چراغ قوه معدنی

چراغ قوه معدنی؛ راهنمایی کامل برای فتح معادن

148 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

یکی از چراغ قوه‌هایی که کاربرد زیادی در معادن و حفرهای زیرزمینی داشته و قدرت روشنایی بالایی دارد، چراغ قوه معدنی است. این نوع چراغ قوه از توان بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در معادن کمک زیادی به تشخیص کانی‌ها و عناصر ارزشمند موجود در معدن کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از انواع چراغ قوه‌های خاص به نام چراغ قوه معدنی پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد‌های گوناگون آن را بیان کنیم.

چراغ قوه معدنی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت چراغ قوه معدنی در روشنایی معادن
اهمیت چراغ قوه معدنی در روشنایی معادن

همان‌طور که می‌دانید اکثر معادن موجود از محیطی تاریک و بدون روشنایی برخوردار بوده و کارگران معمولاً باید در عمق چند ده متری و یا حتی چند کیلومتری در زیر زمین به فعالیت بپردازند که امکان روشنایی آن قسمت‌ها (به خصوص در ابتدای کار) وجود ندارد.

عموما در ابتدای کار و برای بررسی معدن نمی‌توان از انواع چراغ‌ها و لامپ‌های رشته‌ای بهره برد زیرا امکان وجود گازهای مشتعل‌شونده در معدن وجود داشته و در صورتی که از یک چراغ قابل‌حمل و ایمن استفاده نشود، می‌تواند بسیار خطرساز باشد. حال برای حل چنین مشکل‌هایی در معادن، نوعی خاص از چراغ قوه به نام چراغ قوه معدنی طراحی و تولید شده است که با استفاده از آن می‌توان به محیط وسیعی در معادن بدون بروز کوچک‌ترین مشکلی، روشنایی بخشید.

اکثر این نوع چراغ قوه‌ها بر روی کلاه‌های ایمنی کارگران نصب می‌شوند و این یک مزیت بسیار مهم برای چراغ قوه های معدنی به شمار می‌رود زیرا دیگر کارگران مجبور به گرفتن چراغ قوه نبوده و می‌توانند به‌راحتی به فعالیت بپردازند. در ضمن، این ویژگی باعث شده است تا هر دو دست کارگران و مهندسان معدن برای کاوش و بررسی و کار آزاد بوده و در واقع، به آن‌ها آزادی عمل زیادی می‌بخشد. از دیگر مزایا و ویژگی‌های این نوع چراغ قوه، نورپردازی بسیار وسیع آن است به‌گونه‌ای که با فشردن کلید آن مسافت بسیار طولانی و زیادی روشن شده و می‌توان قسمت‌های مختلف معدن را به خوبی مورد بررسی قرار داد.

همچنین این چراغ قوه‌ها از باطری بسیار قوی برخوردار بوده و می‌توان ساعات طولانی از آن‌ها استفاده نمود. از دیگر مزیت‌هایی که این چراغ قوه‌ها را مناسب کار در معادن کرده است، خاصیت ضدانفجار و ضدآب‌بودن آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید به علت وجود گاز‌های مختلف در معادن و وجود احتمال خطر انفجار، نمی‌توان از هر قطعه یا وسیله‌ای برای روشنایی معادن استفاده نموده و بهره برد. از سوی دیگر، رطوبت موجود در معادن نیز عامل دیگری است که باید مورد توجه قرار گرفته و از لوازمی استفاده نمود که در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و به زودی خراب نشوند.

کاربرد چراغ قوه معدنی در تشخیص سنگ معدن

کشف سنگ معدن با استفاده از چراغ‌قوه معدنی
کشف سنگ معدن با استفاده از چراغ‌قوه معدنی

علاوه‌بر نمونه‌‌های معمولی چراغ‌قوه معدنی که در قسمت قبل به بررسی آن‌ها پرداختیم، نوعی دیگر از چراغ قوه معدنی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان سنگ‌های خاص و یا به‌ اصطلاح سنگ معدن‌هایی که حاوی عناصر خاص و ارزشمند هستند را شناسایی کرده و تشخیص داد. این چراغ قوه‌ها که اکثر ما آن‌ها را با نام UV یا ماورا بنفش می‌شناسیم، یک نوع ابزار بسیار عالی و مفید برای مشاهده عناصری هستند که نمی‌توان آن‌ها را با نور معمولی مشاهده نموده و تشخیص داد.

در حالت کلی، ایران کشوری است که از معادن و سنگ‌های معدنی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و استفاده و بهره‌وری صحیح از آن‌ها اهمیت ویژه و زیادی دارد. بنابراین وجود تجهیزاتی که با استفاده از آن‌ها بتوان عناصر و سنگ‌های ارزشمند را از سنگ‌های معمولی جدا کرده و متمایز کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است. چراغ قوه UV معدنی که به نوعی یک چراغ‌قوه معدنی محسوب می‌شود، از محبوب‌ترین تجهیزات در جهت شناسایی سنگ‌های معادن بوده و این کار را با بهره‌گیری از اشعه ماورابنفش انجام می‌دهد.

سنگ‌های معدنی که از عناصر خاص و ارزشمند برخوردار هستند، در صورتی که در محیط تاریک قرار گرفته و نور ماورابنفش یا همان فرابنفش به آن‌ها تابیده شود، یک نور زیبا به نام فلورسنس از خود منتشر کرده و بدین وسیله می‌توان از وجود عناصر خاص در سنگ‌های معدنی مطلع شد.

ازآنجایی‌که نور ماورابنفش در همه جا در دسترس نبوده و استفاده بیش از اندازه از آن و تابش آن به سطح بدن برای پوست بدن آسیب‌زا است، بنابراین بهترین گزینه استفاده از چراغ قوه‌های معدنی UV است. این نوع چراغ قوه‌ها مقدار کمی از نور فرابنفش را از خود ساطع می‌کنند که هم برای تشخیص سنگ‌های معدنی کافی بوده و هم در حدی نیست که به پوست انسان آسیب وارد کند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربرد زیادی در مناطق پوشیده و تاریک دارد، چراغ قوه است. چراغ قوه‌ها انواع و اشکال مختلفی دارد که یکی  از پرکاربردترین آن‌ها، چراغ قوه معدنی است. چراغ‌قوه معدنی نوع خاصی از انواع چراغ قوه‌ها است و در دو نوع معمولی و UV تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نوع معمولی آن عموما به صورت سربند بوده و برروی کلاه کارگران نصب می‌شود و با فشردن دکمه آن می‌توان بخش وسیعی را نورپردازی کرد. همچنین این نوع چراغ قوه کاربردی خاصیت ضدانفجار و ضدآب داشته و کاملاً مناسب شرایط استفاده در معادن طراحی و ساخته شده است. نوع UV این نوع چراغ نیز یک نوع خاص از انواع چراغ‌های معدنی به شمار می‌رود که با ساطع کردن نور ماورابنفش می‌تواند سنگ‌های معدن دارای عناصر خاص را شناسایی کرده و برای انسان مضر نمی‌باشد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی یکی از انواع چراغ قوه‌های خاص به نام چراغ قوه معدنی پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد‌های گوناگون آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

148 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط