مکانیزم ساخت کلید و پریز

مکانیزم ساخت کلید و پریز؛ آشنایی با نحوه ساخت و عملکرد

279 بازدید تولید کنندگان و تامین کنندگان کلید و پریز

 با توجه به کاربرد گسترده‌ای که کلیدها و پریزها ارائه می‌دهند، تولیدکنندگان این محصولات را در انواع متنوعی طراحی کرده و به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این محصولات به بررسی مکانیزم ساخت کلید و پریز نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد نحوه عملکرد و مکانیزم ساخت کلید و پریز بدانید!

مکانیزم ساخت کلید و پریز

معرفی کلید برق

همه ما چه در منازل و چه در دفاتر کار خود از انواع مختلف سیستم‌های روشنایی و لامپ‌ها و مهتابی‌ها بهره می‌بریم. همان‌طور که می‌دانید کارکرد اصلی تجهیزات مذکور تأمین روشنایی محیط‌های مختلف است. به منظور روشن کردن لامپ‌ها و استفاده از نور آن‌ها به تجهیزاتی تحت عنوان کلید نیاز خواهد بود. کاربران با سوئیچ کردن کلیدهای مذکور می‌توانند جریان برق را قطع یا وصل نمایند. علاوه بر لامپ‌ها سایر تجهیزات برقی نیز مجهز به کلید بوده که با فشردن آن می‌توان دستگاه مورد نظر را خاموش یا روشن کرد.

امروزه با توجه به تقاضای بالای بازار برای کلیدها مدل‌های متنوعی از این تجهیزات طراحی، تولید و به بازار عرضه شده‌اند که برخی از آن‌ها مکانیزم ساده و برخی دیگر مکانیزم پیچیده‌تری دارند. از جمله مهم‎‌ترین کلیدهای موجود در بازار می‌توان به کلیدهای صنعتی و فشاری اشاره داشت. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تنها کاربرد کلیدها در مغازه‌ها و یا منازل است، در صورتی که امروزه از کلیدها در بسیاری از کارخانجات و مراکز صنعتی به منظور کنترل سیستم‌های گوناگون بهره‌گیری می‌شود.

معرفی پریز برق

پریز یا سوکت قسمتی از یک سیکل انتقال جریان بوده که دستگاه برقی با اتصال به این مجموعه کار خواهد کرد. در حقیقت پریزها هم‌چون یک پایانه عمل کرده و در کشورهای مختلف عموماً دارای ولتاژهای 110 الی 220 ولت نامی هستند. در مکانیزم ساخت کلید و پریز و ساختار پریزها از انواع مختلف سیم‌های فاز، نول و ارت بهره‌گیری می‌شود که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

سیم فاز (گرم)

سیم فاز دارای ولتاژ غیر صفر نسبت به زمین است؛ به این معنا که این سیم دارای اختلاف پتانسیل نسبت به زمین است. سیم‌های فاز تحت عنوان سیم گرم یا مثبت نیز شناخته شده و در آن‌ها خطر برق‌گرفتگی وجود دارد. در حقیقت سیم فاز انتقال جریان به وسایل برقی را بر عهده داشته و یک هادی یا رسانا به حساب می‌آید. سیم‌ فاز در مکانیزم ساخت کلید و پریز می‌تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. به طور معمول رنگ سیم فاز مشکی بوده و برخی مواقع با رنگ قرمز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم نول (خنثی)

سیم نول دارای ولتاژ صفر بوده و تحت عنوان سیم خنثی نیز مشهور است. اصلی‌ترین وظیفه سیم نول این است که جریان برق را به منبع آن برگرداند. علامت سیم نول در حالت استاندارد منفی بوده و رنگ آن غالباً سفید است.

سیم ارت (زمین)

سیم ارت یا سیم زمین وظیفه دارد که ساختار پریز را به زمین متصل کند. البته این سیم در تمامی پریزها وجود نداشته و به طور معمول اتصال آن به وسیله یک شیار بر روی بدنه محصول صورت می‌گیرد.

گاهی اوقات ممکن است که به دلیل فرسودگی سیم فاز و یا فاکتورهای دیگر، پریز برق‌دار شده و تبدیل به یک سیستم خطرناک شود. نقش این سیم در چنین شرایطی به طور کامل حس می‌شود؛ چرا که سیم ارت جریان برق را به سمت زمین منحرف خواهد کرد. سیم ارت در حالت عادی فاقد جریان برق بوده و در زمان قطع و وصل شدن جریان برق، یک جریان جزئی در آن عبور می‌کند. ناگفته نماند که رنگ سیم ارت به طور معمول سبز یا زرد خواهد بود.

نحوه عملکرد و مکانیزم ساخت کلید و پریز به چه صورت است؟

مکانیزم ساخت کلید و پریز

هنگامی که کنتاکت‌های یک سوئیچ بسته باشد، سوئیچ با انسداد مسیر جریان انرژی الکتریکی دسترسی به آن را محدود می‌کند. به این طریق کمبود جریان برق ایجاد شده و می‌بایست از منبع اصلی برق تأمین شود. در مقابل، زمانی که کنتاکت‌های سوئیچ مورد نظر باز شوند، دیگر نیاز به استفاده از جریان منبع برق نخواهد بود. مکانیزم ساخت کلید و پریز وابسته به اجزای تشکیل‌دهنده این محصولات بوده که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بدنه: مهم‌ترین بخش در کلید و پریز برق، بدنه آن است که به طور معمول از جنس پلاستیک فشرده یا فلز تهیه شده و نقش اصلی آن حفاظت از قطعات داخلی و ایجاد شرایطی مطلوب به منظور نصب روی مکان مورد نظر است.
  • کانکتور: پین‌های قطعات داخلی یا کانکتورها به منظور اتصال هادی‌های الکتریکی و کابل‌های برق به کلید و پریز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سوئیچ: سوئیچ سبب روشن / خاموش شدن لامپ‌ها و سایر لوازم روشنایی و همچنین قطع یا وصل نمودن جریان الکتریکی خواهد شد.
  • پایه: پایه کلید و پریز متشکل از جعبه‌های نصب بوده که به دیوار یا سایر سطوح متصل خواهد شد.
  • روکش خارجی یا سرپوش: روکش خارجی این محصولات به منظور حفاظت از جریان برق داخلی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیدها و پریزها در سرپوش‌ها و روکش‌های متنوعی طراحی و تولید شده و دارای انواع مختلفی هستند که شما می‌توانید متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود بهترین مدل را انتخاب و خریداری نمائید.

ویژگی‌های کلید و پریز برق

مکانیزم ساخت کلید و پریز

آشنایی با خصوصیات کلید و پریز برق باعث می‌شود که اطلاعات کامل‌تری از تجهیزات مذکور در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم بهترین محصول را خریداری نمائیم. در ادامه با مهم‌ترین خصوصیات کلید و پریزها آشنا خواهیم شد:

  • ولتاژ مورد نیاز برای این محصولات مطابق ولتاژ سیستم برق شهری است؛
  • جنس کلید و پریزهای برق می‌بایست از متریال با کیفیت عالی و با دوام باشد؛ در حقیقت اگر کلید و پریز کیفیت مناسبی نداشته باشد طول عمر آن کاهش پیدا کرده و کاربر مجبور است در بازه زمانی کوتاه مدت اقدام به تعویض آن کند؛
  • ظاهر کلید و پریز برق می‌بایست متناسب با استانداردهای طراحی در ساختمان باشد؛
  • کلید و پریزها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که باید متناسب با نیاز اقدام به خرید بهترین نمونه آن کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با مکانیزم ساخت کلید و پریز به بررسی ویژگی‌ها و عملکرد این محصولات پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کلید و پریزها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون مکانیزم ساخت کلید و پریز با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

279 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط