دارند. سوئیچ‌های مذکور برای موارد عمومی کنترل جریان نیز کاربرد داشته و همچنین می‌توان از آن‌ها برای شناسایی جریان عبوری در سیستم‌های صنعتی نیز استفاده نمود. سوئیچ‌های جریان به چهار دسته دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

۳. فلوسوئیچ پره‌ای

در فلوسوئیچ پره‌ای با ورود جریان هوا به داخل لوله‌ها، پره‌ها شروع به حرکت خواهند کرد.

۴. فلوسوئیچ دیسکی

در فلوسوئیچ دیسکی، دیسک در اثر جریان سیالی که وارد پره شده به سمت بالا و پایین به حرکت درآمده و به این ترتیب سبب کاهش یا افزایش بخش مغناطیسی می‌گردد.

۵. فلوسوئیچ پیستونی

در سوئیچ‌های مذکور پیستون در اثر جریان سیال به حرکت درآمده و می‌تواند سیستم را تحت کنترل خود قرار دهد.

۶. فلوسوئیچ خطی

فلوسوئیچ خطی هم‌چون شیر در مسیر لوله‌کشی‌ها قرار گرفته و با تغییر وضعیت جریان، فرمان قطع یا وصل را ارسال خواهد کرد.

سخن پایانی

فلوسوئیچ پمپ آب نوعی دستگاه مکانیکی بوده که به واسطه آن دستور قطع یا وصل شدن به پمپ آب ارسال می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد فلوسوئیچ‌ها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دستگاه مذکور با ما و کاربران گرامی تکه کابل به اشتراک بگذارید.

1054 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط