کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق؛ کابلی ضروری برای هر ساختمان

97 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق

سیستم اعلام و اطفاء حریق هم از این امر مستثنی نبوده و دارای کابل اعلام حریق است. این کابل‌ها توانایی بالایی در برابر حرارت و دماهای بالا داشته و حتی حرارت مستقیم و غیرمستقیم نیز نمی‌تواند آسیب چندانی به آن‌ها وارد نماید. این کابل‌ها سیگنال‌های دریافتی از سنسورها را با سرعت و دقت بالایی انتقال داده و اهمیت بالایی در سیستم اعلام حریق دارند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل اعلام حریق پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل اعلام حریق و کاربرد آن

کابل اعلام حریق

همان‌طور که گفته شد، انواع مختلفی از کابل‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها کابل اعلام حریق است که اهمیت بسیار زیادی در سیستم اعلام و اطفاء حریق دارد. کابل‌های اعلام حریق دارای توانایی و مقاومت بالایی در برابر حرارت و دماهای بالا برخوردار بوده و حتی حرارت مستقیم و غیرمستقیم نیز نمی‌تواند آسیب چندانی به آن‌ها وارد نماید. این کابل‌ها سیگنال‌های دریافتی از سنسورها را با سرعت و دقت بالایی انتقال داده و اهمیت بالایی در سیستم اعلام حریق دارند. در واقع، کابل اعلام حریق یک کابل خاص و ویژه است که برای انتقال سیگنال‌های اعلام حریق به سیستم اعلام و اطفاء حریق طراحی شده و کاربرد زیادی دارد.

طراحی این نوع کابل‌ها بسیار خاص و کاربردی است به گونه‌ای که سبب شده است تا این کابل‌ها در برابر حرارت و شعله‌های آتش از خود مقاومت بالایی نشان داده و مصون بمانند. همین مقاومت بالا در برابر حرارت، سبب شده است تا از این نوع کابل‌ها در مکان‌های مختلفی نظیر تالارها، رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها نیز استفاده شود.

از این کابل‌ها معمولاً در محل‌هایی که با خطر ایجاد حریق مواجه هستند مثل ساختمان‌های شهری، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و … استفاده شده و در مکان مورد نظر نصب می‌شوند..علاوه‌بر تمامی موارد گفته شده، در سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های هشدار آتش و… نیز این کابل‌ها کاربرد دارند.

در حالت کلی، کابل‌های معمولی مقاومت چندان زیادی در برابر دمای بالا نداشته و در صورتی که آتش‌سوزی رخ دهد و دمای محیط و ساختمان افزایش پیدا کند، سیم و کابل‌های موجود در محیط سوخته و آب شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. از همین رو، بهتر است در مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی در آنجا بیش‌تر از سایر مکان‌ها است، از کابل‌های اعلام حریق استفاده شود.

انواع کابل‌های اعلام حریق

خرید کابل‌های اعلام حریق

کابل‌های اعلام و اطفاء حریق به دلیل کاربرد فراوانی که دارند، در انواع و اشکل گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این انواع کابل‌های اعلام حریق کاربرد مخصوص خود را داشته و در محل خاص خود نصب و استفاده می‌شوند. انواع کابل‌های اعلام حریق عبارتند از:

  • کابل شیلددار: کابل‌های شیلددار یکی از انواع کابل‌های اعلام حریق به شمار می‌روند که کاربرد زیادی داشته و از مقاومت حرارتی مناسبی برخوردار هستند. این نوع کابل‌ها دارای یک نوع لایه هستند که برای محافظت از قسمت داخلی کابل‌ها طراحی و ساخته شده است. وجود این لایه محافظ برای کابل‌های اعلام حریق بسیار مهم است زیرا سبب می‌شود تا کابل بتواند تا سیگنال‌ها و اطلاعات لازم را حفظ نموده و منتقل کند. از سوی دیگر، این پوشش می‌تواند از واردشدن صدمه به کابل نیز جلوگیری کرده و کیفیت انتقال اطلاعات را بالا ببرد. توجه داشته باشید که وجود شلید نیز در این کابل‌ها بسیار مهم بوده و در صورت عدم وجود آن ممکن است کابل‌های اعلام حریق در مجاورت سیگنال‌ها و میدان‌های مغناطیسی دچار اختلالاتی در انتقال اطلاعات شوند.
  • کابل سیلیکونی: برعکس کابل‌های ضد حریق و اعلام حریق شیلددار، تنوع در کابل‌های ضدحریق و اعلام حریق سیلیکونی زیاد است زیرا از مواد و ترکیبات مصنوعی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. از همین رو، کابل‌های سیلیکونی در اشکال مختلفی تولید و در بازار ارائه شده‌اند. مقاومت این نوع کابل‌ها نیز در دماهای بالا بسیار زیاد بوده و دارای یک روکش سیلیکونی نسوز هستند که ویژگی‌های زیادی دارد که باعث جلوگیری از اختلال در کار این کابل‌های می‌شود. ویژگی‌های کابل‌های اعلام حریق و ضدحریق سیلیکونی عبارت است از:
  • تولید دود بسیار کم
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و دماهای بال
  • مقاومت در برابر هوا
  • عدم تولید گازهای اسیدی هالوژن
  • عدم انتشار شعله
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی مختلف
  • مقاوم در برابر اشعه مادون قرمز و فرابنفش

ویژگی‌ها و موارد استفاده کابل اعلام حریق

کاربرد کابل‌های اعلام حریق

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های اعلام حریق کاربرد بسیار زیادی دارند و می‌توان از آن‌ها در هر شرایطی بهره برد. ویژگی‌ها و خصوصیات این کابل‌ها باعث متمایزشدن این کابل‌ها نسبت به سایر انواع کابل‌ها شده و آن‌ها خاص کرده است. مهم‌ترین ویژگی‌های و موارد استفاده کابل اعلام حریق عبارت است از:

  • مقاوم در برابر آتش: یکی از کاربردها و ویژگی‌های مهم کابل‌های اعلام حریق، مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت است. از این کابل‌ها می‌توان محیط‌های خطرناکی که احتمال آتش‌سوزی زیاد است، بهره برده و استفاده نمود.
  • حفظ و یکپارچگی مدار: از این کابل‌ها می‌توان در مدارهای مختلف بهره برده و استفاده کرد. در صورتی که آتش‌سوزی اتفاق افتد (با وجود کابل‌های اعلام حریق)، مدارهای الکتریکی ساختمان سالم خواهند ماند و یکپارچگی خود را از دست نخواهند داد.
  • سیستم ابزار دقیق و کنترل: از کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به کاربرد آن در سیستم‌های ابزار دقیق و کنترل اشاره کرد. این سیستم‌ها نسبت به آتش‌سوزی و حریق بسیار حساس بوده و به همین دلیل زمانی که آتش‌سوزی رخ دهد، فعالیت و کاربرد خود را از دست می‌دهند. از این رو، استفاده از کابل‌های اعلام حریق در این سیستم‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند باعث افزایش کارکرد سیستم شود.
  • تلفن و پیجینگ: کابل‌های اعلام حریق در سیستم تلفن و پیجینگ نیز قابل استفاده و بهره‌برداری هستند، بدین صورت که در زمان آتش‌سوزی سیم و کابل تلفن و پیجینگ در دسترس بوده و کاربرد خود را از دست نخواهد داد. همین امر باعث می‌شود تا افراد حاضر در محل حریق بتوانند به راحتی با فردی که در خارج از محیط آتش‌سوزی قرار دارد، ارتباط برقرار کرده و درخواست کمک کنند. در سازمان‌های مختلف استفاده از تلفن و پیجینگ در هر شرایطی ضروری بوده که به همین دلیل بهتر است برای این سیستم‌ها، از کابل‌های اعلام حریق استفاده شود.

قیمت کابل اعلام حریق

امروزه انواع مختلفی از کابل‌های اعلام حریق برای مکان‌های مختلف تولید و استفاده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها قیمت‌های خاص خود را داشته و متفاوت هستند. در حالت کلی، نمی‌توان قیمت دقیقی برای این محصولات در نظر گرفت زیرا قیمت آن‌ها بستگی به عوامل مختلفی از جمله جنس و کیفیت مواد اولیه داشته و وابسته به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است.

از این رو، ارائه قیمت دقیق برای این محصولات در این مقاله اشتباه بوده و می‌تواند باعث ضرر مالی برای شما عزیزان شود (البته برای کمک هر چه بیش‌تر به شما عزیزان، برای استعلام قیمت کابل اعلام حریق و خرید آن به سایت تکه‌ کابل مراجعه فرموده و در کادر جستجوگر، اقدام به جستجو عبارت “کابل اعلام حریق” نموده و با برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول در سرتاسر کشور ارتباط برقرار نمایید).

در حالت کلی می‌توان گفت، هر چه کیفیت مواد اولیه برای ساخت این محصول بهتر و بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. علاوه‌بر این، عوامل دیگری مانند نوسانات قیمت در بازار جهانی و بازار ارز نیز در برخی مواقع برروی قیمت محصولات برقی و الکتریکی از جمله کابل اعلام حریق تاثیر می‌گذارند.

نتیجه‌گیری

یکی از سیستم‌های ایمنی که باید در هر ساختمانی اعم از مسکونی، تجاری، دولتی و غیردولتی و … نصب شده و همیشه فعال باشد، سیستم اعلام و اطفاء حریق است. این سیستم از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابل اعلام حریق است. این کابل‌ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و دماهای بالا برخوردار بوده و حتی حرارت مستقیم و غیرمستقیم نیز نمی‌تواند آسیب چندانی به آن‌ها وارد نماید. این کابل‌ها سیگنال‌های دریافتی از سنسورها را با سرعت و دقت بالایی انتقال داده و اهمیت بالایی در سیستم‌های اعلام حریق دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل اعلام حریق پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

97 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط