سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

123 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ با هادی گوفر استفاده شده در ساختار این محصول آشنایی دارید؟ سیم و کابل از جمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق به حساب آمده که می‌توان از انواع مختلف آن در خطوط زمینی و هوایی بهره برد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی سیم لخت آلومینیومی با هادی گوفر است. با ما همراه باشید.

معرفی سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

کابل‌های هوایی از جمله مهم‌ترین انواع محصولات و تجهیزات در صنعت برق محسوب شده که از آن‌ها نه تنها به جهت انتقال برق بلکه به منظور انتقال سیگنال خطوط مخابراتی نیز می‌توان بهره برد.

هادی قرار گرفته در ساختار این محصولات عموماً از جنس فلز آلومینیوم است. البته در ساختار این مدل از سیم و کابل‌ها از هادی‌های مسی هم بهره‌گیری شده اما به دلیل گران بودنِ قیمت مس، امروزه استفاده از آلومینیوم به عنوان جایگزینی مناسب برای فلز مس همواره رو به افزایش است. سیم و کابل‌های هوایی با تکیه بر ساختاری که دارند، قادر به عبور دادن ولتاژ 1 الی 36 کیلوولت هستند و در اکثر مواقع از آن‌ها در مناطق روستایی و در حالت کلی، مناطقی که تعداد خانه و آپارتمان در آن‌ها کم‌تر باشد استفاده خواهند کرد.

سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

سیم و کابل‌های استفاده شده در صنعت برق دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند و می‌توان از مدل‌های گوناگون این تجهیزات در شرایط خاص بهره برد. سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher یکی از انواع مختلف این محصولات بوده که به طور خاص در ساختار خود از هادی گوفر استفاده می‌کند؛ اما منظور ما از هادی گوفر چیست؟ بهتر است که برای درک بهتر کارایی این محصول به نقطه شروع برگردیم؛ یعنی معرفی سیم لخت ‌آلومینیومی!

سیم لخت آلومینیوم چیست؟

در خطوط هوایی شبکه‌های توزیع و انتقال نیروی برق از انواع مختلف سیم و کابل‌های هوایی بهره‌گیری می‌شود که سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher نمونه‌ای از آن‌ها است. در حالت کلی، سیم‌های هوایی آلومینیومی از نظر ساختاری در دو دسته لخت و روکش‌دار قابل طراحی و استفاده هستند. جالب است بدانید که خودِ سیم‌های هوایی لخت نیز می‌توانند در انواع مسی و آلومینیومی تولید شده و تحت عناوین اختصاری AAC و ACSR و AAAC به فروش برسند. هادی گوفر زیر دسته ACSR بوده و برای استفاده در خطوط توزیع برق با ولتاژهای ضعیف و متوسط به کار گرفته می‌شود.

مزایای سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

  • استفاده و اجرای آن‌ها بسیار ساده بوده و سبب سهولت در راه‌اندازی شبکه نیز می‌شود.
  • احداث شبکه‌های هوایی با استفاده از سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر در مقایسه با شبکه‌های زمینی هزینه کم‌تری دارد.
  • در زمان عیب‌یابی نیازی به افراد متخصص نبوده و برای رفع عیب شبکه سیم‌کشی هزینه بسیار ناچیزی پرداخت می‌شود.
  • در زمان و هزینه انشعاب‌گیری صرفه‌جویی شده و در عین حال فرآیند انشعاب‌گیری بسیار آسان است.

نگاهی بر چیستی کابل‌های ACSR

همان‌طور که گفته شد، هادی گوفر زیر مجموعه ACSR است؛ به همین خاطر در این بخش از راهنما قصد داریم نگاهی بر ساختار این مدل از سیم و کابل‌های آلومینیومی لخت داشته باشیم.

در ساختار و قسمت خارجی چنین سیم و کابل‌هایی ترکیبی از آلومینیوم H19-1350 مورد استفاده قرار گرفته و اگر بخواهیم بخش مرکزی این کابل را مورد بررسی قرار دهیم، در بخش مرکزی این محصول به منظور افزایش مقاومت مکانیکی از فولاد بهره‌گیری شده که در سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher، مغز فولاد از نوع گوفر است.

البته به طور معمول از مغزی فولاد گالوانیزه به تنهایی به عنوان هادی استفاده نشده و عموماً به عنوان سیم گارد به کار گرفته می‌شود؛ به همین دلیل در کلاس‌های مختلفی طراحی شده و قابل استفاده است. قابل ذکر است که مغزی فولاد GS مقاومت پایینی داشته و به همین علت در مناطق آلوده از این مغزی به همراه روکش آلومینیوم بهره‌گیری می‌شود.

ناگفته نماند که هادی‌های استفاده شده در چنین کابل‌هایی بر حسب استانداردهای ASTM B230، ASTM B502 و ASTM B549 تولید شده و مغزی فولادی آن‌ها با پوشش آلومینیومی می‌تواند متشکل از 1، 7، 19 و یا 37 رشته باشد. در حقیقت، این امکان فراهم بوده که ترکیبات زیادی از تعداد لایه‌ها و سیم‌های آلومینیومی و فولاد ایجاد شده و به صورت  6/1، 7/1، 12/7، 36/1، 24/7، 26/7، 30/7، 30/19، 54/7 و 54/19 طراحی شوند.

سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

در ساختار نوع AS در طی یک فرآیند حرارتی مطلوب، آلومینیوم جامد بدون اینکه ذوب شود به شکل روکش بر روی سطح رشته‌های فولادی قرار داده خواهد شد. در نوع AW در طی یک فرآیند حرارتی مخصوص، پودر ویژه‌ای از آلومینیوم بر روی سطح رشته‌های فولادی قرار داده شده و بدون اینکه آلومینیوم ذوب بشود رشته‌های فولادی را تحت پوشش قرار می‌دهد. با کمک دو مدل مذکور، میزان خوردگی در مناطق آلوده به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند که در نوع AZ نیز از رشته‌های فولادی با پوشش آلومینیوم بهره‌گیری می‌شود.

ویژگی‌های ساختاری سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

این مدل از سیم و کابل‌های مصرفی در خطوط هوایی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که با تکیه بر این ویژگی‌ها به نمونه‌ای از پرکاربردترین و برترین سیم و کابل‌ها تبدیل شده‌اند:

  • استحکام بالا
  • قیمت مقرون به صرفه
  • مقاومت عالی
  • سهولت در نصب و اجرا
  • مدت زمان کم برای نصب و اجرا
  • انعطاف‌پذیری استاندارد و عالی
  • ظرفیت انتقال بالا
  • وزن سبک و استاندارد
  • عمر مفید طولانی

نگاهی بر هادی گوفر در سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher

هادی گوفر از جمله انواع مختلف هادی‌های ACSR بوده که برای خطوط انتقال و توزیع هوایی با دهانه طولانی یا سیم‌های زمین بالای سر گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آید. با استفاده از چنین سیم‌هایی با هادی گوفر، دمای سرویس مداوم می‌تواند به 75 ℃ برسد.

هادی Gopher ACSR از جمله متداول‌ترین هادی‌هایی بوده که در خطوط انتقال مورد استفاده قرار گرفته و متشکل از سیم سخت آلومینیومی گرد و سیم فولادی گالوانیزه است.

سخن پایانی

سیم لخت آلومینیوم با مغز فولاد گوفر Gopher یکی از سیم‌های مصرفی در خطوط هوایی بوده که دارای هادی ای سی اس آر است و در ساختار خود از مغزی فولاد گوفر بهره می‌برد. این محصول به طور خاص برای خطوط توزیع و انتقال هوایی کاربرد داشته و به دلیل قیمت مقرون به صرفه و کارایی بالایی که دارد، در این صنعت بسیار پر طرفدار است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم‌های لخت آلومینیومی با مغز فولادی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سیم و کابل‌های مصرفی در خطوط هوایی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

123 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط