تعمیر هدلایت

تعمیر هدلایت؛ روشی برای کسب درآمد مناسب

98 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از مدرن‌ترین و باکیفیت‌ترین نمونه‌ها چراغ‌های هدلایت هستند که با ورود به بازار، جایگزین اکثر چراغ‌های مورد استفاده در خودروها شدند. این نوع چراغ‌ها بسیار کاربردی بوده اما دارای مشکل خرابی و نیازمندی به تعمیر هستند. از این رو، تعمیر هدلایت اهمیت زیادی داشته و می‌تواند درآمد مناسبی ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع تعمیر هدلایت پرداخته و کاربرد هدلایت را بیان کنیم.

چراغ هدلایت و کاربرد آن

چگونگی تعمیر چراغ‌های هدلایت

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اجزا در ساختار خودروها، سیستم نوردهی خودروها است که نقش بسیار پررنگی در امنیت سرنشینان خودرو و افزایش کیفیت رانندگی ایفا کرده و بسیار مهم است. به طور کلی می‌توان گفت، سیستم نوردهی خودروها به سه دسته HALOGEN، LED و HID تقسیم می‌شود. دو نوع HALOGEN و HID که به آن‌ها هالوژن و زنون نیز گفته می‌شود، از ترکیب نیروی الکتریسیته و نوعی گاز از دسته گازهای یونیزه شونده، به تولید نور و روشنایی پرداخته و محیط را روشن می‌کنند.

نوع LED که به آن هدلایت نیز گفته می‌شوند، بر خلاف نمونه‌های قبلی، برای تولید روشنایی از گاز استفاده نکرده و ساختار پیچیده‌تری دارد. طرز کار این چراغ‌ها به این صورت است که ابتدا جریان الکتریکی دریافتی را از قطعه‌ای نیمه رسانا عبور داده شده و با این کار سبب تحریک الکترون‌ها و پیوستن آن‌ها به مدارات اتمی جانبی می‌شود. این تحرک الکترون‌ها باعث روشن‌شدن ال ای دی‌ها یا همان چراغ‌های هدلایت خودرو شده و روشنایی را برای محیط روبروی خودرو به ارمغان می‌آورد. در واقع، هدلایت‌ها را می‌توان به عنوان نسل جدید و پیشرفته چراغ‌های خودرو معرفی نمود.

محبوبیت این چراغ‌ها به دلیل داشتن قدرت بسیار بالا در نورپردازی است که به سبب بکارگیری تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته در ساختار آن است. همچنین عملکرد آنی این نوع چراغ‌ها نسبت به سایر چراغ‌ها مانند هالوژن و HID ، از دیگر مزیت‌های آن‌ها به حساب آمده و به شمار می‌رود. شما می‌توانید از هدلایت‌ها برای نورپردازی قسمت جلوی خودرو در سه حالت نور بالا، نور پایین و در داخل سپر استفاده نموده و بهره ببرید. چراغ‌های هدلایت از قابلیت و توان بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی چراغ‌های خودرو برخوردار بوده و محوطه بیشتری را در جلوی خودرو روشن می‌نماید.

این چراغ‌ها کمک فراوانی به بهبود کیفیت دید راننده در شب کرده و حتی در مکان‌های مه‌آلود نیز از کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند. همین ویژگی‌ها سبب شده است تا چراغ‌های هدلایت جایگزین چراغ‌های زنون و هالوژن شده و کاربرد بیشتری در مقایسه با این دو نوع چراغ پیدا کنند. علاوه بر این، چراغ‌های هدلایت از مصرف انرژی و برق پایینی برخوردار بوده و استفاده از آن‌ها به صرفه است. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر چراغ هدلایت ما آسیب‌دیده و یا دچار خرابی شود، امکان تعمیر آن وجود دارد؟ در ادامه به مبحث تعمیر هدلایت پرداخت و روش تعمیر آن را بیان خواهیم کرد.

تعمیر هدلایت

مراحل تعمیر لامپ‌های LED یا هدلایت

تا اینجا با ماهیت و کاربرد لامپ‌های هدلایت آشنا شده و اطلاعات کلی در مورد این نوع چراغ پیدا کرده‌اید. حال قصد داریم به بررسی امکان تعمیر هدلایت در صورت بروز خرابی در این نوع چراغ پرداخته و ممکن و یا ناممکن‌بودن تعمیر چراغ هدلایت را بیان کنیم. در صورت بروز هر مشکل در سیستم نوردهی خودرو، به دلیل اهمیت این بخش در حفظ سلامتی سرنشینان خودرو، بهترین راه کار تعویض قطعه آسیب‌دیده است اما از آنجایی که لامپ‌های هدلایت از قیمت نسبتا بالایی برخوردار بوده و تعویض این لامپ‌ها چندان مقرون‌به‌صرفه نیست، بهتر است اقدام به تعمیر چراغ‌های هدلایت کرده و آن‌ها را مجدد مورد استفاده قرار دهیم.

در ابتدا باید گفت برای جلوگیری از خرابی این نوع لامپ‌ها مواردی همچون بررسی سیم‌ها و اتصالات، نظافت لامپ‌ها و چراغ‌ها و تعمیر قطعات داخلی می‌تواند بسیار کمک‌کننده بوده و باعث رفع خطا چراغ هدلایت شود اما اگر در صورتی که نیاز به تعمیر کلی چراغ باشد، در اولین قدم بهتر است از اتصالات الکتریکی درست و محکم اطمینان حاصل کرده و آن‌ها را بررسی کنید.

مرحله دوم بررسی درایور LED و چراغ هدلایت است. در بسیاری از موارد جایگزینی درایور سالم با آسیب‌دیده مشکل را حل کرده و دیگر نیازی به خرید چراغ هدلایت جدید نیست. در آخر نیز به بررسی پایه‌ها و پین‌ها مورد نیاز پرداخته و آن‌ها را بررسی کنید. مواردی همچون کثیفی، خراش و اکسیداسیون می‌تواند باعث قطعی و اتصالی در ساختار لامپ هدلایت شده و باید بررسی شوند.

نتیجه‌گیری

یکی از قسمت‌های مهم خودرو، سیستم نوردهی خودرو است. به طور کلی، سیستم نوردهی خودروها در سه دسته HALOGEN، LED و HID تقسیم می‌شوند. نوع LED یا هدلایت این چراغ‌ها یکی از محبوب‌ترین انواع چراغ‌های خودرو است که در صورت خرابی می‌توان با چک‌کردن اتصالات الکتریکی، بررسی درایور LED و پایه‌ها و پین‌ها به تعمیر هدلایت پرداخته و از تعویض آن و پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موضوع تعمیر هدلایت پرداخته و کاربرد هدلایت را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

98 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط