هواکش صنعتی

هواکش صنعتی؛ هواکشی برای سوله‌ها و کارگاه‌های صنعتی

49 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

بوی بد در محیط‌های صنعتی نیز رایج بوده و برای دفع هوا ساکن و پر از گرد و غبار محیط‌های صنعتی، نیاز به دستگاهی برای تهویه هوا به شدت احساس می‌شود. برای این مشکل از هواکشی به نام هواکش صنعتی استفاده می‌کنیم که توان بسیار بالایی داشته و می‌تواند حجم زیادی از هوا را به بیرون منتقل کرده و به تهویه محیط کمک کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی هواکش صنعتی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

هواکش صنعتی چیست؟

هواکش‌های صنعتی

در حالت کلی فن یا همان هواکش، وسیله‌ای برای مکش و انتقال هوا یک محیط به فضای باز و یا یک محیط دیگر (محیطی با فضای بازتر از محیط قبل) است. فن کاربردهای زیادی همچون انتقال و از بین بردن بوی نامطبوع محیط، خنک‌سازی فضا و محیط، کاهش دما و کمک به اطفا حریق و … داشته و از این رو، استفاده از فن در ساخت ساختمان، سوله، فضاهای بسته خانگی و صنعتی اهمیت زیادی داشته و عدم وجود آن می‌تواند باعث سکون هوا و عدم تهویه صحیح محیط شود.

همان‌طور که گفته شد، یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها و هواکش‌ها، هواکش صنعتی است. هواکش یا فن صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای ایجاد جریان هوا در محیط‌های صنعتی استفاده شده و کاربرد زیادی در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند برای خنک‌کردن، تخلیه دود و گرد و غبار و انتقال مواد به بیرون از محیط، مورد استفاده قرار گیرند. هواکش‌های صنعتی با چرخش پروانه خود، هوا را به داخل محفظه هواکش کشیده و سپس آن را با سرعت زیاد به بیرون از محیط می‌فرستند.

هواکش‌های صنعتی کاربردهای زیاد و متفاوتی در صنایع مختلف داشته و در بسیاری از موارد صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای هواکش‌های صنعتی شامل خنک‌کردن تجهیزات، انتقال مواد و تخلیه دود و گرد و غبار می‌شود. این نوع هواکش‌ها می‌توانند برای خنک‌کردن تجهیزات صنعتی مانند موتورها، ژنراتورها، کوره‌ها و … مورد استفاده قرار گرفته و در این‌گونه موارد کاربرد داشته باشند.

دیگر کاربرد هواکش‌های صنعتی در انتقال مواد است. این نوع هواکش‌ها می‌توانند برای انتقال مواد مانند مواد پودری، ذرات جامد معلق و سبک و برخی مایعات استفاده شوند. این هواکش‌ها به دلیل قدرت و توان بالا، از قابلیت تخلیه دود و گرد و غبار نیز برخوردار بوده و می‌توانند برای تخلیه دود و گرد و غبار از محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

در حالت کلی، هواکش‌های صنعتی دارای کاربردهای زیاد و متنوعی هستند که علت اصلی این کاربردها در مزایا و معایب هواکش‌های صنعتی نهفته است. هواکش‌های صنعتی دارای مزایا متعددی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توان و کارایی بالا، تنوع در کاربرد، هزینه و قیمت مناسب اشاره کرد. جالب است بدانید هواکش‌های صنعتی می‌توانند حجم زیادی از هوا را با سرعت زیاد جابه‌جا کنند که علت این امر در توان و کارایی بالا هواکش‌های صنعتی نهفته است.

علاوه بر توان و راندمان بالا، این هواکش‌ها می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد داشته باشند. هواکش‌های صنعتی از مزیت قیمتی نیز برخوردار بوده و در مقایسه با سایر روش‌های تهویه هزینه هوا محیط‌های صنعتی، روشی مناسب و به صرفه محسوب می‌شوند.

در حالت کلی، هواکش‌های صنعتی دارای مزایا زیاد و مختلفی بوده و کاربرد فراوانی دارند اما این نوع هواکش‌ها دارای معایبی هم هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما در هنگام خرید هواکش صنعتی شده و سبب شود تا شما یک خرید صحیح و به صرفه را تجربه کنید. از جمله معایب هواکش‌های صنعتی می‌توان به صدا زیاد فن و خطر برق گرفتگی در هنگام کار با آن اشاره کرد.

در حالت کلی بیشتر هواکش‌های صنعتی می‌تواند صدا زیادی ایجاد کرده که این موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، هواکش‌های صنعتی می‌توانند خطر برق گرفتگی را با خود به همراه داشته و باید درهنگام نصب آن، اقدامات ایمنی به طور کامل بررسی شده و نصب به طور صحیح انجام شود.

انواع هواکش‌های صنعتی

انواع هواکش‌های صنعتی

همان‌طور که گفته شد، هواکش‌های صنعتی از کاربرد زیادی برخوردار بوده و موارد استفاده متنوعی دارند. از این رو، برای تامین نیازهای مختلف صنعتی، نیمه صنعتی و کارگاهی، هواکش‌های صنعتی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. از جمله انواع هواکش‌های صنعتی می‌توان به هواکش‌های محوری، هواکش‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، هواکش‌های دمنده و هواکش‌های مکنده اشاره کرد.

هواکش‌های محوری نوعی از هواکش‌های صنعتی هستند که از یک پروانه محوری برای ایجاد جریان هوا استفاده می‌کنند. هواکش سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز نوع دیگری از انواع هواکش صنعتی است که از چرخش با سرعت به صورت سانتریفیوژ و گریز از مرکز برای ایجاد جریان هوا استفاده می‌کند. هواکش‌های دمنده نوعی از هواکش‌ها هستند که برای ایجاد فشار مثبت در یک محیط مورد استفاده قرار گرفته و هواکش‌های مکنده هم برای ایجاد فشار منفی در یک محیط صنعتی، نیمه صنعتی و یا کارگاهی کاربرد دارند.

اگر چه خرید هواکش صنعتی کاری ساده به نظر رسیده و دشواری و نکات چندانی ندارد اما واقعیت آن است که برای خرید هواکش‌های صنعتی باید به  موارد مختلفی توجه کرده و آن‌ها را در اولویت قرار داد. از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در خرید هواکش و فن صنعتی با کیفیت و مناسب می‌توان به مواردی مانند نوع هواکش، دبی هوا مورد نیاز، فشار هوا مورد نیاز و قیمت هواکش اشاره کرد.

پیش‌تر در مورد اهمیت و نوع هواکش‌های صنعتی بحث کردیم اما در مورد دبی هوا مورد نیاز باید گفت دبی هوا مورد نیاز به حجم هوا در واحد زمان که باید توسط هواکش جابه‌جا شود، بستگی داشته و اهمیت زیادی دارد. فشار هوا مورد نیاز دیگر عامل تاثیرگذار در توان فن یا هواکش است که باید متناسب با ارتفاعی که هوا باید به آن منتقل شود، تعیین گردد. آخرین و یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار، قیمت هواکش است. قیمت هواکش صنعتی رابطه مستقیمی با نوع، اندازه و کیفیت هواکش دارد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین قسمت‌های هر سوله و کارگاه صنعتی، هواکش صنعتی است. این نوع هواکش‌ها از توان بالا، قابلیت خنک‌کردن محیط، تخلیه دود و گرد و غبار و قابلیت انتقال مواد به بیرون از محیط برخوردار بوده و کاربرد زیادی در موارد صنعتی، نیمه صنعتی و کارگاهی دارند. هواکش‌های صنعتی انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هواکش‌های محوری، هواکش‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، هواکش‌های دمنده و هواکش‌های مکنده اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هواکش صنعتی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

49 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط