انواع هواکش و کاربرد آن

هواکش دمنده؛ هواکشی پرکاربرد برای انواع ساختمان‌ها

31 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

همان‌طور که می‌دانید برای تهویه و تصفیه هوا در مکان‌های گوناگون نیاز به نصب هواکش داریم. در واقع عدم وجود هواکش در مکان‌های صنعتی و حتی خانگی، موجب افزایش آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در محیط شدهو می‌تواند باعث بیماری شود. هواکش‌ها در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از پرکاربرترین انواع هواکش‌ها، هواکش دمنده است که با دمیدن و به اصطلاح پرتاب‌کردن هوا باعث جابه‌جایی و تهویه هوا می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی هواکش دمنده پرداخته و ویژگی‌های این نوع هواکش را بیان کنیم.

هواکش دمنده و ویژگی‌های آن

نمونه‌ای از هواکش دمنده

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، از هواکش‌ها برای جابه‌جایی هوا و تهویه محیط استفاده می‌شود. در حالت کلی باید گفت در محیط‌های صنعتی اغلب هوا آلوده بوده و نیاز به جابه‌جایی و تهویه دارد. این آلودگی‌ها می‌توانند منشأهای مختلفی نظیر آلودگی‌های گازی، شیمیایی گرد و غبار و … داشته باشند.

علاوه بر این، در کارگاه‌هایی که کار با برش چوب انجام می‌شود، محیط از گرد و غبار زیادی برخوردار است که موضوع می‌تواند باعث بروز بیماری تنفسی در کارکنان این کارگاه چوب و برشکاری شود. از این رو، بهترین گزینه برای تهویه و تصفیه هوای این نوع مکان‌ها، نصب هواکش در محیط آن‌ها است که به این نوع هواکش‌ها، هواکش صنعتی گفته می‌شود.

علاوه بر محیط‌های صنعتی، هواکش‌ها در محیط‌های خانگی نیز کاربرد داشته و در محیط‌های خانگی نیز برای تهویه هوا و خنکی آن از هواکش استفاده می‌شود. به این هواکش‌هایی که در خانه نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، هواکش خانگی گفته می‌شود که این نوع هواکش‌ها از قدرت کم‌تری نسبت به هواکش‌های صنعتی برخوردار بوده و کوچکتر هستند. حال سوالی مطرح می‌شود و آن هماین است که هواکش دمنده جزو کدام دسته از هواکش‌های گفته شده است؟

در حالت کلی بر اساس کاربرد و نوع عملکرد، هواکش‌ها را می‌توان به دو نوع هواکش دمنده و هواکش مکنده تقسیم‌بندی کرد. هر کدام از این دو دسته شامل طیف وسیعی از هواکش‌های صنعتی و خانگی هستند که هر کدام از این هواکش‌ها کاربرد خاص خود را داشته اما همگی باعث تصفیه و تمیز شدن هوای محیط می‌شوند.

به واقع، هواکش‌های دمنده که موضوع اصلی بحث ما هم هستند، در دو نوع صنعتی و خانگی در دسترس بوده و قابل هرید و استفاده هستند اما در حالت کلی، بیشتر از این نوع هواکش‌ها در موارد خانگی استفاده شده و کمتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه هواکش‌های دمنده و هواکش‌های مکنده کاربرد نسبتا یکسانی دارند اما دارای تفاوت‌هایی نیز هستند که اطلاع از آن‌هامی‌تواند برایتان جذاب بوده و باعث انجام یک انتخاب صحیح در هنگام خرید هواکش شود.

تفاوت هواکش‌های دمنده با هواکش‌های مکنده

عملکرد و ساختار هواکش‌های دمنده و مکنده

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، هواکش‌ها از لحاظ کاربرد به دو نوع هواکش‌ دمنده و هواکش‌ مکنده تقسیم‌بندی می‌شود. هواکش‌ دمنده با نیروی برق و الکتریسیته کار کرده و عملکردشان به این صورت است که ابتدا با استفاده از جریان برق فشار هوای بالایی را تولید کرده و سپس از طریق یک لوله مخصوص، هوای تولید شده را با شدت زیاد به بیرون پرتاب می‌کنند. در واقع هواکش دمنده با این کار موجب تمیزی هوا و از بین رفتن گرد و غبار و بوی نامطبوع محیط شده و هوا آلوده و ساکن را از محیط ساختمان و یا سوله مورد نظر خارج می‎‌کند.

در مقابل عملکرد هواکش مکنده بسیار شبیه به جاروبرقی بوده و با مکش هوا محیط باعث تهویه می‌شود. به این معنی که این نوع هواکش به جای تولید هوای تمیز و پرتاب آن به بیرون، با کشیدن آلودگی‌ها و گرد و غبار به داخل خود، سبب تصفیه و تمیزی هوا محیط شده و هوا ساکن و آلوده را از محیط خارج می‌کند. در درون این هواکش‌ها به‌جای لوله مخصوص، یک کیسه مخصوص تعبیه شده است تا آلودگی‌های جمع‌آوری شده از محیط درون آن قرار گرفته و سپس تخلیه شوند (البته برخی از هواکش‌های مکنده فاقد کیسه تخلیه بوده و طیف کمتری را شامل می‌شوند).

همان‌طور که مشاهده نمودید تفاوت هواکش‌های دمنده با هواکش‌های مکنده در نوع عملکرد، ساختار و نحوه تمیز کردن هوای محیط اطراف بر اساس پرتاب هوا تمیز به بیرون و یا مکش هوای آلوده به داخل است. از دیگر تفاوت‌های هواکش مکنده با هواکش دمنده نیز می‌توان به فشار هوا ایجاد شده توسط این نوع هواکش‌ها اشاره کرد.

فشار هوا در هواکش‌های مکنده از 1.1 کم‌تر بوده و این در حالی است که در هواکش‌های دمنده این عدد بین 1.1 تا 2.1 است. در نتیجه هواکش‌های مکنده به فشار هوای کمتری برای جابه‌جایی هوا نیاز داشته و هواکش‌ دمنده فشار و قدرت عملکردی بیش‌تری دارند. از این رو، هواکش مکنده را می‌توان در محیط‌های بزرگ و گسترده استفاده نمود در حالی که فن دمنده تنها می‌تواند در یک منطقه خاص به تولید هوا پرداخته و مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

یکی از ملزومات هر ساختمان و یا کارگاهی، تهویه صحیح و مطلوب آن محیط است. از این رو، برای تهویه صحیح و کامل انواع محیط‌ها از هواکش یا همان فن استفاده می‌کنیم. هواکش انواع مختلف و متفاوتی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، هواکش دمنده است. هواکش‌ دمنده یکی از انواع پرکاربرد هواکش‌ها هستند که با استفاده از جریان برق، فشار هوای بالایی را تولید کرده و هوا ساکن و آلوده محیط را از طریق یک لوله مخصوص، با شدت زیاد به بیرون پرتاب کرده و عمل تهویه را انجام می‌دهند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هواکش دمنده پرداخته و ویژگی‌های این نوع هواکش را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

31 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط